حقوق بازنشستگان در این ماه چقدر زیاد شد؟ | زمان واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در خرداد ۱۴۰۲

کد خبر: 1223939

در این خبر به توضیحاتی درباره زمان واریز حقوق خرداد ماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخته شده است.

حقوق بازنشستگان  در این ماه چقدر زیاد شد؟ | زمان واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در خرداد ۱۴۰۲

به نقل از افکارنیوز، همانطور که می دانید براساس روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی زیاد می شود. حقوق بازنشستگان نیز مانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. طبق گزارشات، مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ نیز موافقت کرده است و براساس خبر های اخیر، حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن نیز مشخص گردیده است. خبرهای منتشر شده از کمیسیون تلفیق نشان دهنده این است که بالاخره حقوق بازنشستگان امسال افزایش و همسان‌سازی اجرا می شود.

بر اساس اعلام رئیس سازمان اداری و استخدامی، تغییر در روش محاسبه حقوق بازنشستگان و تاثیر حقوق سه سال پایانی خدمت آن‌ها روی حقوق بازنشستگی در برنامه هفتم نیز اشاره شده است اما طبق پیشنهاد وزارت کار قرار بود تغییراتی در این زمینه ایجاد شود.

میثم لطیفی نیز در گفت‌وگویی در جواب به سوالی مبنی بر اینکه آیا فرمول و نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان تغییری پیدا می کند یا خیر؟ گفته است: پیشنهاد اجرای این تغییرات از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح گردیده است و حرف هایی در این زمینه شده بود.

طبق بررسی ها، روش منطقی و درست این است که متوسط ۳۰ سال حقوق یا دستمزد مبنای محاسبه حقوق بازنشستگان و بر مبنای نرخ روز تعیین گردد.

گفتنی است که در گذشته به علت اینکه محاسبه این عدد برای همه بازنشستگان از نظر فنی سخت و دشوار است متوسط دو یا سه سال آخر در نظر گرفته خواهد شد. اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی می‌توان این کار را به راحتی انجام داد اما باید دید آیا قانون چنین اجازه‌ای را می‌دهد؟

همچنین رئیس سازمان اداری و استخدامی گفته است: قرار بود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهادی را در این زمینه ارائه دهد و در برنامه هفتم نیز آورده شود.

براساس بررسی ها، در ماده «۶۷» لایحه برنامه هفتم توسعه که اخیرا رونمایی شد، آورده شده است: میزان مستمری بازنشستگی در تمامی صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی از سال اول برنامه عبارت است از یک سی‌ام متوسط حقوق یا دستمزد ماهیانه مشمول کسور فرد در پنج سال آخر بیمه پردازی ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه مشروط بر آنکه سی و پنج سی‌ام متوسط مذکور بیشتر نباشد. معادل یک دوم جمع قدر مطلق درصد افزایش ضریب سالانه حقوق یا دستمزد طی سه سال آخر به حقوق یا مستمری محاسبه شده فوق اضافه می شود.

گفتنی است اگر این ماده از برنامه هفتم توسعه، به تصویب برسد، حقوق بازنشستگان طبق متوسط حقوق در پنج سال آخر محاسبه می شود و اما درصد افزایش ضریب سالانه در سه سال آخر نیز به آن افزوده خواهد شد. این در حالی می باشد که نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان در ماده «۸۲» قانون برنامه ششم توسعه میانگین دو سال آخر دریافتی دارای کسور بازنشستگی می باشد.

این سوال پیش می آید که آیا فرمول و نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان تغییری پیدا می کند یا نه؟ بر اساس خبرها، و گفته مسئولین، پیشنهاد اعمال این تغییرات از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح گردیده است و حرف هایی در این زمینه مطرح شد.

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی می‌توان این کار را به راحتی انجام داد که البته باید دید قانون چنین اجازه‌ای را می‌دهد یا خیر.

تیر و مرداد، زمان واریز مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان

طبق مصاحبه حجت عبدالملکی، وزیر رفاه، کار و تامین اجتماعی، احکام مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از خرداد ماه ابلاغ شده و حقوق خرداد ماه بر این اساس پرداخت می شود. و مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان در ماه‌های فروردین و اردیبهشت نیز طی ماه‌های تیر و مرداد به صورت ماهانه واریز شده است و معوقات بازنشستگان به حساب آنها واریز خواهد شد.

چند وقت پیش رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران ضمن اشاره به پرداخت حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: براساس روال گذشته حقوق بازنشستگان از بیستم هر ماه طبق حروف الفباء آغاز می‌‌شود و تا پایان هر ماه ادامه دارد.

علی دهقان کیا همچنین در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا بر حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در فروردین‌ماه افزوده شده است یا خیر؟ اظهار داشت: بازنشستگان در فروردین‌ماه و اردیبهشت ماه همانند سال گذشته حقوق خود را دریافت کردند.

همچنین بر اساس گفته ی رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در خصوص عدم پرداخت حقوق بازنشستگان طبق مصوبه جدید شورای عالی کار، ابلاغ حقوق جدید بازنشستگان باید توسط دولت و سپس مدیرعامل سازمان صادر گردد و به علت اینکه تا پانزدهم‌ماه جاری همه جا تعطیل بود و تکلیف بازنشستگان سایر سطوح مشخص نبود، سازمان تامین اجتماعی احکام حقوقی جدید بازنشستگان را صادر نکرده بود و حقوق بازنشستگان بر اساس رقم سال قبل پرداخت گردید.

بر اساس بررسی ها و گزارشات ما، این روزها بازنشستگان به افزایش حقوق و عدم دیر واریز شدن مابه التفاوت حقوقشان واکنش نشان داده و انتقادات فراوانی دارند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها