بیمه شدگان تامین اجتماعی این خبر را از دست ندهید | تغییرات جدید در حقوق بازنشستگی زنان فوت شده

کد خبر: 1224954

افرادی پس از فوت اگر دارایی داشته باشند، بین ورثه تقسیم می‌شود. یکی از دارایی‌ها حقوق بازنشستگی متوفی است.

 بیمه شدگان تامین اجتماعی این خبر را از دست ندهید | تغییرات جدید در حقوق بازنشستگی زنان فوت شده

حقوق بازنشستگی زن فوت شده از آن موضوعاتی است که بسیار چالش‌برانگیز است. این مورد از آن موضوعاتی است که پیرامون آن بسیاری از خانواده‌های متوفی سوال می‌پرسند.

زمانی که زنی فوت می‌کند و حقوق بازنشستگی داشته باشد، این حقوق بین وراث وی تقسیم می‌شود.

یکی از افرادی که از حقوق زن بهره‌مند می‌شود، همسر زن متوفی است. در شرایطی این حقوق به همسر متوفی می‌رسد که سن وی بیشتر از ۶۰ سال یا ازکارافتاده باشد و تحت پوشش تأمین اجتماعی باشد.

پدر و مادر متوفی نیز از جمله کسانی هستند که از حقوق بهره‌مند می‌شوند البته اگر مادر بیشتر از ۵۵ سال و پدر بیشتر از ۶۰ سال داشته باشد.

فرزند دختر و پسر خانم در صورتی مشمول می‌شوند که سن آن‌ها کمتر از ۱۸ سال بوده یا گواهی اشتغال به تحصیل داشته باشند.

حقوق بازنشستگی زن فوت شده به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

بنابراین، انحصاروراثت حقوق بازنشستگی بین دختر و پسر، همسر، پدر و مادر متوفی تقسیم می‌شود. سهم هر کدام از این افراد نسبت به یکدیگر کاملاً متفاوت است.

فرزند دختر متوفی تا زمانی که ازدواج‌نکرده باشد یا شاغل نشود، می‌تواند از حقوق بازنشستگی مادر خود بهره‌مند شود. فرزند پسر تا  ۲۰ سالگی حق دریافت این مستمری را دارد مگر در شرایطی باشد که گواهی اشتغال به تحصیل بگیرد در این صورت تا سن ۲۵ سالگی مستمری دریافت می‌کند.

مدارک موردنیاز برای انحصاروراثت حقوق بازنشستگی زن فوت شده

شناسنامه و کارت ملی وراث

سند ازدواج (در صورت تاهل)

استشهادیه انحصاروراثت

گواهی فوت

اسناد مربوط به بیمه متوفی

گواهی رشد فرزندان (در صورت نیاز)

گواهی اشتغال به تحصیل (در صورت تحصیل فرزندان)

افرادی پس از فوت اگر دارایی داشته باشند، بین ورثه تقسیم می‌شود. یکی از دارایی‌ها حقوق بازنشستگی متوفی است.

بیمه تامین اجتماعی

علیرضا عسگریان با اشاره به روند تکمیل داده‌ها و اطلاعات اقتصادی مردم در پایگاه رفاه ایرانیان گفت: پایگاه رفاه ایرانیان اکنون در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد. نزدیک به یازده شاخص اساسی در این پایگاه است که این یازده شاخص مدام به‌روزرسانی و تجزیه تحلیل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا عسگریان (معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در رابطه با اقدامات دولت سیزدهم در رابطه با اموری مثل برنامه هفتم توسعه و سرنوشت صندوق‌های بازنشستگی در این برنامه، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، پایگاه رفاه ایرانیان و اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی توضیحاتی ارائه کرد.

وی با اشاره به بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، از بار مالی آن بر صندوق‌ها گفت.

عسگریان با اشاره به اینکه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از جنس همسان‌سازی است، اظهار کرد: همسان‌سازی‌ها و متناسب‌سازی‌ها بار مالی بسیار سنگینی را به صندوق‌های بازنشستگی و سایر مجموعه‌های مرتبط تحمیل می‌کند و اجرای آن نیازمند به اختصاص زمان و بررسی و تخصیص منابع لازم است.

 تغییرات موجود در برنامه هفتم توسعه حتما تدریجی است. اصلا امکان آن وجود ندارد که تغییراتی مثل سن و سابقه بازنشستگی تدریجی نباشد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بحث اصلاحات پارامتریک مندرج بر برنامه هفتم توسعه در پاسخ به انتقادات مطرح درباره تند بودن روند تغییرات بازنشستگی در این سند گفت: تغییرات در برنامه هفتم توسعه حتما تدریجی است. اصلا امکان آن وجود ندارد که تغییراتی مثل سن و سابقه بازنشستگی تدریجی نباشد. حتی خود تدریجی بودن این تغییرات هم حتی محل بحث و گفتگوی باز است و هنوز چیزی نهایی نشده است. تغییرات سنجه‌ای شاید پنج ساله باشد و تغییرات در این عرصه طی پنج سال شوک آور نیست. قرار نیست تغییری طی یک یا دو سال رخ دهد و هیچ فردی در این حوزه؛ نظری مبتنی بر تحولات ضربتی پارامتریک ندارد./ایلنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها