آخرین وضعیت سلامت زائران اربعین

کد خبر: 1239086

رئیس مرکزبهداشت خوزستان با اشاره به مراقبت‌های سندرومیک بیماری‌های واگیر، گفت:با توجه به حجم تردد بالای زائران،کارشناسانی که درمرز مستقر هستند کار غربالگری سندرومیک از تمامی افرادی انجام می‌دهند تا از نظر بیماری‌های واگیرمورد بررسی قرار گیرند.

 آخرین وضعیت سلامت زائران اربعین

رئیس مرکزبهداشت خوزستان با اشاره به مراقبت‌های سندرومیک بیماری‌های واگیر، گفت:با توجه به حجم تردد بالای زائران،کارشناسانی که درمرز مستقر هستند کار غربالگری سندرومیک از تمامی افرادی انجام می‌دهند تا از نظر بیماری‌های واگیرمورد بررسی قرار گیرند.

پژمان بختیاری‌نیا ،  با اشاره به نکات بهداشتی زائران اربعین، اظهار داشت: تمامی موکب‌ها مسیر طریق الحسین که از مبادی ورودی استان خوزستان تا مرز چذابه است مورد بازرسی و نظارت بهداشتی قرار می‌گیرند.

وی افزود: موکب‌داران آموزش‌هایی از قبلی رعایت موارد بهداشتی جهت تهیه مواد غذایی و آشامیدنی و حفظ سلامت کسانی که در مواکب کار می‌کنند، خواهند دید، تا سلامت زائرانی که از مواکب استفاده می‌کنند به خطر نیفتد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه به محض برپایی موکب‌ها کارشناسان بهداشت محیط به طور مرتب به آنها سرکشی می‌کنند، گفت: منابع آب مصرفی موکب‌داران بسیار حائز اهمیت است، زیرا به دلیل هوای گرم مصرف آب بالا است و اگر منابع آب آلوده باشد می‌تواند باعث بیماری‌های روده‌ای شود.

وی در ادامه گفت: منابع آب همه مواکب دارای برچسب و شناسنامه‌دار می‌شوند و به طور مکرر مورد آزمایش قرار می‌گیرد، اگر منبع آب منطقه‌ای قابل اطمینان نباشد و در صورت تست مشخص شد منبع آب کلر ندارد، توسط بهداشت کلرزنی می‌شود.

بختیاری‌نیا در خصوص مواد غذایی موکب‌ها عنوان کرد: نظارت بر مواد اولیه غذاهایی که در مواکب طبخ می‌شوند انجام می‌شود و به وسیله دستگاه پرتابل کیفیت بهداشتی غذاهای طبخ شده نیز سنجیده شده و نیز غذاهایی که از نظر پروتکل‌های بهداشتی کیفیت لازم را نداشته باشد از توزیع آنها جلوگیری و معدوم‌سازی می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: بیش از 500 نفر از کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها، بهداشت محیط، پزشک، ماما و آموزش بهداشت سازماندهی شده تا از سراسر 23 شهرستانی که تحت پوشش علوم پزشکی اهواز هستند با برنامه منظم و شیفت بندی‌ در مرز چذابه حضور یافته و به زائران خدمات رسانی کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: به دلیل اینکه تعداد زیادی موکب در مرز چذابه مستقر است، پایگاه بهداشتی در این مکان احداث می‌شود و کارشناسان بهداشت به صورت 24 ساعته در آن مستقر می‌شوند.

وی افزود: در مرز چذابه تمام نوشیدنی‌هایی که در مواکب عرضه می‌شوند اعم از آب، چای، شربت از آب بسته‌بندی شده استفاده می‌شود که با تجربه موفق سال گذشته امسال نیز این کار را انجام خواهیم داد تا نگران بیماری های منتقل از آب آلوده نباشیم.

بختیاری‌نیا ادامه داد: کارشناسان بهداشت آب‌های بسته‌بندی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند و به‌طور رندم از بسته‌های مختلف نمونه‌برداری کرده و مورد آزمایش قرار می‌دهند تا از صحت و سلامت آنها مطمئن شوند.

وی با بیان اینکه نیروهای آموزش سلامت به طور مرتب به کاروان‌ها و مواکب سرکشی می‌کنند، افزود: آموزش‌های بهداشتی لازم به زائران ارائه می‌شود که زائران سلامت خود را با خودمراقبتی حفظ کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه در میان زائران مادران باردار نیز وجود دارد، عنوان کرد: در مرز چذابه کارشناس مامایی نیز مستقر است که از زنان باردار مراقبت‌های لازم مامایی صورت گیرد تا با مشکل جدی مواجه نشوند.

بختیاری‌نیا با اشاره به مراقبت‌های سندرومیک بیماری‌های واگیر بیان کرد: با توجه به حجم تردد بالای زائران، کارشناسانی که در مرز مستقر هستند کار غربالگری سندرومیک از تمامی افرادی که از کشور خارج و یا وارد می‌شوند انجام می‌دهند تا از نظر بیماری‌های واگیر مورد بررسی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: اگر فردی مشکوک به بیماری‌های واگیردار بود برای آنها آزمایش تشخیصی انجام می‌شود و در صورت مثبت شدن بیماری فورا درمان اولیه شروع می شود در  صورت نیاز به بیمارستان‌های پشتیبان منتقل می‌شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اگر فردی بیماری واگیردار داشته و وارد کشور شود، در طول مسیری که طی می‌کند تا به محل زندگی خود برسد، افراد زیادی را مبتلا می‌کنند که هر کدام از آنها به کانون اپیدمی در کشور تبدیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه کارشناسان بهداشت نقش مرزبان سلامت کشور را ایفا می‌کنند، عنوان کرد: اگر فردی دارای بیماری واگیردار بود، بعد از گذراندن طول درمان اولیه، مشخصات آن به استان محل اقامت بیمار گزارش می‌شود که توسط دانشگاه علوم پزشکی آن استان مورد درمان قرار گیرد تا باعث مبتلای هموطنانمان نشوند.

بختیاری‌نیا توصیه کرد: زائران از مکانی که منبع آب بدون برچسب یا مهر تایید مرکز بهداشت استان بود استفاده نکنند، ترجیحا از آب‌های بسته‌بندی شده و از غذاهایی که محل بهداشتی مطمئن دارند استفاده شود با این حال بازرسان بهداشت نیز سرکشی های لازم را انجام می دهند.

وی ادامه داد: زائران اگر با هرگونه علائم اعم از سرفه، اسهال، ضعف و بی‌حالی مواجه شدند، به اولین مرکز بهداشتی یا سایر مراکز امدادی اعم از بسیج، سپاه، ارتش، فراجا مراجعه کنند تا وضعیت آن ارزیابی شده و با مشکل جدی مواجه نشود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: از زائران خواهشمندیم به جهت حفظ سلامتی خود، پس از بازگشت به کشور در مرزها با کارشناس بهداشت همکاری لازم را به عمل بیاورند تا ارزیابی اولیه را انجام دهند تا آنها سلامت خود و هموطنانشان به خطر نیفتد.

به گزارش تسنیم، بر اساس تقویم رسمی کشور 15 شهریور همزمان با 20 صفر سال 1445 هجری قمری، روز اربعین حسینی است. هر ساله هزاران‌ نفر زائر عتبات عالیات از سراسر ایران و کشورهای دیگر مانند افغانستان و پاکستان از مرزهای شلمچه و چذابه در مراسم اربعین حسینی عازم کشور عراق هستند.

حرکت تدریجی زائران اربعین حسینی به سمت مرزهای چذابه و شلمچه از  ماه صفر شروع می‌شود و تا چند روز مانده به اربعین به اوج خود می‌رسد و دستگاه‌های مختلف استان از مدت قبل خود را آماده حضور زائران کرده و زیرساخت‌های لازم را در مرزها ایجاد کرده‌اند.

مرزهای شلمچه و چذابه در غرب خوزستان 2 گذرگاه مهم‌ تردد زائران اربعین هستند./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها