این نشانه‌ها از سکته قلبی خبر می‌دهند | سوزش‌معده و سکته قلبی چه تفاوتی با هم دارند؟

کد خبر: 1242907

سکته قلبی یکی از بیماری‌های شایع جوامع مختلف است که در نتیجه بی تحرکی، مصرف زیاد چربیها، دیابت، استرس و ...روی می‌دهد؛ در نتیجه آشنایی با نشانه‌های بروز سکته قلبی، در درمان زودتر این عارضه بسیار موثر خواهد بود.

این نشانه‌ها از سکته قلبی خبر می‌دهند |  سوزش‌معده و سکته قلبی چه تفاوتی با هم دارند؟

سکته قلبی یکی از بیماری‌های شایع جوامع مختلف است. بی تحرکی، مصرف غذاهای چرب، استرس، دیابت و... از جمله علل بروز سکته‌های قلبی است. ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد، اما بسیاری از مردم پس از سکته قلبی و بهبودی به صورت طبیعی به زندگی خود ادامه می‌دهند.در این گزارش با ما همراه شوید تا به برخی پرسش‌های مهم در خصوص سکته قلبی پاسخ دهیم.

عضله قلب برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارد و سکته قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون اکسیژن‌رسان به عضله قلب کاهش یافته یا به طور کامل قطع شود که این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که عروق کرونر که جریان خون را به عضله قلب می‌رسانند، در اثر تجمع چربی، کلسترول و سایر مواد که در مجموع پلاک نامیده می‌شوند، تنگ شوند. ممکن است در اطراف پلاک، لخته خون تشکیل شود که این لخته می‌تواند خون‌رسانی به عضله قلب را مختل کند.

سکته قلبی چه علائمی دارد؟

درد یا ناراحتی قفسه سینه نشان می‌دهد که احتمالاً مشکلی در قلب وجود دارد. اما علائم دیگری نیز ممکن است دیده شود. به علائم رایج سکته قلبی توجه کنید:

ناراحتی قفسه سینه (شامل درد، احساس فشار یا سفتی در قفسه سینه)

درد یا ناراحتی در یک یا هر دو بازو، فک، گردن، کمر، ‌شانه یا معده

تنگی نفس

احساس سرگیجه یا سبکی سر

تهوع

تعریق

این علائم را جدی بگیرید. اگر درد قفسه سینه یا سایر علائم را تجربه کردید، بی‌درنگ با فوریت‌های ۱۱۵ تماس بگیرید.

سکته قلبی چه تفاوتی با ‌ایست قلبی دارد؟

مردم اغلب از این اصطلاحات در موارد یکسان استفاده می‌کنند، اما در حقیقت «سکته قلبی» و «ایست قلبی» دو رویداد متفاوت را توصیف می‌کنند. سکته قلبی زمانی است که جریان خون به قلب مسدود می‌شود. ‌ایست ناگهانی قلبی یک مشکل ناشی از ریتم نامنظم قلب است. سکته قلبی می‌تواند باعث‌ ایست قلبی شود.

علائم هشدار دهنده سکته قلبی

اگر علائم هشدار دهنده سکته قلبی را تجربه کردید بی‌درنگ با فوریت‌های ۱۱۵ تماس بگیرید. گاهی حملات قلبی ناگهانی و شدید هستند، اما گاهی به آرامی و با ناراحتی‌های خفیف شروع می‌شوند.

شایع‌ترین علائم هشدار دهنده سکته قلبی

احساس ناراحتی در قفسه سینه: این ناراحتی می‌تواند به شکل احساس فشار یا درد قفسه‌سینه باشد و ممکن است خودبه‌خود از بین رفته و دوباره بازگردد.

احساس درد در نواحی بالایی بدن: که شامل یک یا هر دو بازو، کمر، گردن، فک، ‌شانه یا معده می‌شود.

تنگی‌نفس: ممکن است با یا بدون درد قفسه سینه رخ دهد.

سایر علائم احتمالی: عرق‌سرد، تهوع، سرگیجه یا سبکی سر

آیا تمام درد‌های قفسه سینه نشان دهنده سکته قلبی است؟

خیر؛ اما اگر احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه دارید، فوراً به اورژانس یا پزشک مراجعه کنید.

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های مشکلات قلبی، درد قفسه سینه (یا آنژین صدری) است. این درد معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که عضله قلب، خون و اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند. این علامتِ جدی، نشان می‌دهد که ممکن است شما در معرض خطر سکته قلبی باشید.

آیا به غیر از گرفتگی یا انسداد عروق کرونر، علل دیگری نیز برای سکته قلبی وجود دارد؟

گاهی یکی از عروق کرونر به طور موقت دچار انقباض (اسپاسم) می‌شود. این انقباض می‌تواند در رگ‌های خونی با ظاهر طبیعی نیز رخ دهد. اگر انقباض شدید باشد می‌تواند باعث سکته قلبی شود.

یکی دیگر از علل نادر سکته قلبی، پارگی خود به خودی دیواره عروق کرونر است. گاهی به دلایلی مثل نازک شدن دیواره عروق کرونر ممکن است این عروق خود به خود پاره شوند.

چه افرادی بیشتر در معرض سکته قلبی قرار دارند؟

احتمال بروز سکته قلبی در افراد دارای عوامل خطر بیشتر است. این عوامل عبارتند از:

سیگار

فشار خون بالا

کلسترول بالا

دیابت

عدم فعالیت بدنی

اضافه‌وزن یا چاقی

سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی، بیماری‌های قلبی یا سکته مغزی

دقت کنید پزشک می‌تواند در شناخت عوامل خطر و آنچه می‌توانید در مورد آن انجام دهید به شما کمک کند.

چرا پیش از سکته قلبی هیچ علامت هشدار دهنده‌ای نداشتم؟

روند گرفتگی عروق ممکن است در مراحل اولیه هیچ علامتی نداشته باشد، اما زمانی که یکی از عروق کرونر دچار تنگی بیش از ۷۰ درصد می‌شود، مخصوصاً در مواقع فعالیت که قلب به اکسیژن بیشتری نیاز دارد، ممکن است نشانه‌های درد و احساس سنگینی در قفسه سینه پدیدار شود.

اگر یکی از عروق کرونر دچار تنگی ‌شود، بخشی از خون‌رسانی توسط سایر رگ‌های خونی جبران می‌‎شود. این امر توضیح می‌دهد که چرا ممکن است در برخی افراد علائم هشدار دهنده وجود نداشته باشد.

افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به حملات قلبی هستند، ولی ممکن است این حملات با درد کم یا بدون درد رخ دهند که به آن سکته قلبی خاموش گفته می‌شود.

تفاوت علائم سکته قلبی در خانم‌ها و آقایان

علائم سکته قلبی بین خانم‌ها و آقایان متفاوت است. همانند آقایان، شایع‌ترین علامت سکته قلبی در خانم‌ها درد یا احساس ناراحتی در قفسه سینه است، اما خانم‌ها اغلب علائمی که کمتر با سکته قلبی مرتبط هستند، مانند تنگی نفس و تهوع را تجربه می‌کنند.

آیا قلب من برای همیشه آسیب دیده است؟

از هنگام شروع نشانه‌های سکته قلبی، آسیب به عضله قلب آغاز می‌شود. میزان آسیب، به فاصله زمانی بین وقوع حمله تا شروع درمان و همچنین به رگی که مسدود شده است بستگی دارد. معمولاً چندین هفته طول می‌کشد تا عضله قلب بهبود یابد. قلب اندامی مقاوم است و حتی اگر بخشی از آن به شدت آسیب دیده باشد، باز هم به کار خود ادامه می‌دهد، اما به دلیل آسیب ممکن است ضعیف شده و قادر به پمپاژ خون به اندازه معمول نباشد که به چنین وضعیتی نارسایی قلبی گفته می‌شود.

پس از سکته قلبی با انجام درمان مناسب و تغییر در سبک زندگی می‌توان از آسیب بیشتر به عضله قلب و تکرار سکته قلبی پیشگیری کرد و روند بهبود را تسریع بخشید.

چه زمانی باید فورا به اورژانس مراجعه کرد؟

علائم سکته قلبی را به خاطر داشته باشید و در صورت مشاهده آن حتی اگر از وقوع سکته قلبی مطمئن نیستید با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. فراموش نکنید که هر یک دقیقه بسیار مهم است. اقدام سریع و به‌ موقع می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد. اگر شما یا نزدیکانتان علائم هشدار دهنده سکته قلبی را داشتید، بلافاصله با ۱۱۵ تماس بگیرید. تیم خدمات اورژانس می‌تواند بلافاصله پس از رسیدن به شما درمان را شروع کند.

کارکنان اورژانس آموزش دیده‌اند تا تلاش‌های احیا را برای فردی که قلبش از کار افتاده است انجام دهند. علاوه بر آن، افرادی که با آمبولانس به بیمارستان اعزام می‌‎شوند، معمولاً در بیمارستان سریع‌تر تحت درمان قرار می‌گیرند.

درد قفسه سینه یا آنژین صدری

آنژین صدری، به احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه گفته می‌شود. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که عضله قلب، خون و اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. در این صورت ممکن است احساسی مانند فشار یا چنگ زدن در قفسه سینه داشته باشید. این ناراحتی می‌تواند به ‌شانه‌ها، بازو‌ها، گردن، فک، شکم یا کمر نیز کشیده شود؛ حتی درد قفسه سینه ممکن است شبیه به احساس سوء هاضمه باشد.برخی از افراد هیچ دردی را احساس نمی‌کنند و فقط علائم دیگری مانند تنگی نفس یا خستگی دارند.

انواع مختلف درد قفسه سینه:

درد پایدار؛اغلب در حین ورزش یا استرس رخ می‌دهد؛ یعنی زمانی که ضربان قلب و فشار خون افزایش می‌یابد و ماهیچه قلب به اکسیژن بیشتری نیاز دارد.معمولاً با استراحت یا استفاده از دارو برطرف می‌شود.گاهی شبیه به علائم سوء هاضمه است.

درد ناپایدار؛ با فعالیت بدنی‌کم و حتی در زمان استراحت یا خواب نیز رخ می‌دهدبه شکل غافلگیر‌کننده بروز می‌کند.

معمولاً با استراحت یا مصرف دارو خوب نمی‌شود و ممکن است با گذشت زمان بدتر شود.

درد ناپایدار قفسه سینه به سرعت می‌تواند منجر به سکته قلبی شده و به عنوان یک وضعیت اورژانسی تلقی می‌شود.

عوامل زمینه ساز درد قفسه سینه

عوامل اصلی زمینه‌ساز بیماری عروق کرونر عبارتند از:

کلسترول بالا

فشار خون بالا

کشیدن سیگار

دیابت (مرض قند)

اضافه وزن یا چاقی

سندروم متابولیک

عدم فعالیت بدنی

رژیم غذایی ناسالم

افزایش سن (آقایان بعد از ۴۵ سالگی و خانم‌ها بعد از ۵۵ سالگی)

سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی

تشخیص علت درد قفسه سینه

درد قفسه سینه در همه موارد باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا که ممکن است برای پیشگیری از سکته قلبی به درمان فوری نیاز داشته باشید. پزشک به احتمال زیاد شما را معاینه می‌کند و در مورد علائم، عوامل خطر، سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سابقه خانوادگی از شما سؤال می‌پرسد.به غیر از سکته قلبی، شرایط دیگری نیز می‌توانند باعث ایجاد درد قفسه سینه شوند:

آمبولی ریه

پارگی آئورت

عفونت ریه

تنگی آئورت

بیماری عضله قلب

پریکاردیت (التهاب در بافت‌های اطراف قلب)

حمله عصبی

سوء هاضمه

 سوزش‌معده و سکته قلبی چه تفاوتی با هم دارند؟

سوزش سر معده یا درد ناشی از سوء هاضمه اسیدی، مربوط به مری شماست. اما از آن جایی که مری و قلب در نزدیکی یکدیگر قرار دارند، هر کدام می‌توانند باعث درد قفسه سینه شوند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم سوزش‌معده و قلب را با هم اشتباه می‌گیرند. سوزش معده یک بیماری شایع است که در اثر پس زدن اسید معده به مری (رفلاکس) ایجاد می‌شود. این امر می‌تواند باعث درد قفسه سینه شود که گاهی به گردن، گلو یا فک انتشار می‌یابد.

اگر مطمئن نیستید که درد شما ناشی از سوزش معده است یا از قلب ناشی شده، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. این دو موضوع به آسانی اشتباه گرفته می‌شوند؛ بنابراین اجازه دهید پزشک متخصص قلب و عروق این احتمال را بررسی کند.

فارس

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها