صدور بخشنامه‌ای برای اجرای درست قوانین در محاکم و دادگاه‌ها

کد خبر: 1274398

رییس دیوان عالی کشور در جهت اجرای درست قوانین در محاکم و دادگاه‌ها و رعایت اصل اتقان آرا، بخشنامه‌ای را خطاب به روسای کل دادگستری استان‌ها صادر کرد.

صدور بخشنامه‌ای برای اجرای درست قوانین در محاکم و دادگاه‌ها

در جهت اجرای اصل ۱۶۱ قانون اساسی و نظارت دیوان عالی کشور بر حسن اجرای قوانین در محاکم و دادگاه‌ها و رعایت اصل مهم اتقان آرا رئیس دیوان عالی کشور بخشنامه‌ای صادر کرد.

طبق این بخشنامه در مواردی که دیوان عالی کشور رأی صادره را نقض و پرونده را به دادگاه هم‌عرض ارجاع می‌کند، دادگاه مرجوع الیه مکلف به رسیدگی است و انشای رأی توسط شعبه صادر کننده رأی منقوض، فاقد اعتبار است.

متن بخشنامه رئیس دیوان عالی کشور خطاب به رؤسای کل دادگستری استان‌ها به شرح ذیل است:

رؤسای کل دادگستری استان‌ها

سلام علیکم

نظر به تصریح بند ج ماده ۴۰۱ و ۴۰۶ قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی، در مواردی که دیوان عالی کشور رأی صادره را نقض و به دادگاه هم عرض ارجاع می‌نماید، دادگاه مرجوع الیه مکلف است با لحاظ رأی دیوان عالی کشور و مندرجات پرونده، رسیدگی کرده و مبادرت به انشا رأی کند و ماده ۴۷۰ قانون آئین دادرسی کیفری ناظر به بند ۴ ماده ۴۶۹ همان قانون و هم راستا با مواد مذکور از قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی دادگاه هم عرض را مکلف به رسیدگی و انشای رأی کرده است.

حسب گزارش و اعلام برخی از همکاران شعب دیوان عالی کشور در مواردی ملاحظه شده پس از نقض رأی و علیرغم تصریح در دادنامه‌های صادره از شعب دیوان عالی کشور مبنی بر رسیدگی در دادگاه هم عرض، مجدداً همان شعبه صادر کننده رأی منقوض مبادرت به رسیدگی و انشا رأی می‌کند. این امر علاوه بر اینکه موجب اطاله دادرسی می‌شود، صدور رأی از مرجع غیر صالح و فاقد اعتبار خواهد بود؛ لذا ضرورت دارد مراتب به محاکم بدوی و تجدیدنظر اعلام شود./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها