استخوانها متعلق به دوره قاجار بود نه شهدا+تصاویر

کد خبر: 153949

در روز 15 ارديبهشت‌ماه تعدادي از قبور شهدا در حياط آستانه امامزاده حسين (ع) به دليل گودبرداري در اين محوطه تخريب شد. در پي اين حادثه تعدادي از خانواده‌هاي شهدا با اطلاع از تخريب قبور شهدا، در اين محل تجمع كردند و خواستار توقف كار شدند.

فارس:lعاون اداره بقاع و اماكن متبركه سازمان اوقاف جزئیات تازه‌ای از تخریب قبور شهدا و كشف استخوان‌ها در امامزاده حسین (ع) را اعلام كرد . به گفته وی ، این استخوان‌ها مربوط به دوران قاجار است.

حجت‌الاسلام محمد غلامی در پاسخ به این پرسش كه آیا ادعای اداره اوقاف قزوین در مورد اینكه استخوان‌های پیدا شده در امامزاده حسین (ع) قزوین متعلق به دوره قاجار بوده است، صحت دارد یا خیر؟ اظهار داشت: هیئت امناء امامزاده حسین (ع) قرار بود كه در پی ادعای جنجالی برخی از افراد در مورد اینكه استخوان‌های پیدا شده در این امامزاده متعلق به شهدا بوده است، استخوان‌های ادعایی را به آزمایشگاه تحویل دهند تا DNA آنها را بررسی كنند.

وی ادامه داد: طبق گفته هیئت امناء امامزاده حسین (ع) این استخوان‌ها متعلق به دوره قاجار بوده است؛ زمانیكه سازمان اوقاف به محوطه‌سازی این امامزاده مشغول بود، بخشی از دیوار سرداب باز شده و برخی افراد استخوان‌هایی را كه از سرداب بیرون آمده بود به خارج از امامزاده آورده و ادعا كردند كه این استخوان‌های شهید است ولی بنده شخصاً به استان قزوین رفته و طبق بررسی‌هایی كه انجام دادم به این موضوع پی بردم كه این مورد صحت نداشته است. حجت‌الاسلام غلامی افزود: طبق بررسی‌هایی پی بردیم كه در این امامزاده سرداب‌های دیگری نیز وجود دارد كه در برخی از آنها پیكر شهدا قرار داده شده است ولی در این واقعه به آنها دست نخورده است بلكه فقط وقتی در حال محوطه‌سازی سرداب دیگری بودیم، گوشه‌ای از در سرداب باز می‌شود و استخوان‌ها بیرون زده می‌شود.

معاون اداره بقاع و اماكن متبركه سازمان اوقاف تأكید كرد: بنابراین این استخوان‌ها از دوره قاجار در سرداب‌ها به رسم امانت ‌گذاشته می‌شده تا برای دفن به عتبات عالیات برده‌ شوند ولی آنها را نبردند و این اجساد در سرداب‌ها باقی ماندند. وی بیان‌كرد: در ضلعی كه اوقاف در امامزاده حسین(ع) در حال مقاوم سازی است 8 تا 9 سرداب وجود دارد و چون زیر این سرداب‌ها خاكریز بوده و امكان ریزش وجود داشته است، سازمان اوقاف به مقاوم‌سازی پرداخت.

حجت‌الاسلام غلامی عنوان كرد: به احتمال زیاد استخوان‌ها متعلق به دوره قاجار است. وی در پاسخ به این پرسش كه عكس‌های منتشر شده از سنگ قبرهای شكسته شده متعلق به چه كسانی بوده است؟ خاطرنشان كرد: چون در محوطه 10 متر خاك دستی ریخته شده بود و طبق گمانه‌زنی سازمان میراث فرهنگی برخی از قبور 7 طبقه بوده است، آن قبور را هر چه سنگ می‌كردیم سنگ‌ها ‌شكسته می‌شد به همین دلیل در حال ستون‌گذاری برای این قبرها هستیم.

حجت‌الاسلام غلامی در پایان گفت: هم‌اكنون ستون‌گذاری برای این سنگ قبرها را انجام داده‌ایم و روی ستون‌ها سقف زده‌ایم یعنی بین خاك و سقف سنگ زده می‌شود تا سنگ قبرها شكسته نشود همچنین بخشی از محوطه امامزاده حسین(ع) بازسازی شده است. به گزارش خبرگزاری فارس در روز 15 اردیبهشت‌ماه تعدادی از قبور شهدا در حیاط آستانه امامزاده حسین (ع) به دلیل گودبرداری در این محوطه تخریب شد. در پی این حادثه تعدادی از خانواده‌های شهدا با اطلاع از تخریب قبور شهدا، در این محل تجمع كردند و خواستار توقف كار شدند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها