زلزله زدگان دورودی پس از 9 ماه چشم براه تسهیلات

کد خبر: 155626

آنچه در این میان قابل توجه است این است که بعد از این زلزله با توجه به عدم تضمین تسهیلات تصویب شده از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری همچنان زلزله زدگان دورودی در زیر سقف های ترک خورده ناشی از زلزله به سر می برند.

مهر: با گذشت بیش از 9 ماه از زلزله شهرستان دورود همچنان تسهیلات تصویب شده توسط دولت برای کمک به زلزله زدگان لرستانی به دست مردم شهرستان دورود نرسیده است.

حوالی ساعت هفت و 22 دقیقه صبح روز پانزدهم آبان ماه سال 89 بود که بار دیگر شهرستان زلزله خیز دورود با زلزله ای 4.9 ریشتری تکان خورد تا حاصل این زلزله نه چندان شدید آسیب دیدن و خسارت نزدیک به هشت هزار واحد مسکونی و مجروح شدن حدود 104 نفر باشد.

این زلزله نه چندان شدید با خسارات بالا حرف های زیادی برای مسئولان استان در مورد روند ساختمان سازی در شهرستان زلزله خیز دورود داشت که پیش از این خبرگزاری مهر در گزارشی به برخی از این موارد پرداخت.

آنچه در این میان قابل توجه است این است که بعد از این زلزله با توجه به عدم تضمین تسهیلات تصویب شده از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری همچنان زلزله زدگان دورودی در زیر سقف های ترک خورده ناشی از زلزله به سر می برند.

هر چند که به همت استانداری لرستان و معاونت عمرانی استانداری تلاشهایی برای اختصاص تسهیلات از منابع بانکی استانی به زلزله زدگان صورت گرفته است ولی به نظر می رسد این ارقام جوابگوی مقاوم سازی در شهرستان زلزله خیز دورود نیست.

این در حالیست که پیش از این خبرگزاری مهر در گزارشی به سقف پایین تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی دولت برای زلزله زدگان دورودی پرداخته بود که خوشبختانه با واکنش مثبت از سوی مسئولان مواجه شد و رقم تسهیلات زلزله زدگان دورودی به 20 میلیون تومان افزایش یافت.

به هر روی هرچند افزایش میزان تسهیلات اعطایی به زلزله زدگان دورودی خبر خوشی برای این شهروندان بود ولی همچنان این تسهیلات به دست مردم نرسیده است.

این موضوع موجب شده است که مردم شهرستان دورود با توجه به مشکلات مالی که در استانی چون لرستان وجود دارد توانایی مالی برای مقاوم سازی خانه ای که در آن زندگی می کنند را نداشته باشند تا همچنان دورودی ها در هراس زلزله ای دیگر زیر سقف ترک خورده خانه خود کابوس ببینند.

با این اوصاف به نظر می رسد شهرستان دورود با وضعیت کنونی خانه های آسیب دیده خطری بالقوه باشد که در صورت تکرار زلزله ای دیگر در این شهرستان زلزله خیز تبعات ناشی از آن منجر به حوادثی جبران ناپذیر شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تسهیلات ساخت واحدهای زلزله زده دورود اظهار داشت: در این راستا ساخت بیش از 7 هزار واحد زلزله زده در این شهرستان مصوب شده که در صورت احداث آنها 25 درصد از شهر دورود بازسازی خواهد شد.

فرهاد خاکی پور با اشاره به عدم پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان دورودی، عنوان کرد: برای اعطا تسهیلات باید ضمانت و تضمین مورد نیاز از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به بانکها ارائه شود.

وی خواستار همکاری بانکها برای آغاز پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان دورودی شد و بیان داشت: مردم در حال حاضر برای احداث خانه های زلزله زده خود مشکل دارند و فشار می آورند که باید هر چه سریعتر رفع مشکل مردم در دستور کار قرار گیرد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان لرستان همچنین از افزایش سقف تسهیلات پرداختی به زلزله زدگان دورودی خبر داد و بیان داشت: خوشبختانه با پیگیریهای انجام شده میزان این تسهیلات به 20 میلیون تومان افزایش یافت.

به هر روی امید می رود هرچه سریعتر ضمانت های لازم برای پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان دورودی از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به بانکها ابلاغ شود تا روند پرداخت تسهیلات تسریع شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها