عمر مفید خودروها در ایران و دیگر کشورها

کد خبر: 185462
دنیای اقتصاد: روز گذشته اتحادیه صنعت خودروسازی آمریکا، آماری از افزایش عمر مفید خودروها در این کشور منتشر کرد، این در حالی است که آمار مذکور با واکنش مختلف تحلیلگران صنعتی و کارشناسان مواجه شد.
اتحادیه مذکور با اشاره به افزایش عمر مفید خودروهای مورد استفاده در آمریکا عنوان کرد که عمر مفید خودروها در آمریکا به حدود 11 سال رسیده است. اینکه به چه دلیل عمر مفید خودروها در این کشور افزایش یافته کارشناسان و تحلیلگران نظرات مختلفی دارند به‌طوری‌که بسیاری از آنها افزایش عمر مفید خودروها را نتیجه بحران اقتصادی می‌دانند.
طبق گزارش منتشر شده توسط اتحادیه صنعت خودروسازی امریکا در سال گذشته هر خودرو بیش از 10سال و 8ماه توسط خریدار اولیه استفاده می‌شد در حالی‌که در سال 2005 میلادی یعنی قبل از بحران اقتصادی عمر هر خودرو 9 سال و در سال 2000 میلادی عمر هر خودرو که توسط خریدار اولیه استفاده می‌شد 8 سال بود. بر همین اساس برخی بر این باورند که افزایش مدت زمان استفاده از خودرو در نتیجه کاهش تقاضا برای خودرو در بازار آمریکا اتفاق افتاده است.حال این سوال مطرح است که عمر مفید خودرو در کشور ما چند سال است؟در این زمینه یکی از مدیران شرکت های خودروساز در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان می‌کند که قانونی در مورد عمر مفید خودروها وجود ندارد، این در حالی است که دولت‌ها در کشورهای دیگر قوانینی در مورد خودروهای دست دوم وضع می‌کنند که نگهداری این خودروها برای صاحبان آنها با هزینه‌هایی همراه است. وی تاکید می‌کند که مالیات سنگین، معاینه فنی و نقل و انتقالات پرهزينه از جمله مواردی است که دولت برای نگهداری خودروهای دست دوم در نظر می‌گیرد حال آنکه موارد یاد شده ارزش این خودروها راکاهش می‌دهد؛ بنابراین صاحبان آنها ترجیح می‌دهند که خودرو نویی را جایگزین کنند. وی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد خودروهای کشورمان در 5 سال گذشته تولید شده‌اند، عنوان می‌کند که عمر مفید خودروها در کشورما پایین است.
وی در ادامه این نکته را نیز مورد تاکید قرار می‌دهد که هم‌اکنون نگهداری یک خودرو دست دوم و قدیمی ‌در کشور ما هزینه‌ای برای صاحب آن ندارد و دولت نیز برای تعویض خودروهای مذکور اجباری در نظر نگرفته است بنابراین در کشورما علاقه‌مندی برای نگهداری آن وجود دارد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها