طبخ بزرگترین آش دنیا در شیراز/عکس

کد خبر: 241268

شب گذشته شیراز حال و هوایی دیگر داشت و بخش زیادی از این مردم تا صبح به راز و نیاز با پیامبر خود مشغول شدند.

طبخ بزرگترین آش دنیا در شیراز/عکس

مهر: مردم شیراز نذر پخت بزرگترین آش دنیا را به مناسبت 28 صفر انجام دادند تا شیراز غرق در یاد و عشق به پیامبر (ص) باشد. شب گذشته شیراز حال و هوایی دیگر داشت و بخش زیادی از این مردم تا صبح به راز و نیاز با پیامبر خود مشغول شدند. گروه فرهنگی امام هادی(ع) با نذر 63 تن آش سبزی مردم شیراز را به میهمانی پیابر اسلام(ص) دعوت کرد. پارک خلدبرین شیراز از ساعات های اولیه صبح روز گذشته(پنجشنبه) میهمانان زیادی را به خود دید که همگی برای پخت بزرگترین نذری دنیا به دورهم جمع شده بودند. 37 دیگ 2.5 تنی برپا و برای هر دیگ نیز چهار نفر مشخص شد، بخار آب محیط را فراگرفت و هر لحظه بر تعداد آشپزان این مجموعه اضافه تر شد تا جایی که از حدود ساعت 16 پنجشنبه فعالیت اصلی شروع پخت آش آغاز شد. گروه های مختلف هر کدام به کاری مشغول شدند اما این جمع با دیگر جمع هایی که همگان سراغ دارند به کلی تفاوت دارد، ایجا کسی خودنمایی نمی کند، کسی برای کسب درآمد کار نمی کند و هرکس که در گوشه و کنار این پاتوق بزرگ در حال کار است و زیر لب دعا می خواند و گهگاهی هم اگر با دقت به به افراد نگاه کنی متوجه گونه های خیس آنها می شوی.

"صلوات بر محمد وآل محمد" بر همه چیز مقدم است و چند ثانیه یکبار درخواست صلوات را می شنوی. بیرون از این پاتوق نیز حال و هوایی وجود دارد که سرمای هوا به کلی از یاد مردم رفته و زن و مردم با شوق فراوان نظاره گر فعالیت های داخل این پاتوق هستند. اولین گروه مردمی که برای بازدید از این مجموعه در محل حضور یافتند در ساعت 17 بود که به مردم تا ساعت 21 فضای مقابل این پاتوق که به وسیله داربست از محیط پارک جدا شده بود جمع شدند و در آخر که ساعت حدودسه صبح روز 28 صفر بود که صف مردمی به چندین کیلومتر تبدیل شد.

حدود ساعت دو و 30 دقیقه بود که کار هم زدن دیگهای آش به اتمام رسید و در گوشه ای از این پاتوق گروهی دیگر با پوشیدن روپوشی سفید خود را برای توزیع این نذری بزرگ آماده کردند که این کار از ساعت سه و 45 دقیقه آغاز شد. مردم شیراز میهمان سفره پیامبراسلام شدند حاج رحیم اولین نفر حاضر در این صف چند صد متری است و با اینکه به دلیل ناتوانی جسمی از واکر استفاده می کند اما از ساعت 18 خود را در این صف قرار داد و تا ساعت چهار صبح جمعه سرمای بیش از حد را تحمل می کند. وی به خبرنگار مهر، گفت: شش سال است که برای گرفتن این ندری در این محل حاضر می شوم و تنها دو سال پیش بود که پنجمین نفر حاضر در این صف بود و در مابقی سالها اولین نفری که از مردم آش نذری را دریافت می کرد من بودم.

حاج رحیم 73 ساله تاکید کرد: برکتی را که من از این آش دیده ام اگر شما هم می دیدی سرما را احساس نمی کردی و من خواب را در این شب حرام می دانم. وی یادآور شد: نه اینکه به دلیل حضور در این صف از دیگر کارهای خود جا مانده ام، بلکه نماز شب خود را بر روی تیکه پارچه ای در همان صف. حاجت گرفتم و هر سال خواهم آمد خانم جوانی حدود ساعت 21 بود که به این صف اضافه شد و با اینکه بیش از شش ساعت تا زمان شروع توزیع این آش وقت بود اما چهلمین نفر بود. خانم بردبار در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص دلیل حضور خود در این صف تاکید کرد: وقتی دلت وصل شد دیگه نمی توانی جدایش کنی. این بانوی 35 ساله که برای مقابله با سرمای ساعات اولیه صبح پتویی به دور خود پیچیده افزود: سه سال پیش نذر کردم که اگر مشکل من برآورده شود روز قبل از پخت در این محل سبزی پاک کنم و صبح روز 28 صفر نیز از جمله افراد پیشرو باشم که در این محل حضور پیدا می کنم. وی یادآور شد: حاجت خود را گرفتم و امروز سرما برای من بی معنی شده است. اما این پایان ماجرا نیست زیرا گروه زیادی از مردم تا ساعت هفت صبح به این صف اضافه شدند تا جایی که آخرین نفری که در این موفق به دریافت این آش نذری شد حدود ساعت 10 صبح روز 28 صفر بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها