وقتی باید استرس زلزله مدیریت شود/ تاکید بیهوده بر لرزه‌های خفیف چه توجیهی دارد؟

کد خبر: 258990

ابعاد اجتماعی گسترده زلزله در کشور می‌تواند حتی به استرس و اضطراب خانواده‌ها نیز منجر شود چراکه حساسیت بالایی دارد. از این رو، رسانه‌ها باید در بُعد مردمی قضیه، با نگاه متعدل‌تری عمل کنند و اسیر خبرپردازی‌ها و بازی با اخبار حساسیت‌برانگیز نشوند. در بحرانی‌ترین شرایط هم مهم‌ترین نکته، تزریق آرامش به افکار عمومی است که رسانه‌های مختلف باید چنین وظیفه‌ای را بر خود احساس کنند.

وقتی باید استرس زلزله مدیریت شود/ تاکید بیهوده بر لرزه‌های خفیف چه توجیهی دارد؟
سرویس اجتماعی «فردا»: رسانه با توجه به ماهیت اطلاع‌رسانی خود و ذات گستردگی‌اش به دنبال پوشش حداکثری رخدادها و مسائل جاری جامعه است. رخدادهای مختلفی که در جامعه به وقوع می‌پیوندند بسته به میزان اهمیت و عمق تأثیرگذاری‌شان در اذهان عمومی ملت، مورد داده‌پردازی قرار گرفته و منتشر می‌گردد. این مسأله امروز که رشد رسانه‌ها به طور فزاینده‌ای شتاب گرفته است و فضای کنونی جهان و البته کشورمان به رسانه‌های مختلف به ويژه مجازی وابسته شده است. رسانه‌ها نقش تأثیرگذار و جریان‌ساز خویش را دارند و از این رو اهمیت و دقت نظر در مدیریت نقش بسیار مؤکد است؛ چرا که ترویج اطلاعات نامطمئن یا جو نامطلوب مستقیماً بر اندیشه و عمل بسیاری از مردم جامعه تأثیرگذار خواهد بود.
چندی است که وقوع چند زمین‌لرزه در برخی نقاط کشور، حجم پوشش این مطلب را بالا برده است و رسانه‌ها هم در قالب اخبار، هم در قالب گزارش و تحلیل به آن می‌پردازند. زلزله بوشهر، سراوان، گلپایگان و ... که در مدت نزدیکی به یکدیگر رخ دادند، هجمه‌ای از اخبار و گزارش‌های رسانه‌ای را موجب شدند که به ويژه در فضای مجازی کشور انتشار یافته است. اما نکته‌ای که در اینجا قابل تأمل است، تاکید بر مشی متعادل رسانه‌ها در این زمینه خواهد بود. اینکه هر زلزله‌ای در کشور پوشش داده شود یا با پوشش اخبار زلزله‌های روزمره‌ای که حتی از 4 ریشتر هم کمتر هستند، چه عایدی برای مردم خواهد داشت؟ سایت لرزه‌نگاری دانشگاه تهران به صورت آنلاین تمام لرزه‌های کشور و حتی مناطق اطراف را پوشش می‌دهد اما برخی رسانه‌ها با رجوع به نتایج این مرکز و انتشار داده‌های آن برای مردم سعی در چه دارند؟ داده‌های این چنینی چه تأثیر فکری بر مردم خواهد داشت؟ ایران کشوری لرزه‌خیز است اما تهییج مردم با لرزه‌های 3 و 4 ریشتری کار صحیحی است؟ مسأله زلزله و ماهیت اجتماعی آن، مسأله تأثیرگذاری است. ابعاد اجتماعی گسترده زلزله در کشور می‌تواند حتی به استرس و اضطراب خانواده‌ها نیز منجر شود چراکه حساسیت بالایی دارد. از این رو، رسانه‌ها باید در بُعد مردمی قضیه، با نگاه متعدل‌تری عمل کنند و اسیر خبرپردازی‌ها و بازی با اخبار حساسیت‌برانگیز نشوند. در بحرانی‌ترین شرایط هم مهم‌ترین نکته، تزریق آرامش به افکار عمومی است که رسانه‌های مختلف باید چنین وظیفه‌ای را بر خود احساس کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها