نقض حقوق بشر درپروژه‌ جام جهانی قطر

کد خبر: 302740

دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد در جریان ساخت‌و‌ساز پروژه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در حق کارگران مهاجر نقض حقوق بشر صورت گرفته است.

نقض حقوق بشر درپروژه‌ جام جهانی قطر
تسنیم: دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد در جریان ساخت‌و‌ساز پروژه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در حق کارگران مهاجر نقض حقوق بشر صورت گرفته است. به گزارش رویترز، در حالی‌که صنعت ساخت‌و‌ساز قطر به سوءاستفاده و بدرفتاری با کارگران مهاجری که در این کشور مشغول به کار هستند، متهم است، سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد فیفا باید در این زمینه پیشقدم شود و اقدامی برای بهبود این شرایط انجام دهد. قطر میزبان جام جهانی 2022 خواهد بود و سازمان عفو بین‌الملل از فیفا خواست تا با کمک مقامات قطری به سوء‌استفاده از کارگرانی که عمدتاً از جنوب آسیا به این منطقه آمده‌اند، خاتمه دهد.
سالیل شتی، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد سطح نگران کننده‌ای از سوءاستفاده از کارگران در بخش ساخت‌و‌ساز کشور قطر صورت گرفته است. فیفا وظیفه دارد با انتشار پیامی قویاً اعلام کند نقض حقوق بشر در پروژه‌های مربوط به ساخت‌و‌ساز جام جهانی را تحمل نخواهد کرد. وی افزود: غیر‌قابل توجیه است که در یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان کارگران مهاجر بسیاری که در پروژه‌های ساخت‌وساز جام جهانی مشغول به کار هستند به طور بی‌رحمانه‌ای از حقوق خود محروم شده‌اند و فقط برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. شرکت‌های ساخت‌و‌ساز و مقامات قطری در این مورد به یک اندازه در تضییع حق کارگران مهاجر مقصر هستند. کارفرمایان در قطر بی‌اعتنایی هولناکی در زمینه رعایت حقوق بشر نسبت به کارگران مهاجر خود نشان داده‌اند.
پس از گزارش‌های هولناکی که از سوی روزنامه گاردین و کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری منتشر شد، سازمان عفو بین‌الملل تمرکز خود را روی رفتاری که با کارگران مهاجر در قطر صورت می‌گیرد، گذاشته است. دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد در جریان 2 بازدیدی که از قطر در ماه اکتبر 2012 و مارس 2013 داشته با 210 کارگر مهاجر مصاحبه‌ انجام داده است. همچنین در این بازدیدها با 22 شرکت درگیر در پروژه‌های ساخت‌و‌ساز و با نمایندگان دولت در چند مورد ملاقاتی داشته است. این گزارش نشان می‌دهد در کشور قطر در مواردی نقض حقوق بشر صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به عدم پرداخت دستمزدها، شرایط سخت و خطرناک کار و غیراستاندارد بودن محل اقامت کارگران اشاره کرد.
محققان همچنین در تحقیقات خود از پروژه‌های ساخت‌وساز در قطر دریافتند که کارگران مهاجر در مکان‌های پرازدحام و کثیف، بدون تهویه هوا و در معرض فاضلاب اقامت دارند. دبیرکل سازمان عفو بین‌‎الملل تصریح کرد: محققان ما همچنین مدارکی یافته‌اند که نشان می‌دهد 11 کارگر برای اینکه گذرنامه خود را برای خروج از کشور قطر دریافت کنند مجبور شده‌اند مدارک جعلی را که از سوی کارفرمایان‌شان مبنی بر دریافت تمامی حق‌ و حقوق‌شان تنظیم شده را امضا کنند. فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) که رعایت حقوق بشر بخشی از تمامی فعالیت‌هایش به شمارمی‌رود با انتشار بیانیه‌ای گفت: هدف فیفا این است که کشورهای میزبان برگزاری بهترین تورنمنت فیفا شرایط امن و ایمنی را برای کارگران داخلی و مهاجری که در ساخت پروژه‌های جام جهانی مشغول به فعالیت هستند، ایجاد کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها