مرگ تدریجی جزیره جدید پاکستان/عکس

کد خبر: 304547

محققان پاکستانی تأیید کرده اند که در اندازه جزیره ای که به طور ناگهانی در دریای عرب در ساحل جنوب غربی این کشور پس از زلزله 24 سپتامبر ظاهر شد، تغییرات مشهودی شکل گرفته است.

مرگ تدریجی جزیره جدید پاکستان/عکس
مهر: این جزیره که پس از زمین لرزه 7.7 ریشتری پاکستان در روز سه شنبه 24 سپتامبر (2 مهر) نزدیک سواحل این کشور پدیدار شد، در سطح بومی به جزیره زلزله مشهور شد که چند ساعت پس از این زلزله بزرگ از کف دریا حدود یک کیلومتری ساحل شهر گوادر ظاهر شد. دانشمندان در ابتدا گزارش داده بودند که این جزیره 18 متر بالای سطح دریا قرار دارد، 152 متر طول و 182 متر عرض دارد. عبدالرحیم - زیست شناس این منطقه که با صندوق جهانی حیات وحش پاکستان همکاری می کند، گفت: این جزیره سه متر داخل آب فرو رفته و این فرآیند همچنان ادامه دارد.
وی تاکنون چندین سفر به جزیره داشته تا خصوصیات آن را مطالعه کند. عبدالرحیم در این رابطه گفت: این جزیره بیشتر گلی است و پوسته آن با سنگها و صخره های بزرگی پوشیده شده است. قسمتهای گل آلود جزیره به سرعت رو به فرسایش هستند و به نظر می رسد که کل جزیره ظرف یک سال آینده نابود شود. رسانه های محلی به نقل از دانشمندان موسسه ملی اقیانوس شناسی کراچی اعلام کردند که تصاویر ماهواره ای ناسا نشان دهنده کاهش اندازه این جزیره است. کاهش سریع اندازه این جزیره و پیش بینی ناپدید شدن آن در ماه های آینده نگرانی ماهیگیران محلی و افرادی که رونق ناگهانی اکوتوریسم سود می برند را فراهم کرده اند. به رغم این که زلزله 7.7 ریشتری موجب خسارتهای مالی و جانی بسیاری به مردم این منطقه شده است اما پیدایش جزیره جدید منبعی برای معاش مردم محلی شده بود. بسیاری از گردشگران پاکستانی و غیر پاکستانی برای مشاهده این جزیره به شهر گوادر سفر می کنند و با اجاره کردن قایقهای محلی به درآمد مردم محلی کمک کرده اند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها