سردرگمی معارضان در رفتن یا نرفتن به ژنو

کد خبر: 305132

سردرگمی معارضان میان مشارکت یا عدم مشارکت در ژنو 2، تاکید بر عدم حضور بشار اسد در مذاکرات ژنو 2، به دست گرفتن کنترل نیمی از منطقه «النبک»در ریف دمشق و مفقود شدن ۲ خبرنگار سوئدی در سوریه مهمترین تحولات سوریه در 24 ساعت گذشته است.

فارس: مهمترین تحولات میدانی و سیاسی سوریه طی 24 ساعت گذشته را می‌توان در سردرگمی معارضان در مشارکت یا عدم مشارکت در ژنو 2، تاکید بر عدم حضور بشار اسد در مذاکرات ژنو 2، به دست گرفتن کنترل نیمی از منطقه «النبک»در ریف دمشق، مفقود شدن 2 خبرنگار سوئدی در سوریه، اعلام گروه ارتش آزاد سوریه مبنی بر عدم مشارکت در کنفرانس ژنو 2 و اعلام مسکو مبنی بر اینکه پیشنهاد رایزنی مخالفان سوری در روسیه همچنان به قوت خود باقی است؛ ملاحظه کرد.

تحولات میدانی

سه کشته و ده‌ها زخمی در حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها به دمشق

افراد مسلح فعال در سوریه، صبح امروز سه‌ شنبه، خیابان «بغداد» در وسط دمشق را آماج حمله خمپاره‌ای خود قرار دادند که در جریان آن سه شهروند سوریه کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند. افراد مسلح همچنین منطقه مسکونی «مساکن برزة» در کوی «حامیش» را با چهار خمپاره هدف قرار دادند. در جریان این حمله خمپاره‌ای 15 شهروند دیگر سوری زخمی شدند.

مفقود شدن 2 خبرنگار سوئدی در سوریه

وزارت خارجه سوئد از مفقود شدن 2 خبرنگار تبعه این کشور در سوریه خبر داد.

بنابر اعلام «کاترینا اکسلسون» سخنگوی وزارت خارجه سوئد، این افراد روز شنبه هنگامی که تلاش می‌کردند تا سوریه را ترک ‌کنند، دزدیده شده‌اند. اکسلسون از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد اما گفت که دیپلمات‌های سوئدی در بیروت تلاش می‌کنند تا اطلاعات بیشتری در این مورد به دست آورند.

آنکارا: ۵۰۰ شهروند ترکیه‌ای در کنار النصره در سوریه می‌جنگند

گزارشی که وزارت کشور ترکیه منتشر کرده از حضور حدود 500 تبعه ترکیه در سوریه و در کنار گروه‌های وابسته به القاعده، می‌جنگند.

ا رتش سوریه نیمی از النبک را تحت کنترل در آورد

نیروهای ارتش سوریه در ادامه پیشروی در نقاط مختلف «ریف دمشق» نیمی از شهرک «النبک» را تحت کنترل خود در آوردند.

ارتش سوریه امنیت را در بزرگراه دمشق - حمص برقرار کرد

نیروهای ارتش سوریه، تلاش تروریست‌های مسلح برای مسدود کردن بزرگراه دمشق - حمص در محور «حرستا» را ناکام گذاشته و امنیت را در آن برقرار کردند.

انفجار تروریستی در دمشق جان بیش از 6 شهروند سوری را گرفت

انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در دمشق منجر به جان باختن بیش از 6 شهروند سوری شد.

40 تروریست در ریف لاذقیه به هلاکت رسیدند

در جریان عملیات ارتش سوریه در «ریف لاذقیه» 9 سرکرده گروه تروریستی «داعش» و بیش از 30 تروریست دیگر به هلاکت رسیدند.

گروه‌های مسلح، مرحله نخست خروج از اردوگاه یرموک را آغاز کردند

گروه‌های مسلح مستقر در اردوگاه آوارگان فلسطینی «یرموک» در جنوب دمشق، در چارچوب مرحله نخست خروج از آن، در حال تحویل ایست‌های بازرسی خود در این اردوگاه هستند.

تروریست‌ها چند عضو یک کادر پزشکی را در ریف دمشق به قتل رساندند

تروریست‌های مسلح، پنج پزشک و پنج پرستار و نیز دو راننده آمبولانس را در «دیرعطیه» از توابع «ریف دمشق» به قتل رساندند.

یکی از سردگان یمنی گردان «صقور العز» در «ریف حلب» کشته شد

یکی از سرکردگان یمنی تبار گروهک تروریستی موسوم به «صقور العز» در عملیات ارتش سوریه در «ریف حلب» کشته شد.

تحولات سیاسی

کری: سوریه به حاکمیت جدید نیاز دارد/ هیچ‌ راه‌حل نظامی برای سوریه وجود ندارد

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد که کنفرانس «ژنو2» درباره سوریه، بهترین فرصت برای تشکیل یک هیأت دولت موقت‌ و جدید در سوریه بر اساس موافقت دو طرفه است.. به منظور مهار تهدید رو به رشد افراط‌گرایی و مبارزان خارجی در سوریه و تضمین احترام برای حاکمیت ارضی سوریه، ما نمی‌توانیم تلاش برای ایجاد یک دولت انتقالی در سوریه را به تعویق اندازیم.

روسیه: پیشنهاد رایزنی مخالفان سوری در مسکو همچنان به قوت خود باقی است

"گنادی گاتیلوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در ژنو اعلام کرد که پیشنهاد مسکو در مورد سفر نمایندگان گروه‌های مخالف سوریه به پایتخت سوریه همچنان به قوت خود باقی است.

وی در جمع خبرنگاران گفت: تماس‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد. پیشنهاد ما همچنان به قوت خود باقی است و ما حاضر هستیم نمایندگان همه گروه‌های مخالف سوری را در مسکو بپذیریم تا در فضایی آزاد و بدون وجود دستور کار خاصی، همه مسائل مربوط به فراهم سازی مقدمات برگزاری کنفرانس بین المللی ژنو2 مورد بررسی قرار گیرند.

رئیس ارتش آزاد: در نشست ژنو 2 حضور پیدا نمی‌کنیم

«سلیم ادریس» فرمانده ارتش آزاد وابسته به معارضان سوری تأکید کرد که شرایط فعلی برای برگزاری نشست ژنو2 مناسب نیست و افزود که ارتش آزاد قبل و در طول یا بعد از این نشست آتش بس نخواهد کرد زیرا جایگاه میدانی ما به اعضای ائتلاف در ژنو کمک خواهد کرد... هئیت معارضان سوری باید شامل معارضان شناخته شده‌‌ای از داخل سوریه و نه خارج از آن باشد.

مسکو: توافق هسته‌ای با ایران فضای حل تحولات سوریه را بهبود بخشید

"گنادی گاتیلوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقامات مسکو بر ضرورت حضور ایران در کار کنفرانس بین المللی در مورد سوریه «ژنو-2» تاکید دارند و این مسئله مورد توافق قرار خواهد گرفت. گاتیلوف بعد از نشست 3 جانبه روسیه-آمریکا و سازمان ملل پیرامون سوریه گفت: هنوز لازم است تا در مورد مسائلی در رابطه با شرکت کنندگان در کنفرانس ژنو2 ، از جمله حضور ایران توافقاتی صورت بگیرد، ولی ما همچمان اصرار داریم که شرکت ایران رد این نشست ضروری و بسیار مفید خواهد بود، چرا که ایران یکی از کشورهای بزرگ منطقه ات که تاثیر زیادی بر اوضاع پیرامون سوریه دارد. بدون شرکت ایران بسختی بتوان به تصمیمی در مورد حل و فصل بحران سوریه دست یافت و اطمینان داشت که همه طرفین مناقشه آن را اجرا خواهند کرد.

مسکو: همسایگان سوریه در نشست مقدماتی ژنو۲ حضور دارند

نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه تأکید کرد که نمایندگان ترکیه، لبنان، عراق و اردن در نشست‌ مقدماتی ژنو ۲ حضور پیدا خواهند کرد.

احمد الجربا: هنوز درباره شرکت در کنفرانس ژنو 2 تصمیم‌ نگرفته‌ایم

رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوری اعلام کرد که این گروه هنوز تصمیم نهایی خود را برای مشارکت در کنفرانس ژنو 2 نگرفته است.

تاکید سوریه بر پایبندی به تعهدات خود در امحای سلاح‌های شیمیایی

وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که کشورش به اجرای تعهدات خود در امحای سلاح‌های شیمیایی در چارچوب زمانی مشخص پایبند است.

مسکو: بشار اسد در ژنو ۲ شرکت نخواهد کرد/ ریاست تیم سوری برعهده وزیر خارجه است

فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه گفت که رئیس جمهور سوریه در کنفرانس ژنو ۲ شرکت نخواهد کرد و تیم سوری به ریاست وزیر خارجه این کشور در این کنفرانس حضور خواهد یافت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها