100 روز کاری نجفی در میراث فرهنگی

کد خبر: 305248

ششم آذرماه صدمین روز ریاست محمد علی نجفی بر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. رسیدگی به مشکلات کارکنان، تسهیل در صدور روادید گردشگری، تشکیل کمیته های مشترک با دستگاه‌های دولتی،واگذاری امور به بخش خصوصی، گسترش ارتباطات با موزه های بزرگ، راه‌اندازی بازارچه های صنایع دستی و گردشگری مجازی از جمله وعده‌های او در این مدت بوده است.

مهر: محمد علی نجفی 26 مرداد ماه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی شد و دو روز بعد، اولین روز کاری خود را در این سازمان آغاز کرد تا اینکه ششم آذرماه صدمین روز کاری اش در این سازمان به پایان رسید. نجفی روز 28 مرداد ماه امسال در جلسه ای با حضور محمد شریف ملک زاده رییس سابق این سازمان، مدیران و معاونان و اصحاب رسانه از تمام مدیران خود خواست روزمه خود را ظرف دو سه روز ارائه کننند. او در حضور رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که " این سازمان، یک سازمان معمور و آباد است و ما باید آنچه دوستان در گذشته انجام داده اند را دنبال کنیم." البته او بعدها این سازمان را یک سازمان لگدکوب شده دانست. نجفی دهم شهریور ماه امسال پس از بررسی وضعیت موجود در سازمان میراث فرهنگی، یکی از مهمترین ظرفیتهای قابل استفاده در این سازمان را فضای مجازی دانست و پیشنهاد داد که مجمع مجازی مشاوران تشکیل شود چون با دارا بودن حداقل یکهزار عضو در سراسر کشور این مجمع می تواند نقش مهمی در ارائه مشاوره های دقیق به سازمان ایفا کند.

دیدار نجفی و ملک زاده در اولین روز کاری

تهیه مقدمات شورای عالی سازمان میراث فرهنگی او سه روز بعد در نخستین نشست مدیران کل استانها از انجام مطالعه و تهیه مقدمات برای فعال شدن شورای عالی سازمان خبر داد و اعلام کرد طی مذاکراتی با مسئولان دانشگاه آزاد احتمال دارد نخستین بازارچه صنایع دستی را در این دانشگاه راه اندازی کنیم. ماه شهریور برای نجفی بیشتر به بررسی وضع موجود سپری شد. او از بخش های مختلف و مرتبط با سازمان میراث فرهنگی مانند موزه ملی ایران دیدن کرد و از برخی اقدامات مانند معطل ماندن افتتاح موزه دوران اسلامی پس از هشت سال متعجب شد. حتی او سفری نیز به همراه رئیس جمهور به نیویورک داشت که در جریان آن از دپارتمان گردشگری و موزه متروپلیتن دیدن کرد اما نتوانست درباره الواح هخامنشی مذاکراتی انجام دهد. با این حال پس از بازگشت از نیویورک مهمترین ارمغان سفر او شی تاریخی به نام شیردال بود. گفته می شد این شی تاریخی که هدیه آمریکاییها به ایران به نشانه صلح و دوستی بود قدمتی 2500 ساله دارد؛ البته چندی بعد برخی کارشناسان، مهر تقلبی بودن بر این شی تاریخی زدند. تشکیل کمیته مشترک با وزارت امور خارجه در خصوص ویزای گردشگران خارجی ششم مهرماه رئیس سازمان میراث‌فرهنگی از برنامه‌ریزی‌ها برای تشکیل کمیته‌ای مشترک با وزارت امور خارجه برای تصمیم‌گیری درباره نحوه ارائه ویزا به گردشگران خارجی خبر داد و گفت: قبل از انجام سفرم به آمریکا جلسه‌ای را با وزیر امور خارجه برگزار و در این خصوص با وی صحبت کردم. واگذاری امور به بخش خصوصی نجفی هفتم مهر ماه در مراسم تجلیل از خادمان گردشگری از تقسیم کار بین بخش خصوصی و دولتی خبر داد و گفت: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه شود تقسیم کار بین فعالان NGO ها و بخش خصوصی است که در این زمینه نیز سازمان تلاش می کند به عنوان حامی بخش خصوصی وارد شود. او چندی بعد وعده خود را تکمیل کرد و گفت: تا سال آینده تمامی بخش های قابل واگذاری گردشگری به بخش خصوصی واگذار می شود. تشکیل کمیته‌هایی مشترک با دستگاه‌های دولتی نجفی هشتم مهرماه در برنامه‌ای به مناسبت هفته گردشگری گفت که این سازمان به تنهایی نمی‌تواند تمامی برنامه‌های مرتبط با حوزه گردشگری را اجرا کند از این‌رو بر اساس یک برنامه‌ریزی جدید در سازمان میراث فرهنگی در صددیم که با توجه به علاقه‌مندی مجموعه نهادهای دولتی و شخص رئیس‌جمهور به حوزه گردشگری یک تقسیم کار بین این سازمان و دیگر نهادهای دولتی انجام شود. در همین زمینه کمیته‌هایی مشترک با دستگاه‌های دولتی مانند وزارت ورزش و جوانان، وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و وزارت اطلاعات تشکیل می شود و در آینده‌ای نزدیک نیز کمیته‌ای مشترک بین این سازمان و سازمان حفاظت محیط‌ زیست تشکیل خواهیم داد.

دیدار نجفی و وزیر گردشگری تونس

تشکیل کمیته مشترک گردشگری بین ایران و تونس علاوه بر تشکیل کمیته با دستگاههای دولتی تشکیل کمیته مشترک ایران و تونس در زمینه گردشگری نیز از دیگر اقداماتی بود که نجفی روز سیزدهم مهر ماه در دیدارش با جمال قمره، وزیر گردشگری جمهوری تونس عنوان کرد و ضمن ابراز رضایت از تشکیل مجدد کمیته مشترک گردشگری بین دو کشور گفت: تشکیل کمیته مشترک گردشگری بین دو کشور ایران و تونس پس از 6 سال، زمینه همکاری و فعالیت های بیشتر را فراهم می کند. وی با تاکید بر اینکه همکاری های بین دو کشور تونس و ایران پس از این باید به صورت عملی پیگیر شود، افزود: باید برنامه های اجرایی به سرعت تنظیم شود و تفاهم نامه ها نباید در حد تشریفات و قرارداد باقی بمانند. حل مشکل روادید برای حضور گردشگران خارجی حل مشکلات صدور روادید برای بسیاری از گردشگران کشورهای عضو اکو نیز از دیگر برنامه هایی بود که نجفی از اجرای آن خبر داد. او در حاشیه هجدهمین نشست کمیته اجرایی اتاق بازرگانی و صنعت اکو که روز هجدهم مهر ماه برگزار شد گفت: طرح رفع محدودیت های صدور روادید گردشگری در کمیسیون سیاسی، دفاعی دولت به تصویب رسید و از این پس مشکل روادید برای حضور گردشگران خارجی در ایران نخواهیم داشت. تعیین رایزن گردشگری در نمایندگی‌های کشورهای خارجی و برگزاری نمایشگاه های گردشگری و صنایع دستی مجازی نیز از جمله وعده هایی بود که در این برنامه اعلام شد. مشکل حقوق و دستمزد کارکنان حل می شود رئیس سازمان میراث فرهنگی 29 مهر ماه برای کارکنانش خوش خبر بود. او در یک برنامه تلویزیونی قول داد که مشکلات حقوق کارکنان این سازمان را حل کند. موضوع پرداخت نشدن یا پایین بودن حقوق و دستمزد کارکنان سازمان میراث فرهنگی در بخش های مختلف یکی دیگر از سوالات این برنامه از معاون رئیس جمهور بود که نجفی در این باره گفت: بله متاسفانه من نیز پرداخت نشدن حقوق برخي از كاركنان، از جمله يگان‌هاي حفاظت اين سازمان را قبول دارم علتش هم این است که پرداخت حقوق اين افراد از بودجه‌ استاني است که البته براي حل اين مشكل داریم در حال رایزنی هستیم. وی بعدها از انتقال کارکنان معاونت های میراث فرهنگی، پژوهشگاه و معاونت صنایع دستی به استانهای فارس و اصفهان نیز انتقاد کرد و قول داد که با تشکیل کمیته پیگیری انتقال معاونتها، آسیب های وارده، بررسی می شود. احیای شورای توس اما در روزهای پایانی دوره صدروزه رییس سازمان میراث فرهنگی در سفری که به مشهد و آرامگاه توس داشت گفت که" باید در زمان کوتاه طرح جامعی را برای توس پیشنهاد داده و در شورای احیا و بر مبنای قانون به تصویب برسانیم و سپس در قالب بسته های سرمایه گذاری به سرمایه گذاران ارائه بدهیم؛ در این صورت طی 4 یا 5 سال تغییر اساسی در این بخش انجام می شود. " مذاکره با وزیرکار قول احیای تمام مسیر جاده ابریشم،تشکیل برند و شعار گردشگری، تشکیل 12 کمیته مشترک با 12 استان، تشکیل شورای برنامه ریزی کودک، ارائه آمار گردشگری صحیح از دیگر فعالیتها و برنامه های نجفی در این صدروز بود. او همچنین در واکنش به تخریب بخشی از خانه تاریخی ظهیرالاسلام تخریب گفت که در این زمینه با وزیر کار صحبت می کند تا این مسئله حل شود.

به هر حال رئیس جدید میراث فرهنگی در صد روز اول کاری خود روزهای پرکاری را سپری کرده است. او سازمانی را تحویل گرفته که در هشت سال گذشته حواشی برخی اتفاقها و مدیرانی که در راس آن قرار گرفتند بر فعالیتهای تخصصی اش سایه انداخته بود و جمع کثیری از فعالان، کارمندان و کارشناسان از عملکرد آنها ناراضی بودند. اکنون نگاه فعالان هر سه بخش گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی به تحقق وعده‌هایی است که نجفی در این صد روز خبر از عملی کردن آنها داده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها