اثرکاهش سربازی متاهلان برافزایش جمعیت

کد خبر: 306602

بحث سربازی همیشه داغ است و هر خبری از این حوزه می تواند خیلی ها را کنجکاو کند. چند روزی است که بار دیگر انتشار خبری درباره کاهش مدت سربازی، مورد توجه قرار گرفته. البته برای متاهلان! قانونی که معلوم نیست تصویب شود اما خیلی ها را امیدوار کرده است.

مجله مهر: سربازی و مدت زمان آن همیشه مورد توجه بوده و تلاش های زیادی هم برای اصلاح آن شده است به خصوص برای گروه های خاصی چون متاهلان.چند روز پیش، یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از تهیه پیش‌نویس طرحی توسط ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد که سربازی متأهلان را 3 ماه کاهش می داد.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت که خودش پیشنهاد این طرح را داده اما ستاد مشترک نیروهای مسلح با این پیشنهاد موافق نبود. دلیل آنها برای این مخالفت این بود که با توجه به توقف رشد جمعیت و میزان کم سربازان، با مشکل تعداد سرباز مواجه هستند.

یکی از مهمترین دلایل این پیشنهاد، افزایش جمعیت کشور با توجه به کاهش رشد آن در حال حاضر است. پژمان فر در دفاع از پیشنهادش می گوید:«ما نیز دلایلی داشتیم که توضیح دادیم؛ الان ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم، ولی در دراز‌مدت این اقدام به‌نفع کشور است و دلیل آن این است که وقتی ما این فرصت را بدهیم که سربازان در دوران سربازی و یا قبل از آن فرزندآوری داشته باشند و این را به‌صورت مشوق بپذیریم، نتیجه این می‌شود که فرزندآوری در سنین پایین‌تر شروع می‌شود و در نتیجه تعداد فرزندان، رشد بیشتری خواهد داشت و تعداد بیشتر فرزندان در آینده به‌ نفع مراکزی است که به سرباز نیاز دارد.اگر ما امروز در خصوص رشد زاد و ولد سرمایه‌گذاری کنیم، در آینده مشکلات امروز برطرف خواهد شد.»

جمشید جعفرپور یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم گفت که برای کاهش مدت خدمت سربازان متأهلان، از رهبر معظم انقلاب استعلام می شود.

او هم از تصویب این پیشنهاد دفاع کرد و گفت:« برای ایجاد برخی مشوق ها در این طرح نیاز به هماهنگی های مختلفی با سایر دستگاه های مربوطه وجود داشت که نمونه آن کاهش مدت سربازی افراد متأهل بود .در طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده علاوه بر بحث مدت زمان سربازی، تسهیلات دیگری مانند افزایش حقوق پرداختی به سربازان متأهل و امکان حضور در شهر محل سکونت همسر برای آنان فراهم شده است. »

مجلس حق ورود در مدت خدمت سربازی ندارد!

اما با وجود این خبرها و اظهار نظرها، جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که برنامه‌ای برای کاهش مدت خدمت وظیفه سربازان متاهل وجود ندارد و اصولا مجلس حق ورود در مدت خدمت سربازی ندارد!

سردار موسی کمالی، جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفته است:«کاهش و افزایش خدمت در اختیار و حیطه وظایف کمیسیون‌های مجلس نیست و قانون این اختیار را به ستادکل نیروهای مسلح داده است. قرار شده مجلس نظرات خود را به ما دهند تا ما آنها را بررسی کنیم.»

او حتی به دلایل مجلس برای ارائه این پیشنهاد، یعنی افزایش جمعیت و تشویق به فرزندآوری، هم انتقاد کرده و گفت:«ما به آنها گفتیم به جای تصویب قانون جدید بروند نگاه کنند که چقدر از قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب سال 84 اجرا شده است. آیا ما مشکل کمبود یا نبود قانون داریم؟ یا اینکه اجرای قوانین مشکل دارد؟!»

این در حالی است که بسیاری از سربازان متاهل از این پیشنهاد استقبال کرده و منتظر تصویب آن هستند. اما اینطور که پیداست به تصویب زودهنگام آن و اجرایش نباید چندان امیدوار بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها