زنان ایرانی «توهم خود زشت پنداری» دارند/ خطر کاهش سن استفاده از لوازم آرایش در ایران

کد خبر: 316191

رسیدن حداقل سن آرایش به 14 سال زنگ هشداری است به خانواده ها که الگوی رفتاری مصرف لوازم آرایش را تبیین نمایند. نه تنها مشکلات اقتصادی برای مصرف کنندگان وجود دارد بلکه دختران جوان به جای تحمیل هزینه لوازم آرایش به سبب اقتصادی برای تندرستی و ورزش و یا سرگرمی های رفاهی و سالم استفاده کنند. هر چقدر اعتماد به نفس در زنان ضعیف تر باشد مصرف لوازم آرایش در آنان بیشتر است.

زنان ایرانی «توهم خود زشت پنداری» دارند/  خطر کاهش سن استفاده از لوازم آرایش در ایران
سرویس اجتماعی «فردا» : مرضیه صافیان- ایران بعد از عربستان، بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی را در خاورمیانه دارد. کل مصرف لوازم آرایشی در خاورمیانه در سال 2008 در حدود 7/2 میلیارد دلار است که با میانگین رشد حدود هشت درصد در سال، بعد از کشورهای اروپای شرقی بالاترین رشد را دارد و این بدان علت است که تقریبا نیمی از جمعیت منطقه زیر 30 سال هستند. در این حال 14 میلیون خانم ایرانی از نظر مصرف لوازم آرایشی گوی سبقت را تقریبا ازکل کشورها منطقه ربوده اند به نحوی که تقریبا 29 درصد کل مصرف کنندگان منطقه خاورمیانه را تشکیل می دهند. به عبارت دیگر اگر جمعیت زنان خاورمیانه 155 میلیون نفر باشد، 9 درصد این زنان یعنی 14 میلیون نفر زنان ایرانی حدود یک سوم یعنی 2/1 میلیارد دلار هزینه لوازم آرایشی از 7/2 میلیارد دلار بازار لوازم آرایشی خاورمیانه را پرداخت می کنند.
اغلب اجناس در بازار ایران تقلبی، نامرغوب و چینی هستند و لوازم آرایشی قاچاق بدون هیچ گونه نظارت و مجوزی در فروشگاهها و حتی کنار خیابان به فروش می رسند. در سطح جهانی ایران رتبه هفتم را به لحاظ مصرف لوازم آرایش به خود اختصاص است یک جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در گفتگو با «فردا» ، با هشدار نسبت به افزایش استفاده از لوازم آرایشی در میان جوانان گفت: بررسیها نشان می دهد سن استفاده از مواد آرایشی به 14 سال رسیده است. دکتر مجید ابهری در مورد دلایل استفاده زیاد از لوازم آرایش در میان جوانان ایرانی افزود: اسراف در آرایش نشانه سندرم خودزشت پنداری میان جوانان ایرانی است. آرایش از دیرباز تا کنون مورد استفاده زنان و مردان بوده و در هر موقع با ابزار خاص آن روزگار انجام می شده است. وی افزود: در روزگار ما متاسفانه افراط در مصرف لوازم آرایش باعث بروز مشکلاتی گردیده که برخی از آنها به طور خلاصه بیان می گردد. مشکلات اقتصادی برای جامعه، خروج ارز از کشور برای ورود لوازم آرایش و از آنجا که 75 درصد از لوازم آرایش وارداتی تقلبی بوده، ایجاد بیماری های مختلفی مانند بیماری های خونی، پوستی و ریزش مو برای مصرف کنندگان می نماید. این استاد دانشگاه و پژوهشگر آسیبهای اجتماعی با اشاره به اینکه در ایران نحوه آرایش به عنوانی معیاری برای شخصیت افراد تلقی می شود، گفت: براساس نحوه و نوع آرایش جوانان شخصیت درونی و بیرونی، طبقه اجتماعی و همچنین طرز تفکر و نگرش و بینش آنان مشخص می شود. این جامعه شناس با هشدار نسبت به افزایش آرایشهای افراطی در بین جوانان جامعه گفت: اگر زن به طور متوسط هر روز با چهار نوع لوازم آرایش استفاده کند به طور متوسط سالیانه دو و نیم کیلو مواد معدنی و شیمیایی استفاده می نماید. مواد شیمیایی سرب، جیوه که هر کدام به تنهایی برای قسمت های مختلف بدن زیان آور است. وی به نقش مهم خانواده اشاره کرد و اظهار داشت: دلیل استفاده از لوازم آرایش از نگاه رفتارشناسی، توهم خود زشت پنداری است چرا که بعضی از بانوان بدون آرایش حتی کمترین مسافت را از خانه خارج نمی شوند. خانواده می تواند در افزایش اعتماد به نفس واقعی زنان نقش مهمی ایفا کند. این پژوهشگر آسیبهای اجتماعی گفت: رسیدن حداقل سن آرایش به 14 سال زنگ هشداری است به خانواده ها که الگوی رفتاری مصرف لوازم آرایش را تبیین نمایند. نه تنها مشکلات اقتصادی برای مصرف کنندگان وجود دارد بلکه دختران جوان به جای تحمیل هزینه لوازم آرایش به سبب اقتصادی برای تندرستی و ورزش و یا سرگرمی های رفاهی و سالم استفاده کنند. وی یادآور شد: یکی از اصلی ترین عوارض اجتماعی مصرف لوازم آرایش ضعف اعتماد به نفس و خود باوری در زنان است. یعنی هر چقدر اعتماد به نفس در زنان ضعیف تر باشد مصرف لوازم آرایش در آنان بیشتر است. دکتر مجید ابهری همچنین در پایان تحریک و فریب مردان و جوانان در جامعه را از آسیب های اصلی مصرف بی رویه و افراطی لوازم آرایش دانست.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها