جولان شكارچيان حيات وحش در مناطق مختلف حفاظت‌شده/ آيا توجه كافي به حيات وحش كشور صورت مي‌گيرد؟+ تصاوير

کد خبر: 320758

در اين شرايط دو وظيفه اساسي بر عهده مسئولين محيط زيست كشورمان است. اول اينكه نظارت و حفاظت را بايد گسترش دهند و از سوي ديگر با مطالعه و بررسي دقيق شرايطي كه در آن قرار دارند، برنامه مدوني براي حفاظ از حيات وحش ايران و بخصوص گونه‌هاي در حال انقراض تهيه و اجرا نمايند. اين برنامه مي‌تواند شامل فرهنگ‌سازي براي مردم بومي و همچنين تعيين مجازات‌هاي سفت و سخت تري براي شكار گونه‌هاي كمياب باشد.

جولان شكارچيان حيات وحش در مناطق مختلف حفاظت‌شده/ آيا توجه كافي به حيات وحش كشور صورت مي‌گيرد؟+ تصاوير
سرويس اجتماعي «فردا»؛ چندي است كه زنگ خطر انقراض گونه‌هاي مختلف حيات وحش ايران به صدا در آمده است. شكار بي‌رويه حيوانات مختلفي اعم از پلنگ، گوزن، روباه و ... كه همگي از گونه‌هاي ناياب و در حال انقراض حيات وحش كشورمان هستند، افزايش يافته است اما در اين ميان متاسفانه مشاهده می شود مسئولین و کادر سازمان حفاظت از محیط زیست وظیفه پاسداری از حیات وحش را به خوبي انجام نمي‌دهند و گاهي نيز حفاظت از حيات وحش را حتي فراموش مي كنند. متاسفانه در چند ماه اخير نيز ميزان شكار حيوانان مختلف كشور بالاتر رفته است، موضوعي كه به نظر مي‌رسد با توجه به عدم نظارت و توجه صحيح در اين زمينه از سوي مديريت محيط زيست كشور و ايجاد يك خلاء نظارتي و متعاقب آن حاشيه امن براي شكارچيان بوجود آمده است. اينك به چند نمونه از اين موارد اشاره مي كنيم. کشتار بی‌رحمانه پلنگ‌هاي ایرانی در آ‌ذرماه امسال، پس از کشته شدن ۳ قلاده پلنگ ایرانی در استهبان، خرم آباد و بافق در کمتر از ۱۵ روز، در کمال ناباوری از شهرستان تایباد در استان خراسان شمالی خبر رسيد كه یک قلاده پلنگ ماده توسط افراد محلی به طرز بی رحمانه ای کشته شده است. این ماده پلنگ نخست توسط سگ های گله تعقیب و گرفتار شده، سپس با رسیدن چهار نفر از چوپانان با ضربات متعدد چوپ و سنگ کشته می شود.
در تصاویر دریافتی از لاشه این گونه حيواني ارزشمند کشور، کاملا مشخص است که جمجه و فک پایین پلنگ بر اثر ضربات اجسام سخت کاملا خرد شده است.
هر چهار نفر از اين چوپانان در مراحل نخست بازجویی منکر هرگونه اقدامی شده و نسبت به موضوع اظهار بی اطلاعی کردند اما در ادامه بازجویی های تخصصی توسط نیروی انتظامی ۲ نفر از متهمان به کشتار یک پلنگ در ارتفاعات روستای سوران اعتراف و ۲ نفر دیگر نیز اظهار داشتند که در جریان حادثه نظاره گر بوده اند. متهمان در جریان بازجویی ها اعتراف کردند که پلنگ به دامهایشان حمله نکرده اما سگهای گله پلنگ را یافته و حیوان را تعقیب کرده اند. کشتار هفت روباه در اصفهان در هشتم بهمن‌ماه سال جاري نيز خبري از كشته شدن هفت روباه در اصفهان در رسانه هاي مختلف انعكاس يافت. افرادی ناشناس با شلیک گلوله هفت روباه را کشته و پس از مثله کردن آنها را در معرض دید عموم قرار دادند.
بروز چنین کشتاری از حیات وحش کشور اگرچه بسیار تلخ، ولی کم سابقه و غیرمنتظره نیست اما معمولا شکارچیان غیرمجاز به منظور عدم پیگرد قانونی پس از کشتار جانوران سعی در مخفی یا معدوم نمودن باقیمانده لاشه، آثار و هرگونه ردی از بروز تخلف خود دارند. لذا چیدن لاشه حیوانات کشته شده در کنار هم توسط متخلفین، در مکانی در معرض دید همگان، عملی عجیب، بی سابقه و از ابعاد مختلف قابل بررسی و بسیار بحث برانگیز است.
هویت و انگیزه عاملین این کشتار قبیح و ناپسند مشخص نیست و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان و سازمان محیط زیست تاکنون در این باره اظهار نظری انجام نداده اند. كشته شدن يك راس گوزن زرد در پارك پرديسان یک ر‌أس گوزن زرد شامگاه شنبه 28 ديماه با شلیک گلوله افراد متخلف در منطقه فنس‌کشی‌شده داخل پارک پردیسان تهران تلف شد.فرد یا افراد متخلف با شلیک 3گلوله این گوزن را از پای درآوردند.بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که متخلفان از سمت اتوبان همت به این گوزن شلیک کرده و پس از آن از محل متواری شده‌بودند. البته موارد و نكاتي كه ذكر شد بخشي از نمونه‌ها شكار در حيات وحش ايران و وضعيت نظارت و مديريت در محيط زيست است. متاسفانه جولان تقريبا آزادانه شكارچيان در مناطق مختلف حفاظت شده كشور و سير قهقرايي حيات وحش و خطر انقراض گونه‌هاي مختلف دوستداران محيط زيست كشورمان را نگران كرده است. متاسفانه در اين روند هم گزارش شده است كه صدور مجوز براي اسلحه هاي شكاري در طول سالهاي اخير رشد داشته و شكار گونه‌هاي مختلف نيز با رشد فزاينده‌اي روبرو بوده است.
البته بايد گفت كه صيد و شكار گونه‌هاي مختلف جانوري تنها محصور به شكار نيست و حوادث ديگر مانند سرما زدگي و يخ زدن و همچنين تصادف خودرها با گونه‌هاي مختلف از جمله موارد ديگري است كه سبب مرگ موجودات مختلف در داخل كشور مي شود.
در اين زمينه به نظر مي‌رسد دو نكته اساسي بر عهده مسئولين محيط زيست كشورمان است. اول اينكه نظارت و حفاظ در اين زمينه را بايد گسترش دهند و از سوي ديگر با مطالعه و بررسي دقيق شرايطي كه در آن قرار دارند، برنامه مدوني براي حفاظ از حيات وحش ايران و بخصوص گونه‌هاي در حال انقراض تهيه و اجرا نمايند. اين برنامه مي‌تواند شامل فرهنگ‌سازي و آموزش لازم براي مردم بومي و همچنين تعيين مجازات‌هاي سفت و سخت تري براي شكار گونه‌هاي در حال انقراض باشد. البته همه اين موارد مستلزم توجه ويژه به حيات وحش از سوي رئيس محترم محيط زيست كشورمان است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها