راهکار شهرداری برای تلطیف روح تهرانی‌ها/عکس

کد خبر: 327169

كسب آرامش و تلطيف روح و روان آدمي با كاشتن گل و گياه يا دريافت هدايايي مانند گل مي‌تواند بيش از هر چيز شادي و طراوت را به انسان هديه دهد.

راهکار شهرداری برای تلطیف روح تهرانی‌ها/عکس
مشرق: كاشت 10 ميليون پياز لاله در تهران به اتمام رسيده است و نوروز 93 تهران پايتخت لاله‌ها خواهد بود. مجتبي عبداللهي، معاون خدمات شهري شهرداري تهران معتقد است لاله‌ها حال و هواي تهران را تغيير مي‌دهند و پايتخت نشين‌ها به اين تغيير نياز دارند. وی گفت: امسال نیز همچون 2 سال گذشته به کاشت پیاز گل لاله در مناطق 22 گانه و 123 ناحیه شهر تهران پرداخته ایم. در واقع، امسال برای سومین بار است که این گل ها نمای تهران را زیباتر می کنند.
عبد اللهی با اشاره به کاشت بیش از 10 میلیون پیاز لاله در شهر تهران افزود: این گل ها در روزهای پایانی اسفندماه نمای زیبایی را به شهر تهران خواهند داد و روزهای آخر زمستان را برای شهروندان دلپذیرتر می کنند. معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان این که این گل ها در تمامی بوستان ها، میادین و بزرگراه ها کاشته شده اند، تصریح کرد: گل های لاله به صورت فرش گل در تمامی مناطق پهن می شوند و این در حالی است که طراحی گل ها نیز همزمان با کاشت انجام شده است.
وی با اشاره به این که در سال گذشته 5 میلیون پیاز لاله در شهر تهران کاشته شد، به تهران سما گفت: این لاله‌ها در رنگ‌های متنوع و با طراحی خاص کاشته شدند تا در آستانه سال نو شهر حال و هوای شادتری به خود گیرد که در این راستا همانند سال های قبل به منظور بهره‌مندی شهروندان از منظر زیبای شهری و ایجاد طراوت و نشاط، در معابر اصلی و پر رفت و آمد سطح شهر، تعدادی لاله در بزرگراه‌های شهیدزین‌الدین، صیادشیرازی، شهیدباقری، امام‌علی‌(ع) و برخی بوستان‌های مناطق کاشته شده بود.
عبد اللهی با اشاره به اینکه انتخاب لاله توسط خود مردم صورت گرفته است به‌طوري كه بر اساس تماس‌هايي كه با سامانه 137 گرفته شده است، 90 درصد مردم از كاشت لاله‌ها در نوروز 92 ابراز رضايت كردند ؛ گفت: اين استقبال بي‌سابقه بزرگ‌ترين دليل پيگيري شهرداري براي كاشت لاله در تهران بوده است.
وی سرقت پیازهای لاله را تکذیب کرد و گفت: تاكنون حتي يك گزارش از سرقت پياز يا گل اعلام نشده است حتي هيچ گونه تخريب و كندن گل‌ها هم گزارش نشده و اين نشانه ديگري از اين است كه لاله‌ها دلخواه مردم است و خود آنها مراقب‌شان هستند . معاون خدمات شهري شهرداري تهران علت استفاده از گلهای وارداتی را ماندگاری بالا و درشتی گل آنها دانست و ادامه داد: پياز گل لاله تنوع زيادي دارد اما بهترين پياز لاله مدل (اف يك) است كه داراي ويژگي‌هاي خاصي همانند درشتي گل و ماندگاري بالاست و با توجه به اصلاح نژادي كه در آن صورت گرفته پياز اين گل بين سه تا چهار سال با نگهداري خاص در محيط تاريك، با رطوبت مناسب گل مي‌دهد. از اين رو شهرداري تهران نيز طي برگزاري مناقصه، با حضور شركت‌هاي مطرح هلندي اين پيازها را با قيمت پايه 750 تومان خريداري كرده است.
وی یاداور شد: ما از پيازهاي توليد داخل هم استفاده كرده‌ايم اما براساس نظريات كارشناسان كيفيت لاله‌هاي داخلي متفاوت از خارجي است و همين سبب شده خريد گل‌هاي خارجي هم مد نظر قرار داده شود. در داخل توانايي توليد پياز اف يك را نداريم. پيازهاي توليد داخل فقط يك بار گل مي‌دهند. ماندگاري كمتري دارند و گل آنها كوچك‌تر هستند اما با اين حال براي حمايت از توليد داخل با آنكه قيمت نهايي براي ما بيشتر مي‌شود بازهم بخشي از پيازهاي لاله را از اين بخش تامين مي‌كنيم. عبد اللهی هزینه نهایی کاشت گلهای لاله در تهران را 4 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: محاسبه هزينه گلكاري شهري روش‌هاي خاص خود را دارد يعني بعد از آنكه پيمانكار توانست برنده مناقصه شود و به ميدان عمل وارد شود بايد پيازها را نگهداري كند و هر سال آنها را بكارد و پس از اتمام فصل با بررسي تعداد گلي كه در هر متر مربع وجود دارد قيمت نهايي محاسبه مي‌شود به‌طوري كه امسال براي لاله‌هاي تهران 4 ميليارد تومان هزينه شده است.
وی در تشریح علل خرج این هزینه میلیاردی توسط شهرداری گفت: كاشتن لاله فقط براي زيبا كردن تهران نبوده است بلكه بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد فرهنگ استفاده از گل و گياه به ويژه گل‌هاي آپارتماني در تهران پايين است. در حالي كه نخستين كشور در تنوع گل‌ها در جهان هستيم با گل و گياه قهريم آنقدر كه پاي اين تجارت سود آور از كشورمان بريده شده و رتبه 107 صادرات يا همان رتبه‌هاي آخر را داريم.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران ادامه داد: تهران را نگاه كنيد. زندگي در تهران شرايط خاصي را دارد اما در همه دنيا گل خاصيت خاص خودش را دارد مثل مملكت ما نيست كه فقط براي ملاقات بيمار گل بخرند. كسب آرامش و تلطيف روح و روان آدمي با كاشتن گل و گياه يا دريافت هدايايي مانند گل مي‌تواند بيش از هر چيز شادي و طراوت را به انسان هديه دهد. خريدن گل، كاشتن گل و گياه و به‌طور كلي نگاه كردن به گل باعث برانگيخته شدن احساس شادي، آرامش و طراوت، مثبت انديشي و دوري از غم و اندوه مي‌شود. اين همه دليل براي كاشتن گل داريم تا ياد مردم بيندازيم كه جايي در زندگي‌شان براي توجه به گل و گياهان آپارتماني باز كنند.
عبد اللهی سرانه مصرف گل در مملكت ما در طول يك سال را 10 شاخه دانست و به اعتماد گفت: در كشورهاي اروپايي و كشورهاي توليد‌كننده گل مثل هلند سرانه گل 300 شاخه است و در كشورهاي امريكايي اين سرانه به 150 شاخه گل در سال مي‌رسد يعني 15 برابر؛ اين آمارها نياز ما به فرهنگسازي را بيان مي‌كند؛ همين نگاه است كه باعث مي‌شود چند نمايشگاه بين‌المللي با حضور 30 تا 40 كشور برگزار كنيم تا ديد مردم را تغيير دهيم.
وی این مژده را به تهرانی ها داد که مي‌خواهيم مراكز فروش گل وگلدان را در پارك‌ها ببريم تا مردمي كه لذت ديدن گل‌هاي پارك را مي‌برند ترغيب به داشتن گل شده و امكان ارتباط مستقيم با توليد كننده را پيدا كنند و با قيمت مناسب گل را به خانه ببرند .
معاون خدمات شهري شهرداري تهران در پایان گفت: سازمان پارك‌ها و فضاي سبز ماموريت كنترل و نظارت را دارد اما اين‌گونه نيست كه بين شمال و جنوب تهران فرقي باشد بلكه قرار است فرش گل‌هاي لاله در بوستان‌هاي فرا منطقه‌يي، اتوبان‌ها و مسيرهاي اصلي تردد شهري باشد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها