تسهیل در سوادآموزی

کد خبر: 329749

سرویس اجتماعی « فردا »: رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: امکان عقد قرارداد با کارکنان دولت و به خصوص معلمان برای سوادآموزی فراهم شد.

علی باقرزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص مصوبه ابلاغی رئیس جمهور در مورد سیاست‌های سوادآموزی اظهار داشت: در سیاست‌های سوادآموزی که در سال 85 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، ظرفیت‌های خوبی بر شتاب‌بخشی به سوادآموزی پیش‌بینی شده بود که با تغییر روش‌های آموزشی از شکل کلاسی به آموزش‌های فرد به فرد همراه بود.

وی ادامه داد: در آن مصوبه تأکید شده بود با مشارکت بخش غیردولتی کار را دنبال کنیم و به تدریج از مباشرت و تصدی مستقیم سوادآموزی به سمت مدیریت و نظارت فرایندی حرکت کنیم؛ از سویی به دلیل پراکندگی سوادآموزان در کشور، امکان تشکیل کلاس با ترتیبی که قبلاً در مقررات آمده بود یعنی از یک گروه سنی، جنسیت و در یک نقطه مجتمع باشند دیگر وجود نداشت.

باقرزاده افزود: ناگزیر بودیم به سمت آموزش‌های نفر به نفر، فرد به فرد، خانه به خانه و چهره به چهره برویم که یک نفر مسئولیت آموزش و سوادآموزی یک نفر را عهده‌دار باشد و ترجیح می‌دادیم این فرد از افراد باسواد خانواده باشد؛ ولی مقررات وقتی از بخش غیردولتی می‌گفت منظورش مؤسسات حقوقی غیردولتی مثل مدارس غیردولتی، شرکت‌های خدمات آموزشی بخش غیردولتی بود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: لازم بود امکان فرد به فرد را هم در مقررات فراهم کنیم که این درخواست را انجام دادیم و این درخواست برای کل افراد باسواد بود ولی آنچه که جدیداً در مصوبه تصویب شد امکان عقد قرارداد با کارکنان دولت و به خصوص معلمان برای سوادآموزی بود که فراهم شد.

*اگر کسی داوطلب همکاری در بخش سوادآموزی باشد به عنوان یک شخص حقیقی قرارداد می‌بندیم

باقرزاده ادامه داد: اگر کسی داوطلب همکاری در بخش سوادآموزی باشد، می‌توانیم با او به عنوان یک شخص حقیقی، قرارداد ببندیم و این شخص، کار آموزش را دنبال کند.

وی اضافه کرد: هزینه تمام‌شده‌ای را محاسبه کردیم و آنچه از بودجه‌ریزی عملیاتی صحبت می‌شود را به صورت کامل در سازمان نهادینه کردیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هزینه‌های مستقیم آموزش یک نفر در دوره سوادآموزی، تحکیم و دوره انتقال سواد را محاسبه کردیم، افزود: با هر کسی که قرارداد ببندیم مشروط به اینکه فرد آموزش‌گیرنده مهارت‌های پایه سواد را دریافت کند، هزینه‌ قابل پرداخت است.

وی به آموزش‌دهندگان اشاره کرد و گفت: برای افرادی که در دستگاه‌ها کار می‌کنند و قصد آموزش دارند، یک دوره آموزشی تعریف کردیم و علاوه بر آموزش‌های حضوری یک سری جزوات و کتاب‌هایی دراختیار آنها قرار می‌گیرد و یک لوح فشرده چند رسانه‌ای نیز به آنها داده می‌شود تا از طریق سیستم‌های خود آن را مشاهده کنند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه این مصوبه از 3 ماه گذشته اجرا می‌شود، افزود: با هر کارمند دولتی که تحت پوشش نظام تأمین اجتماعی یا خدمات درمانی باشد و همکاری با آن متضمن انتظار استخدام نباشد، می‌توانیم قرارداد ببنیدیم.

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها