احتمال نیتراتی شدن آب تهران

کد خبر: 341306

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: احتمال می‌رود امسال نیز با کم‌آبی و در نتیجه نیتراتی شدن آب مواجه شویم به همین دلیل بررسی کیفیت آب تهران را آغاز کرده‌ایم. در برنامه امسال کنترل آب در سطح لوله‌کشی، مصرفی و بسته‌بندی را در دست بررسی داریم.

فارس: حسین رستگار امروزدر نشست خبری در محل آزمایشگاه مرجع غذا و داروگفت: سلامت چند بعدی است. یکی از ابعاد آن انجام کار علمی روی نمونه‌ها است و ضوابطی که مبنای کیفیت مواد غذایی قرار می‌گیرد همچنین اطلاع‌رسانی صحیح بُعد دیگری است که در عرصه مواد غذایی سالم برقرار است .

وی ادامه داد: محصولات غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی، ملزومات و تجهیزات پزشکی، فرآورده‌های بیولوژیک، فرآورده‌های مکمل و داروهای طبیعی و سنتی انواع اقلامی است که در آزمایشگاه مرجع بررسی و آزمایش می‌شوند .

رستگار با اشاره به وجود 52 آزمایشگاه دولتی در سطح کشور که زیر نظر آزمایشگاه مرجع غذا و دارو فعالیت می‌کنند گفت: در این آزمایشگاه‌ها آزمایش محصولات تقلبی یا قاچاق انجام می‌شود. به طور مثال نمونه‌های دارای الکل، داروی روانگردان و مواد مخدری که قاضی حکم آن را می‌دهد به آزمایشگاه می‌آید تا تأیید شود .

وی در مورد اینکه بیشترین مواردی که از دادگاه‌ها به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند گفت: اغلب مواد حاوی متادون، روانگردان، تریاک، داروهای اعصاب، گوشت‌های وارداتی و الکل است گاهی حتی قرص‌های آنتی‌هیستامین را می‌بینیم که مواد شیشه از آن بیرون کشیده می‌شود و به آزمایشگاه برای انجام آزمایش ارجاع داده می‌شود .

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو در بحث گوشت‌های وارداتی گفت: در مورد این موضوع سازمان دامپزشکی باید اعلام نظر کند اما ما به عنوان آزمایشگاه استعلام می‌گیریم و بر روی فرآورده‌های غذایی گوشتی مانند کنسرو بررسی‌های خود را انجام می‌دهیم تا موارد تقلبی، افزودنی‌های غیرمجاز و رنگ غیرمجاز بررسی شود .

* شیر و ماست آلوده به روغن نگران‌کننده نبوده است

رستگار در مورد اینکه برخی انواع شیر و ماست‌های کم‌چرب به روغن پالپ آغشته شده بود گفت: در این لبنیات تقلب‌هایی وجود داشت اما در حدی نبود که نگرانی ایجاد کند .

وی افزود: در این لبنیات روغن گیاهی را به جای حیوانی استفاده می‌کردند و این یک تقلب محسوب می‌شود. با این وجود با آزمایش‌های انجام شده تعداد موارد به حدی نبود که احساس نگرانی ایجاد کند و در بررسی‌های جدید نیز مشکلی وجود نداشته است.تعداد محدودی از شرکت‌ها به این کار مبادرت کرده بودند که با آنها برخورد شده است .

* داروهای ماهواره‌ای جنون‌آور است

وی در مورد وضعیت داروهای ماهواره‌ای لاغری و چاقی که تبلیغ می‌شوند گفت : محصولات تبلیغی در شبکه های ماهواره‌ایمورد تأیید ما نیست چرا که از مبادی غیرمجاز وارد می‌شوند شرایط حمل و نقل آنها به خوبی رعایت نمی‌شود ومحل غیراستاندارد و موادی که در آن استفاده می‌شود سالم نیست .

رستگار گفت: به این داروها متأسفانه مواد افزودنی یا داروهای عصبی اضافه می‌کنند و اغلب بر روی مغز اثر گذاشته یا بر روی سیستم متابولیسم تأثیر می‌گذارند تا چربی‌سوزی را بالا ببرند .

وی ادامه داد: در برخی از این داروها نیز هورمون رشد را به چربی‌ها وارد می‌کنند تا سوخت و ساز بالایی پیدا کند. این داروها بیماری‌های عصبی ایجاد می‌کند، اثرات تخریبی روی مغز دارد و در طولانی مدت باعث بیماری‌های افسردگی و جنون می‌شود .

* داروهای مکمل فقط در داروخانه‌ها توزیع شوند

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: همچنین داروهای مکمل که در بدنسازی استفاده می‌شود باید حتماً از داروخانه تهیه شود و خارج از آن غیرمجاز است. در حالی که می‌بینیم سوپرمارکت‌ها، زیرپله‌ها و خیابان ناصر خسرو مملو از فروش این مکمل‌هاست .

رستگار افزود: به همین دلیل در جلساتی که در وزارت بهداشت انجام می‌شود در حال بررسی هستیم که توزیع این داروها فقط در داروخانه‌ها انجام شود . متأسفانه ضوابط منظمی برای اینکه این داروهای مکمل در داروخانه‌ها توزیع شوند تاکنون وجود نداشته است .

* بررسی نمونه‌های عرضه شده در بازار در دستور کار امسال

وی در مورد برنامه‌های در دست اجرای سال 93 این سازمان گفت: بررسی نمونه‌های سطح بازار و عرضه از برنامه‌هایی است که انجام خواهد شد تا موارد تقلبی شناسایی شوند .

* رتبه‌بندی کارخانجات داروسازی و آزمایشگاه‌های خصوصی

رستگار گفت: همچنین قرار است کارخانجات داروسازی را رتبه‌بندی کنیم و 30 اردیبهشت رتبه‌های آزمایشگاهی این کارخانجات را اعلام کنیم تا بر اساس آن تسهیلات ویژه ارائه دهیم .

وی ادامه داد: همچنین 150 آزمایشگاه خصوصی که قبلاً رتبه‌بندی شده‌اند در هفته اول تیر وضعیت آنها اعلام می‌شود تا بر اساس آن در سطح بین‌المللی مطرح شده و کشورهای دیگر نیز بتوانند از آنها استفاده کنند .

* آغاز بررسی کیفیت آب تهران و احتمال نیتراتی شدن آن

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسش دیگرخبرنگار فارسگفت: در بحث کیفیت آب، آب مربوط به لوله‌کشی مسئولیتش با وزارت نیرو است و آبهای بسته‌بندی که آشامیدنی و معدنی است تأییدیه را باید از وزارت بهداشت بگیرند .

وی افزود: دو سال پیش با همکاری معاونت بهداشتی وزارت بهداشت نمونه‌برداری روی آب تهران را آغاز کردیم و مشخص شد به دلیل کم‌آبی حجم نیترات بالا رفته و آب مصرفی با آب چاه مخلوط شده بود در نتیجه فاضلاب منازل به آب ورود کرده و طینامه محرمانه اعلام کردیم که اصلاحات لازم انجام گرفت .

رستگار افزود: در برنامه امسال نیز کنترل در سطح لوله‌کشی و آب مصرفی و همچنین انواع بسته‌بندی آب را در دست بررسی داریم تا همه فلزات، نیتریت، نیترات و آلودگی میکروبی را تشخیص دهیم .

وی افزود: بنابراین چون احتمال می‌رود که امسال نیز با کم‌آبی و نیتراتی شدن آبمواجه شویم، بررسی بر روی کیفیت آب تهران را آغاز کرده‌ایم و پس از فصل تابستان نتایج آزمایش را اعلام خواهیم کرد. با این وجود می‌توانیم نتایج مقطعی را نیز زودتر اعلام کنیم .

* مصرف کره گیاهی مضر است

وی همچنین با اشاره به اینکه مردم باید آگاهی لازم را در مصرف مواد غذایی خود داشته باشند گفت: به عنوان مثال مردم تصور می‌کنند که مصرف کره حیوانی مضر بوده و کره گیاهی را به جای آن مصرف می‌کنند در حالی که کره گیاهی اسید چرب ترانس و چربی بالاتری دارد و کیفیت، ویتامین‌ها و مواد مفید کمتری نسبت به کره حیوانی دارند .

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو در رابطه با عملکرد آزمایشگاه مرجع در سطح بین‌المللی گفت: آزمایشگاه مرجع توانسته در بحث واکسن تأییدیه سازمان جهانی بهداشت را بگیرد و در خاورمیانه به عنوان مرجع مطرح شود. همچنین در زمینه دارو اقدام کرده‌ایم تا تأییدیه‌های لازم را بگیریم .

* تلاش برای دریافت تأییدیه تولید داروهای ایدز، مالاریا و سل

رستگار گفت: همچنین برای داروهای روتین که اپیدمی ایجاد می‌کنند مانند ایدز، مالاریا و سل در حال بررسی هستیم که از سوی WHO در منطقه مرجع قرار بگیریم .

* عضویت انجمن بین‌المللی زیتون و مرجع تأیید پسته صادراتی

وی گفت: همچنین قرار است در زمینه زیتون عضو انجمن‌های بین‌المللی شویم و در زمینه تأیید صدور پسته صادراتی ایران، تنها جایی هستیم که اتحادیه اروپا آن را قبول دارد و مرجع ارسال آن هستیم .

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: همچنین آموزش‌های بین‌المللی زیادی در زمینه آزمایشگاه در کشور انجام می‌شود که از کشورهای عمان و افغانستان برای دریافت آموزش به کشور ماآمده‌اند و قرار است آزمایشگاه غذا و دارو در افغانستان توسط کارشناسان ایرانی راه‌اندازی شود .

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها