پیرترین و جوانترین استان کشور کدامند؟

کد خبر: 367291

مدیر کل دفتر جمعیت وزارت بهداشت گفت: گیلان پیرترین استان، سیستان و بلوچستان جوانترین ا ست و میزان باروری در کشور به زیر ۱.۸ رسیده است.

فارس: محمداسماعیل مطلق در نشست خبری به مناسبت هفته سالمند گفت: در سال 57 سن امید به زندگی در کشور برای زنان 54 سال و مردان 53 سال بود اما اکنون برای زنان به 74 سال و برای مردان به 72.8 سال رسیده است .

وی ادامه داد: کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال و 5 سال و کاهش مرگ و میر مادران باردار به 19 در 100 هزار تولد زنده از شاخص‌های موفقی است که به آن دست یافته‌ایم و اکنون ارائه خدمات بهداشتی -درمانی و اجرای طرح تحول نظام سلامت حکایت از توجه ویژه به جمعیت سالمند دارد .

مطلق گفت : اکنون جمعیت سالمند معادل جمعیت کودک در کشور شده است به طوری که حدود 7 میلیون نفر از جمعیت کشور را جمعیت بالای 60 سال تشکیل می‌دهند .

وی با اشاره به راه‌اندازی اداره سالمندان از سال 85 در وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر دو برنامه کشوری در دستور کار داریم که مراقبت‌های ادغام‌یافته سالمندی و شیوه زندگی سالم است که در سطح شبکه های بهداشتی کشور و برای گروه سنی سالمند اجرا می‌شود .

مدیرکل دفتر جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: هدف از اجرای این برنامه‌ها کاهش بار بیماری در گروه سالمندان است و همچنین کاهش بار بیماری‌ها و معلولیت‌های شایع در این گروه سنی دنبال می‌شود به طوری که یک نوزاد از زمان تولد تا سن 85 سالگی حق دارد که زندگی بدون بیماری را تجربه کند .

مطلق گفت: بیش از 200 شهرستان درگیر برنامه مراقبت ادغام‌یافته سالمندان است که جمعیت حدود 2 میلیون و 218 هزار سالمند تحت نظر هستند و از این جمعیت که توسط غیرپزشک در سال گذشته تحت مراقبت قرار گرفته 356 هزار و 55 نفر و توسط پزشک یک میلیون و 643 هزار نفر بوده است .

وی هدف از اجرای برنامه شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی را افزایش تعداد سالمندان با زندگی سالم و با کیفیت اعلام کرد و گفت: این برنامه در 343 شهرستان در حال انجام است که تا پایان سال 92 تعداد سالمندان آموزش دیده 2 میلیون و 742 هزار و 131 نفر گزارش شده است .

وی ادامه داد : سند ملی سلامت سالمندان مبتنی بر الگوی اسلامی- ایرانی با عنوان برنامه ملی تحول نظام سلامت، رفاه و منزلت سالمندان ایران در سال 91 تمام مراحل قانونی را گذراند و در شورای عالی سلامت و امنیت غذا به تصویب رسید و اکنون در حال اجرا است .

مطلق گفت : میزان باروری در کشور زیر 1.8 است و همچنین تعداد سالمندان با توجه به افزایش امید به زندگی بیشتر می‌شود بنابراین باید تلاش کرد تا میزان باروری به شاخص بالای 2 برود تا کشوری دارای جمعیت جوان، با نشاط و فعال داشته باشیم .

وی در رابطه با پیرترین و جوان‌ترین استان کشور از نظر شاخص سن گفت : استان گیلان پیرترین استان کشور است که 11.55 درصد از جمعیت آن را سالمند تشکیل می‌دهند و دلیل پیرترین بودن آن این است که میزان باروری در این استان زیر 1.8 است . از هر زوج یک یا کمتر از یک فرزند متولد می‌شود. ازدواج در این استان کاهش پیدا کرده و در مقابل طلاق زیاد شده است .

مدیرکل دفتر جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود : استان‌های مازندران با 9.81 درصد، آذربایجان شرقی 9.78 درصد، اصفهان 9.26 درصد، مرکزی 9.97 درصد، تهران 9.5 درصد، خراسان جنوبی 9.52 درصد و همدان 9.42 درصد پیرترین استان‌های کشور پس از گیلان هستند .

مطلق ادامه داد : در مقابل استان سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان کشور است و جمعیت سالمند آن 4.72 درصد است و پس از آن استان هرمزگان با 5.62 درصد، بوشهر 5.94 درصد، خوزستان 6.6 و یاسوج 6.24 درصد دیگر استان‌های جوان از نظر هرم سنی هستند .

وی در مورد شایع‌ترین بیماری‌ها در گروه سالمندی گفت : بیماری‌های دهان و دندان که کمتر به آن توجه شده شایع‌ترین بیماری در سالمندان است که البته با اداره دهان و دندان وزارت بهداشت برای حمایت بیمه‌ای و دریافت خدمات بهتر بسته حمایتی طراحی شده است .

وی افزود: بیماری‌های قلبی- عروقی، مفاصل و استخوان و اختلالات خواب پس از بیماری‌های دهان و دندان به ترتیب بیشترین بیماری‌های سالمندی را تشکیل می‌دهند .

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها