کار جدید دولت برای مربیان پیش‌دبستانی

کد خبر: 368953

وزیر آموزش و پرورش در خصوص واگذاری مدارس به بخش خصوصی گفت: واگذاری مدارسی که دانش‌آموز در آن وجود دارد به بخش غیردولتی، خلاف قانون است.

فارس: علی‌اصغر فانی،‌ وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست خبری که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه « دلیل واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی چیست و این کار مشکلات بسیاری فراهم کرده است»، اظهار داشت: مدارسی که دانش‌آموز دارد، واگذار نمی‌شود و مدرسه خالی برای بهره‌وری از فضا به مؤسسات غیردولتی واگذار می‌شود .

وی افزود: ساختمان خالی را واگذار می‌کنیم و وقتی می‌توانیم آن را اجاره بدهیم، این کار انجام می‌شود و اگر غیر از این است، خلاف قانون است و آن را پیگیری می‌کنیم .

* تحصیل 1.5 میلیون دانش‌آموز در بخش غیردولتی

فانی در خصوص ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت:‌ در ساماندهی نیروی انسانی موفق بودیم و 12.5 میلیون دانش‌آموز داریم که 1.5 میلیون در مدارس غیردولتی هستند و 11.5 میلیون دانش‌آموز توسط یک میلیون فرهنگی اداره می‌شوند که این نسبت باید به 14 یا 15 برسد .

وی افزود: در یک سال آینده نخستین فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش می‌شوند و در ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان آمده است افرادی که لیسانس دارند طی یک دوره یک ساله جذب آموزش و پرورش شوند .

* سال گذشته 99 درصد دانش‌آموزان جذب مدارس شدند

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون نرخ بازماندگان از تحصیل چقدر است؟ تصریح کرد: در دوره ابتدایی در سال گذشته 99 درصد جذب مدرسه شدند و امسال تلاش می‌کنیم این عدد را به 100 درصد برسانیم .

* پیش‌بینی اعتبار برای تعمیر و نگهداری مدارس

فانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «وضعیت نگهداری فضاهای آموزشی در کشور چگونه است و متولی این نگهداری‌ها چه کسی است؟»، خاطرنشان کرد: در اعتبارات جاری و عمرانی در سال‌های آینده تلاش می‌کنیم، اعتبار تعمیر و نگهداری مدارس را ببینیم و در برنامه‌ها وجود دارد که در بودجه سال 94 این موضوع باید پیش‌بینی شود .

* اگر لازم باشد برای شین‌آبادی‌ها معلم خصوصی می‌گیریم

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «وضعیت کنونی دانش‌آموزان شین‌آبادی چگونه است؟»، اظهار داشت: چند روز پیش معاون رئیس‌جمهور نشستی با خانواده‌های آنان داشت و بحث درمان، تحصیل، بیمه و مستمری آنهاست که باید به آنها پرداخت شود .

وی افزود: قسمت آموزشی به عهده آموزش و پرورش است و هنگامی که در تهران حضور دارند، باشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش در اختیار آنهاست و اگر لازم باشد معلم خصوصی برای این دانش‌آموزان درنظر می‌گیریم .

فانی ادامه داد: درمان آنها به عهده وزارت بهداشت است و باید چندین نوبت عمل جراحی بر روی آنها انجام شود و در رابطه با بیمه و مستمری، نوبخت معاون رئیس‌جمهور قول داده است این کار انجام شود .

وی در خصوص دریافت اجباری وجه در مدارس دولتی توسط مدیران گفت: وقتی آموزش و پرورش می‌گوید به اجبار از مردم پول نگیرید، جدی هستیم و در تابستان دو مدیر مدرسه را در تهران به همین دلیل لغو ابلاغ کردیم .

* فیلم تنبیه‌بدنی کنونی دانش‌آموزان مربوط به گذشته است

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «فیلمی در فضای مجازی پخش شده است مبنی بر اینکه دانش‌آموزان مورد تنبیه بدنی قرار می‌گیرند و نظر شما در این باره چیست؟»، گفت: این فیلم‌ها مربوط به قدیم است و به نام ما ثبت می‌شود و ما به عنوان دولت یازدهم نباید پاسخگوی اتفاقات قبلی باشیم .

وی افزود: 122 هزار مدرسه در کشور داریم که ممکن است در 2، 3 و یا 5 مدرسه اتفاقاتی بیفتد که با سیاست‌های ما مغایر باشد و ما با آن چند مدرسه برخورد می‌کنیم، اما فیلم توزیع شده مربوط به قبل است .

فانی در خصوص امنیت سرویس مدارس نیز گفت: وزارت کشور بخشنامه‌ای برای استانداری‌ها ارسال کرده و همکاری خوبی با آموزش و پرورش شکل گرفته است که امیدواریم مشکل خاصی پیش نیاید .

* کار جدید دولت برای مربیان پیش‌دبستانی

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «وضعیت آزمون استخدامی مربیان پیش‌دبستانی چگونه خواهد بود»، خاطرنشان کرد: هر وزارتخانه و دستگاه دولتی اگر بخواهد آزمون برگزار کند باید ردیف استخدامی داشته باشد و معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری ردیف استخدام می‌دهد که تاکنون نتوانسته‌ایم، ردیفی بگیریم .

وی افزود: قرار بود از محل توسعه منابع نیروی انسانی این آزمون برگزار شود که تاکنون نتوانسته‌ایم ردیف استخدام بگیریم و تا وقتی که ردیف نگیریم آزمونی برگزار نمی‌کنیم .

وی با بیان اینکه اخیراً معاونت توسعه ریاست‌جمهوری بخشنامه‌ای در خصوص مربیان پیش‌دبستانی به استان‌ها ارسال کرده است، خاطرنشان کرد: در این بخشنامه آمده است که مربیان می‌توانند با هم تشکیل یک تعاونی بدهند و فضای آموزشی خالی را با اولویت در اختیار آنها می‌گذاریم که امیدواریم تعدادی از این افراد در حوزه غیردولتی کار را دنبال کنند .

فانی در پاسخ به این پرسش که «به چه دلیل کودکان افغانی حق شرکت در مسابقات مختلف مدرسه را ندارند؟»، تصریح کرد: وقتی یک تیم المپیاد از ایران اعزام می‌شود همه باید ایرانی باشند و منطقی است که المپیادها به عنوان شاخص ملی مطرح است و باید این موضوع را رعایت کنیم .

* در 13ماه گذشته حتی یک نیرو به آموزش و پرورش اضافه نشده است

وزیر آموزش و پرورش در خصوص کمبود نیروی انسانی در مقطع ابتدایی، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه مجلس و آیین‌نامه اجرایی بودجه سال 93 هرگونه به کارگیری نیروی انسانی جدید اعم از حق‌التدریس، کارمعین و پیمانی ممنوع است .

وی ادامه داد: اعلام می‌کنیم در 13 ماه گذشته حتی یک نیروی انسانی به آموزش و پرورش اضافه نشده است و چنین امکانی هم نداریم .

وی در خصوص استفاده از نیروی سربازمعلم برای دوره ابتدایی اظهار داشت : سرباز معلم یکی از روش‌هایی است که برای تأمین نیروی انسانی در کشور استفاده می‌کنیم و آنها دوره آموزشی را می‌بینند و سر کلاس می‌روند .

* اجباری شدن تحصیل تا پایان سال نهم در برنامه ششم توسعه

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «از سیاست‌های مهم آموزش و پرورش انسداد بیسوادی است اما مشکل اصلی کودکان کار به لحاظ موضوع اقتصادی هستند که برنامه آموزش و پرورش برای این موضوع چیست؟»، گفت: اینکه به وظایف آموزش و پرورش برمی‌گردد ما آمادگی کامل داریم و مصمم هستیم هیچ دانش‌آموزی به علت عدم وجود مدرسه نباید از حق تحصیل محروم شود .

وی افزود: طرحی درباره سوادآموزی نوشته‌ایم که در نوبت طرح در هیأت وزیران است و بخشی در برنامه ششم توسعه که سال آینده تدوین می‌شود، پیشنهاد اجباری شدن تحصیل تا پایان پایه نهم تحصیلی است .

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها