پرسش آبی مهر

کد خبر: 369389

سرویس اجتماعی « فردا »: مهر پارسال حسن روحانی مثل روسای جمهور قبل، زنگ آغاز سال تحصیلی را خودش نواخت، اما او امسال در نیویورک بود و معاون اولش این کار را کرد. اسحاق جهانگیری دیروز در ترافیک صبحگاهی روز اول مهر ماند، اما برای این که دیر به مراسم نرسد با موتورسیکلت آمد.

جهانگیری دیروز پای تخته سیاه یکی از کلاس های دبستان حضرت زینب ایستاد و گچ به دست گرفت تا به نیابت از رئیس جمهور، پرسش مهر 93 را بنویسد. او نوشت: عزیزانم، ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبه روست، هر کدام از ما چگونه از آب های ایران می توانیم بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟»

این پانزدهمین پرسش مهر رئیس جمهور از دانش آموزان است و چقدر پرسش با مسمایی است امسال.

این سوال به حال و روز این روزهای کشورمان خیلی می آید که آسمان بخیل شده و زمین دم کرده و جوی ها و رودهای آب خشکیده است.

این روزها وحشت انگیز است دیدن آب های پشت سدهای کشور؛ تقریبا کفگیر آب به تهِ دیگِ سد ها رسیده و سهم هر کس از قطرات آب را می شود شمرد.

امسال اگر پرسش مهر چیزی جز معضل کم آبی بود جای تعجب داشت که آب و لزوم صرفه جویی در مصرف آن حیاتی ترین موضوع روز است.

اهمیت طرح این سوال از این بابت است که مخاطب سوال رئیس جمهور یک جمعیت 12.5 میلیون نفری است که هر کدام اگر در خانواده ای چهارنفره زندگی کنند، می توانند این پرسش را به گوش آنها برسانند و خیلی زود بیش از نصف جمعیت کشور از آن باخبر شوند.

ارزش این پرسش در این است که ذهن دانش آموزان را نسبت به حفظ منابع آب حساس تر کرده و مشتاق تر به سمت یافتن راه حل می برد. موفقیت بزرگ هم درست در همین لحظه عاید کشور می شود که کودکان، نوجوانان و جوانانش به ارزش آب پی ببرند و بدانند منابع آبی تا چه اندازه کمیاب و از دست رفتنی است.

در واقع در پس پرسش مهر امسال رگه هایی از هوشمندی نهفته است که آن را یک سر و گردن از پرسش های مهر سال های قبل بالا نگه می دارد، پرسشی که به روز است و یک معضل ملی را بدون پنهانکاری و نگرانی از تشویش اذهان عمومی با دانش آموزان در میان می گذارد.

منبع: جام جم آنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها