جایگاه حساس رسانه‌ها در حوزه سلامت

کد خبر: 374345

سرویس اجتماعی « فردا »:‌‌ بی‌تردید، یکی از مهم‌ترین رسالت‌های رسانه‌ها، اطلاع‌رسانی صحیح در حوزه اخبار سلامت است. از آنجا که بحث بهداشت و سلامت در هر جامعه‌ای در زمره اولویت‌های اصلی کشورها قرار دارد و این حوزه به طور مستقیم با جان و سلامت مردم در ارتباط است، به همین دلیل رسانه‌ها باید برای پوشش اخبار مرتبط با حوزه سلامت، دقت و امانتداری زیادی به خرج بدهند.

مثلا وقتی پای جان و سلامت مردم در میان است، آن گاه وظیفه اخلاقی هر رسانه ای است که مشکلات بهداشتی در مواد خوراکی یا غیرخوراکی را از مردم پنهان نکند و صرفا حقیقت را به اطلاع عموم برساند.

البته عکس این قضیه هم صادق است. یعنی مثلا وقتی در یک ماده خوراکی مشکل بهداشتی وجود ندارد، نهایت بی اخلاقی است که یک رسانه صرفا به دلیل برخی سوگیری ها، آن محصول را به عنوان یک محصول آسیب رسان سلامت به مردم معرفی کند.

به همین دلایل است که می گوییم رسانه های فعال در حوزه بهداشت و درمان، وظیفه خطیری بر دوش دارند و حتی شاید بتوان آنان را نگهبانان سلامت مردم به حساب آورد؛ نگهبانانی که نباید هیچ گاه اخلاق حرفه ای و سلامت مردم را فدای حب و بغض ها یا مصلحت اندیشی های بی مورد کنند اما در کشور ما اطلاع رسانی در حوزه سلامت با مشکلات و نقص های متعددی روبه روست.

برای مثال، بارها دیده شده است که درباره سلامت ماده ای غذایی، بحث و تردید وجود داشته و در پایان نیز معلوم نشده است که بالاخره آن محصول، سالم بوده است یا خیر. البته سهم عمده ای از این مشکل به ساختار روابط عمومی ها برمی گردد، زیرا برخی روابط عمومی های حوزه سلامت، اطلاعات کاملی در اختیار رسانه ها قرار نمی دهند.

مبهم بودن برخی اخبار حوزه سلامت که می تواند به دلیل کم آگاهی فرد مسئول یا محافظه کاری بیش از حد او باشد، مشکلی است که باعث شده بسیاری از رسانه ها نتوانند درباره سلامت یک محصول غذایی یا دارویی، خبر محکم و قطعی به مردم ارائه بدهند، در حالی که احتمال دارد فقط بخشی از یک محصول با مشکلات غیربهداشتی مواجه باشد، اما همین مبهم ارائه دادن اخبار، ناخودآگاه باعث می شود اذهان عمومی به این نتیجه غلط برسد که همه اجزای آن محصول، مشکل بهداشتی دارد.

این روند نه تنها کار خبرنگاران و روابط عمومی ها را سخت تر می کند، بلکه باعث می شود که مردم درباره سلامت برخی محصولات غذایی سالم هم با دیده شک و تردید نگاه کنند، در حالی که می شود با مدیریت بهتر اطلاع رسانی، کاری کرد که اطلاعات حوزه سلامت بدون ابهام منتشر شود.

منبع: جام جم آنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها