سخنی با رئیس رسانه ملی

کد خبر: 380214
سرویس اجتماعی «فردا» - بعد از 10 سال آقای مهندس ضرغامی جای خود را به آقای سرافراز داد، با اینکه مدیر جدید سابقه طولانی در دستگاه صدا و سیما دارد اما لازم است به نکاتی توجه کند که در زمان آقای مهندس ضرغامی کمتر مورد توجه بود.

اینجانب براساس 30 سال تجربه در زمینه آسیب شناسی اجتماعی و رفتارشناسی، بارها شفاها و کتبا نکات لازم را به مدیران صدا و سیما تذکر داده بودم که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته بود:

1- با تغییر یک مدیر سیاستهای کلی نباید دستخوش تغییر شود، به همین دلیل سیاستهای اساسی سازمان صدا و سیما به عنوان رسانه ملی همان رهنمودهای اساسی مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی است. اما در اجرای سیاستهای کلی باید در سیاستهای داخلی و مدیریت بخشهای مختلف انعطاف لازم از سوی رئیس جدید و همکاران ایشان مبذول شود.

2- تهیه فیلم و سریال در دستگاه قبل در انحصار گروهها و تیمهایی بود و هنرمندان و صاحبنظران دیگر امکان حضور نداشتند، به همین دلیل غرور کاذب در این گروه باعث شد هر تولید سطح نازلی را به مخاطبان تحویل داده و سرمایه ملی را در مسیرهای غیرفرهنگی مصرف کنند. در بعضی از موارد سیاستهای اجرایی سازمان صدا و سیما با رهنمودهای مقام معظم رهبری سنخیتی نداشت و باعث اخطار و تذکر از سوی دلسوزان، دست اندرکاران و کارشناسان می شد.

3- ممنوع التصویر و ممنوع الکار کردن برخی افراد براساس سلیقه شخصی بود، هرچند احتمال داشت بعضی از این افراد انتقاداتی از مدیریت سازمان صدا و سیما کرده که به مذاق آنها خوش نمی آمد درحالیکه انتقاد سازنده اصل اصلاح گر در تمام امور می تواند باشد.

4- در تهیه فیلمها و سریالها کمتر نظر نخبگان در رشته های مختلف استعلام می شد، مثلا آسیب شناسان، جامعه شناسان و روان شناسان می توانستند دست مایه مناسبی را برای تاثیر تولیدات ارائه دهند که در این مورد هم حرکت مثبتی انجام نشد و بعد از نمایش سریالها تازه از کارشناسان نظرخواهی می شد.

5- بیان برخی نکات ضعف به مفهوم انکار زحمات مدیران و دست اندرکاران نبوده، بلکه از تلاشهای یکایک مدیران تشکر می شود اما این نکته نباید موجب چشم پوشی از نقاط ضعف شود.افزایش برنامه های برون مرزی به زبانهای مختلف ، در مسیر آشنایی جهانیان با اهداف و آرمانهای انقلاب حرکت مناسبی بود که باید با شدت و قدرت بیشتری ادامه یابد. در بسیاری از اوقات، در بخش آموزشهای پیشگیری در زمینه اعتیاد و ناهنجاریهای دیگر از سوی سازمانها و نهادهای دولتی و تشکلهای مردمی، سازمان صدا و سیما هزینه هایی را درخواست می کرد که هم ردیف اقلام تجاری بودند. در زمینه آموزش عمومی این حرکت اقدام مناسبی نبود زیرا در صحنه جنگ نرم صدا و سیما به عنوان دانشگاه عمومی می تواند در خاکریز مقدم ایفای نقش کرده و در زمینه آموزش خانواده و جامعه گامهای مناسبی بردارد. متاسفانه در انتخاب کارشناسان و دعوت از آنها معمولا روابط خصوصی ملاک اقدام بود، هرچند برخی اوقات در لابه لای دعوتها از کارشناسان دیگر هم خواسته می شد در برنامه ها شرکت کنند.

مدیریت جدید در این زمینه باید معیارها و ضوابط کاربردی تدوین کرده و اجازه ندهند برخی از افراد تلویزیون و رادیو را ابزار تبلیغ شغل خود کرده و از آن بهره گیری مادی کنند. یکی از دلایل گشترش شبکه های ماهواره عدم سلیقه سنجی و ضعف مخاطب شناسی مدیران رسانه ملی است. باید با سلیقه سنجی و پژوهش فرهنگی و با رعایت ضوابط آرمانی و ارزشی تولیدات عرضه شود تا مردم را از ماهواره بی نیاز کند. چرا که 95 درصد مخاطبان برای فیلم و سریال از ماهواره استفاده می کنند و فقط 5 درصد به دنبال محصولات مبتذل هستند.

در خاتمه اینکه وابستگی به گروهها و خطوط انحرافی این بار هم باید ملاک ارزشیابی و نگرش قرار گیرد و اصلی ترین معیار حرکت در حد ولایت و اطاعت از رهنمودهای مقام معظم رهبری باشد، اما این اصل حیاتی نباید موجب انزوای نخبگان دلسوز و دارای نگرشهای ولایی باشد.امید آنکه تغییرات و تحولات در ساختار صدا و سیما فقط یک حرکت تشکیلاتی نباشد بلکه گامهای اساسی به سوی تحولات فرهنگی و اجرایی و فنی هم باشد.

منبع: خبرآنلاین
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها