همه گزینه های ریاست جمعیت هلال احمر

کد خبر: 390506

گمانه زنی ها برای جایگزین دکتر فرهادی در جمعیت هلال احمر، هر روز جدی تر می شود. بطوریکه پیش بینی می شود، در این هفته رئیس جدید جمعیت هلال احمر توسط رئیس جمهور معرفی شود.

مهر: به دنبال معرفی دکتر محمد فرهادی رئیس جمعیت هلال احمر به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، و رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گزینه رئیس جمهور، حالا صحبت از جایگزین فرهادی در جمعیت هلال احمر است. هرچند از نظر قانونی، ماندن فرهادی در هلال احمر هیچ منعی ندارد، اما به نظر می رسد که ظرف روزهای آینده ، رئیس جدید جمعیت هلال احمر از سوی رئیس جمهور معرفی بشود.

در این بین، گزینه های متعددی مطرح هستند که تعدادی از آنها، شرایط بهتری برای قرار گرفتن در بین کاندیداها را دارند.

پیرحسین کولیوند رئیس سازمان امداد و نجات که مدیر بیمارستان خاتم الانبیاء نیز هست، یکی از چند گزینه اصلی صندلی ریاست جمعیت هلال احمر است. کولیوند، در این مدت که به عنوان رئیس سازمان امداد و نجات مشغول کار شده است، توانسته خدمات قابل توجهی در جهت ارتقای وضعیت امداد و نجات انجام دهد.

دکتر سید احمد موسوی دبیرکل جمعیت هلال احمر که پیش از این نیز در این سمت مشغول خدمت بوده است، یکی دیگر از گزینه های جدی تصدی سمت ریاست جمعیت هلال احمر است. تسلط او بر فعالیت های جمعیت هلال احمر، شاید بارزترین ویژگی موسوی برای کسب کرسی ریاست هلال احمر باشد.

بعد از این دو نفر، افراد دیگری همچون سید محمد اکرمی که سابقه نمایندگی مجلس را دارد، احمد صادقی رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران که ریاست هلال احمر تهران را در کارنامه خودش دارد، از دیگر افرادی هستند که برای این سمت مطرح هستند.

یکی دیگر از گزینه های جدی ریاست جمعیت هلال احمر، دکتر امیر محسن ضیایی معاون آموزشی وزارت بهداشت است. شاید، او به خاطر رشته تحصیلی اش و تعاملی که با مجموعه دولت(وزارت بهداشت) دارد، بتواند یکی از کاندیداهای رقیب برای تصدی این سمت باشد. البته، نکته ای که نباید از آن غافل شد، تخصص مورد نیاز برای ریاست جمعیت هلال احمر است. با توجه به اینکه اهداف جمعیت هلال احمر در راستای پوشش خدمات درمانی، پزشکی، توانبخشی، امدادی و... تعریف شده است، به نظر می رسد که رئیس جمعیت هلال احمر اگر در حوزه پزشکی تخصص داشته باشد، بتواند مدیریت بهتری بر مجموعه تحت نظارتش داشته باشد. همانطور که در ادوار گذشته تا امروز، اغلب روسای جمعیت هلال احمر از جامعه پزشکی بوده اند.

گزینه بعدی، غلامرضا گنج آبادی است که در حال حاضر ریاست جمعیت هلال احمر استان تهران را عهده دار است.

سید ابوالقاسم موسوی، گزینه دیگری است که سابقه رقابت برای تصدی این سمت را در دوره گذشته داشته است. موسوی نیز پزشک است و سابقه مدیرعاملی سازمان بیمه خدمات درمانی در سالهای گذشته را دارد.

اما، یکی از گزینه های جدی ریاست جمعیت هلال احمر، دکتر محمد جواد نخعی است. او دارای مدرک دکترای تخصصی پوست است. ضمن اینکه مدرک دکترای مدیریت استراتژیک با گرایش مدیریت بحران را دارد.

نخعی، جانباز 70 درصد است و از سال 72 تا 76 ، قائم مقام رئیس جمعیت هلال احمر و معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر را در کارنامه کاری خود دارد.

او، مدرس مرکز تحقیقات جمعیت هلال احمر بوده و مسئول امداد در دوران جنگ بوسنی و هرزگوین بوده است.همچنین، در دوران جنگ افغانستان و آذربایجان نیز، همین مسئولیت را عهده دار بوده است.

مهمترین ویژگی های رئیس آینده جمعیت هلال احمر

شاید بارزترین ویژگی رئیس جمعیت هلال احمر، این است که او از خانواده هلال احمر باشد. البته، این ویژگی یک الزام نیست اما می تواند نکته مثبت در کارنامه مدیریتی رئیس جمعیت هلال احمر تلقی شود.

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که جمعیت هلال احمر به عنوان "معین" دولت در وقوع حوادث شناخته می شود. یعنی اینکه در هنگام بروز حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله و... که در کشور رخ می دهد، جمعیت هلال احمر وارد صحنه شده و به کمک آسیب دیدگان می رسد. بنابراین، رئیس آینده جمعیت باید از توان بالای مدیریتی برای تعامل با دولت و دستگاه های زیر مجموعه دولت، همچون وزارت بهداشت، برخوردار باشد.

شاید اگر رئیس جمعیت هلال احمر، پزشک باشد، بهتر بتواند در تعامل با وزارت بهداشت گام بردارد. زیرا، با توجه به نزدیک بودن فعالیت های هلال احمر و وزارت بهداشت به یکدیگر، تعامل این دو مجموعه، می تواند در پیشبرد برنامه ها و اهداف هر دو دستگاه در زمان حوادث و...، کارگشا باشد. ضمن اینکه، وزارت بهداشت همواره در تامین اقلام دارویی مورد نیاز بیماران خاص و صعب العلاج، از اهرم هلال احمر برای واردات دارو استفاده می کند. بنابراین، همکاری این دو دستگاه، نقش بسزایی در تامین نیازهای دارویی بیماران دارد. در کنار آن، وجود مراکز درمانی هلال احمر در اقصی نقاط کشور است که در این ارتباط نیز، تعامل وزارت بهداشت برای همکاری با هلال احمر، می تواند منجر به استفاده از ظرفیت های هلال احمر گردد.

آنچه مسلم است، اینکه جایگزین دکتر فرهادی در جمعیت هلال احمر، بایستی به تمام حساسیت های حوزه بهداشت و درمان اشراف کامل داشته و برای مدیریت آنها، از توان بالایی برخوردار باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها