آملی‌لاریجانی: برخی انتقادات سخیف است

کد خبر: 426976

رئیس قوه قضائیه درباره برخی‌ موضع‌گیری‌ها به ابهامات تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی، گفت: برخی نظرات درباره آیین دادرسی جدید اظهارنظر سخیف است نه انتقاد سازنده.

تسنیم: آیت‌الله آملی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضائیه که با حضور حسن روحانی رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب و جمعی از مدیران و مسئولان عالی قضایی و دولتی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: تلاش برای ادغام رسیدگی‌ها، عدم تبعیض در برخوردها، حفظ سلامت دستگاه قضایی، استفاده از فناوری‌های نوین در دفاتر خدمات الکترونیک، ارشاد و ارائه مشاوره به مردم از طریق مرکز 129 از دیگر اقداماتی است که برای تسهیل دسترسی مردم به قوه قضائیه صورت گرفته است.

وی درباره تشدید نظارت‌ها عنوان کرد: این موضوع یکی از خواسته‌های به‌ حق مردم و مقام معظم رهبری است که در جلسه سال گذشته نیز به آن اشاره کردند. ما باید مسئله سلامت اداری و ارتقاء آن را جدی بگیریم. دستگاه‌های نظارتی در قوه قضائیه به صورت منظم نظارت را دنبال می‌کنند. اببته بحث تشدید نظارت‌ها موضوعی جدید است که از دادسرای انتظامی قضات و همچنین حفاظت اطلاعات قوه قضائیه خواسته‌ایم برنامه‌هایی در این زمینه اجرا کنند.

رئیس دستگاه قضایی ادامه داد: بدنه قوه قضائیه را قضات شریفی تشکیل می‌دهند اما متاسفانه بعضاً تخلفاتی رخ می‌دهد که هر چند در دستگاه‌های دیگر هم اتفاق می‌افتد اما توقع نداریم در دستگاه قضایی این تخلفات رخ دهد. از دستگاه‌های نظارتی خواسته شده با جدیت و قاطعیت با این تخلفات برخورد کنند و در سال جاری هم این برخوردها با تخلفات ادامه داشته و بنده از این برخوردها دفاع می‌کنم.

تحول در ساختار سیستم قضایی محور بخش دیگری از سخنان آملی لاریجانی بود که در تشریح آن گفت: هر دستگاهی که بخواهد نیازهایش را برطرف کند باید متحول شود. ما نیز تحولاتی را در تشکیلات قضایی ایجاد کردیم که به عنوان نمونه معاونت راهبردی، معاونت منابع انسانی، معاونت فرهنگی، پیشگیری از وقوع جرم، مرکز رسانه‌، امور پزشکی، بخش‌هایی بودند که متحول یا ایجاد شدند اما اگر امکانات مادی اجازه می‌داد تحولات بسیار خوبی صورت می‌گرفت.

آملی لاریجانی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم و امور فرهنگی مباحث مهم و سرنوشت‌سازی است، عنوان کرد: نمی‌توان برای هر قاضی ناظری قرار دهیم بلکه قضات باید از درون خودشان ناظر بر اعمالشان باشند و این موضوع که مربوط به تحول و ارتقاء سطح اخلاق است باید با اقدامات فرهنگی انجام شود.

رئیس قوه قضائیه درباره تحول در قوانین نیز اظهار داشت: در قانون مجازات و آیین دادرسی جدید کیفری تشکیلات قوه قضائیه تا حدودی متغیر و متحول شده است. ما از سال قبل به فکر این تحول بودیم و امیدواریم در اجرا مشکلی نداشته باشیم. البته در خصوص آیین دادرسی کیفری نقاط مهم و جدید زیادی وجود دارد که بازخورد برخی از آنها را باید در مرحله اجرا دریافت کرد. همچنین ابهاماتی نیز وجود دارد که تلاش کردیم با کمک مجلس شورای اسلامی چند ابهام موجود را برطرف کنیم. البته این اصلاحات نسبت به کل آیین دادرسی کیفری خیلی کم بوده است.

وی با بیان اینکه ما از انتقاد سازنده استقبال می‌کنیم و واضح است که ممکن است کارهای ما دارای نقیصه باشند، گفت: برخی گفتند می‌خواهیم در همین راستا از آیین دادرسی جدید کیفری انتقاد کنیم و به موضوع تبصره ماده 48 آیین دادرسی انتقاد کردند.

آملی لاریجانی افزود: پیش از این درباره مباحث امنیتی گفته شده بود تا یک هفته قوه قضائیه می‌تواند وکیل را احضار نکند ولی بعد از آن الزامی است. در مباحث اینچنینی اگر هر وکیلی بیاید و از پرونده مطلع شود چطور می‌توان از انتشار مطالب خودداری کرد؟ لذا این تبصره به شکل موجود اصلاح شد که متهم در همه موارد می‌تواند وکیل داشته باشد و فقط این نکته اضافه شده است که در مباحث امنیتی از میان وکلایی باشد که رئیس قوه تجویز می‌کند این مسئله مورد انتقاد قرار گرفته است هر چند مصوبه مجلس شورای اسلامی و مورد تایید شورای نگهبان است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: ما منتظر انتقاد سازنده بودیم نه انتقادی که بعضی از آنها واقعاً سخیف است. یک آقایی گفته است پیشنهاد می‌کنیم قوه قضائیه پیشنهادش را در این زمینه پس بگیرد. این نظر یعنی چه؟ مگر بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی و تایید در شورای نگهبان قوه قضائیه می‌تواند پیشنهاد خود را پس بگیرد. اصلاً مگر این موضوع پیشنهاد رسمی قوه قضائیه بوده است؟ قرار بود انتقاد شود نه اینکه اینگونه حرف‌های بی‌مبنا بزنند.

وی با بیان اینکه برخی از این انتقادها مربوط به تناقض این تبصره ماده 48 با اصل 35 قانون اساسی می‌باشد، گفت: تقریبا همه کسانی که به این موضوع اشاره کرده‌اند از وکلا هستند در اصل 35 قانون اساسی گفته شده در همه دادگاه‌ها طرفین حق دارند وکیل بگیرند و اگر توانایی این کار را ندارند باید شرایط اختیار وکیل برایشان فراهم شود. اولین سوال من درباره این وکلا این است که آیا واقعا در این اصل آمده است که این وکلا از اعضای کانون وکلا و یا مرکز مشاوران باشند؟ در این اصل گفته شده وکیل انتخاب کنند کجای آن به کانون وکلا یا مرکز مشاوران اشاره شده است؟ اگر بناست حرفی خلاف باشد این حرفی که شما می‌زنید خلاف است زیرا تنها اشاره شده که باید وکیل رسمی دادگستری باشد.

آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه انصافا این استدلال‌ها قوی نیست، گفت: اگر هم قرار بود این استدلال‌ها را بر اساس مصلحت قبول کنیم چرا نباید بگوییم قاضی حق دارد به خاطر مسائل امنیتی و مصالح موجود وکیلی معتمد را انتخاب کند. عده‌ای می‌گویند اصل بر برائت است اما در مسائل کلی و مصالح نظام اصل بر احتیاط است نه برائت.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: یک فرد دیگری هم در جایی گفته ما در فقه جز بصیرت وکیل در دعاوی شرط دیگری برای انتخاب نداریم خوب این بصیرت را از کجا آورده‌اید؟ در نظر امام هم هیچ جایی از بصیرت کانون وکلا و مرکز مشاوران استخراج نمی‌شود.

وی ادامه داد: این اشکالات وارد نیست اما درباره منافات با اصل 35 باز هم تاکید می‌کنم مصالح کلی ایجاب می‌کند در پرونده‌های امنیتی اسرار نظام را منتشر نکنید. یک فرد دیگری پیشنهاد داده بود که رئیس قوه قضائیه درباره تبصره ماده 48 بگوید بنده تمام وکلا را قبول دارم آیا این حرف منطقی است؟ تصمیم‌گیری رئیس قوه درباره برخی وکلا به معنی عدم اعتماد به سایر وکلا نیست. مگر در جریان فتنه نبودند کسانی که علیه نظام نوشتند و هنوز هم حضور دارند. این چه معنی دارد که ما اینها را معتمد بدانیم.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود درباره ارتباط قوه قضائیه با رسانه‌ها گفت: اطلاع‌رسانی در قوه قضائیه با چالش‌هایی روبرو بوده است و هنوز هم ادامه دارد و در این زمینه دارای نقیصه هستیم. قوه قضائیه مطالب خود و آنچه را که لازم است نتوانسته به طور روشن و فراگیر در رسانه‌ها مطرح کند و ارتقائی در سطح دانش حقوقی ایجاد کند. حتی اطلاع‌رسانی از اقدامات انجام شده از دستگاه قضایی هم با کاستی‌هایی روبروست. البته مرکز رسانه قوه قضائیه را راه‌اندازی کردیم که آن هم در ابتدای راه است و زمان زیادی برای رسیدن به نتیجه نیاز دارد.

آملی لاریجانی ادامه داد: توقع از رسانه ملی این است که آگاهی‌های حقوقی و قضایی که برای مردم واجب است را بیشتر پیگیری کند. قوه قضائیه برای ارتقاء سطح آگاهی مردم به همه رسانه‌ها احتیاج دارد. یکی از گلایه‌هایی که تعدادی از مسئولان دستگاه قضایی مطرح کردند مربوط به نحوه انعکاس اخبار قضایی از جمله اخبار جلسه مسئولان عالی قضایی است که بعضا برخورد نامناسبی صورت می‌گیرد و حتی هتک‌آمیز است.

وی با بیان اینکه از مسئولان رسانه ملی می‌خواهیم درباره این نحوه پوشش اخبار قضایی تدبیری اتخاذ کنند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال چندی پیش برنامه ای قرآنی با حضور حجت‌الاسلام قرائتی به همت معاونت فرهنگی قوه قضائیه برای کارکنان دستگاه قضایی ترتیب داده شده بود که انعکاس خوبی از سوی رسانه ملی نداشت. بنده خودم حوصله ندارم تمام برنامه‌ها را پیگیری کنم اما به من گفته شد که برنامه مهمی که مربوط به قرآن بود بعد از خبر مربوط به تکدی‌گری در تهران پخش شد یا خبر مسئولان عالی قوه قضائیه خبر بیست و چندم یکی از شبکه‌هاست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها