اهالی کفتاردره شناسنامه‎دار شدند+عکس

کد خبر: 443755

انسان‌های به اصطلاح اولیه در کفتاردره دماوند، هشت سال است که شناسنامه و کارت ملی گرفته‌اند، به خوبی به زبان فارسی مسلط هستند، به شهر می‌روند، از قیمت‌های روز بازار خبر دارند و در حال بنای ساختمانی چهار طبقه در گرمابسرد هستند.

فارس: یکی از روستاهای شرق شهرستان دماوند و هم‌مرز با شهرستان‌های فیروزکوه و گرمسار که این روزها محل بحث‌های داغ در فضای مجازی شده است و باعث شد تا خبرنگار ما به همراه نمایندگان دولت برای بررسی وضع موجود و آگاهی از حقایق موجود در این روستا حضور پیدا کند، روستای «گرمابسرد» و منطقه حومه‌ای آن، یعنی کفتاردره است.

روستای «گرمابسرد» در فاصله 65 کیلومتری مرکز شهرستان دماوند و 27 کیلومتری محور دماوند ـ فیروزکوه قرار گرفته است و اکنون، 300 خانوار در این روستا ساکن هستند.

منطقه «کفتاردره» در فاصله کمتر از چهار کیلومتری روستای گرمابسرد، دو کیلومتری روستای محمودآباد و 6 کیلومتری روستای کبوتردره، بحث اصلی این روزهای فضای مجازی است.

محلی که برخی با اتکا به یک گزارش قدیمی که حدود هفت سال پیش در یک نشریه محلی در دماوند به چاپ رسید و بازنشر آن، از وضع کفتاردره با عناوین «زندگی انسان‌های اولیه در کفتاردره دماوند»، «کفتاردره دماوند؛ مردمان از یاد رفته‌ای که نه شناسنامه دارند و نه یارانه» یاد کردند و بزرگ‌نمایی‌های قابل تأملی صورت گرفت و شایعه‌های زیادی دست به دست شد.

خبرگزاری ما به همین بهانه در گزارش نخست خود با عنوان «زندگی انسان‌های اولیه در کفتاردره دماوند؛ از شایعه تا واقعیت+مستندات» که پانزدهم شهریورماه روی خروجی خبرگزاری قرار گرفت، چند و چون ماجرا را از زبان چندین نفر از مسئولان امر جویا شد تا اینکه در نهایت ابعاد جدیدی از بازتاب نادرست آن در فضای مجازی گشوده شد. مخاطبان پس از انتشار این گزارش، در نظرات خود خواستار حضور خبرگزاری در محل منطقه کفتاردره و مستندسازی و گفت‌وگو با مردم شده بودند و از این‌رو، برای دست‌یابی به حقایق این بحث‌ها، نمایندگان بخشداری مرکزی دماوند، اداره ثبت احوال این شهرستان و خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به همراه رئیس شورای اسلامی روستای گرمابسرد راهی کفتاردره شدند؛ راهی که برای خودروهای سواری معمولی مثل همه خیل‌روها و عشایرروها کمی سخت است ولی خودروهای مقاوم‌تر و چهارپایان به راحتی می‌توانند از آن عبور کنند.

راه دسترسی به شبکه ریلی وجود دارد!

رئیس شورای اسلامی روستای گرمابسرد در توضیح برخی شایعه‌ها مبنی بر نبود راه دسترسی به روستاهای اطراف و شهر در کفتاردره و عدم حضور افراد مستقر در این منطقه در حتی نزدیک‌ترین روستای حومه و همچنین در خصوص جاده صعب‌العبور منطقه، به خبرنگار فارس می‌گوید: این جاده به کفتاردره می‌رسد و 6 کیلومتر بعد از آن، ایستگاه راه‌آهن کبوتردره در مسیر خط آهن گرمسار ـ فیروزکوه قرار دارد که گاهی اهالی روستای گرمابسرد برای رسیدن به این ایستگاه کمی پیاده‌روی می‌کنند.

سیاوش جعفری گفت: اگر مسئولان بتوانند این راه دسترسی به خط آهن که هم‌اکنون وجود دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد را تقویت کنند، بسیاری از مشکلات اهالی روستای گرمابسرد برطرف می‌شود؛ در گذشته، یک‌بار جهاد کشاورزی، جاده کفتاردره را برای تردد خودروهای کشاورزی تسطیح و بهسازی کرده است که اکنون نیز تردد در آن جریان دارد.

خبرنگار فارس بهسازی راه کفتاردره را با مسئولان راه و شهرسازی پیگیری کرد و بنا به گفته آن‌ها، این جاده یکی از راه‌های عشایررو و فرعی محسوب می‌شود و با توجه به وضع بودجه‌ای فعلی، دولت نمی‌تواند همه راه‌های درجه چندم را آسفالت یا بهسازی کند.

مسئولان راه و شهرسازی معتقدند: راه موجود در کفتاردره در حقیقت جاده بین مزارع محسوب می‌شود و در این قبیل راه‌ها، وظیفه اصلی ساماندهی با جهاد کشاورزی است؛ راه و شهرسازی وظیفه دارد راه‌های شهری و روستایی را بر اساس اهمیتشان و با در نظر داشتن اولویت و بودجه‌های موردنیاز آسفالت و بهسازی کند و راه بین مزارع کفتاردره با خانوار اندک ساکن در آن در اولویت قرار ندارد.

حسین‌علی محمدحسینی: من و تمام خانواده‌ام دارای شناسنامه هستیم!

حسین‌علی محمدحسینی که در ادامه مسیر به کاروان اعزامی اضافه شد، چهره‌اش به خاطر تصاویری که در فضای مجازی پخش شده است، کاملاً آشنا بود و به نظر می‌آمد که روزگار، چین و چروک‌های چهره‌اش را نسبت به تصاویر منتشر شده از او در فیلمی که مربوط به چندین سال پیش بوده و در سایت‌ها بازنشر شده، بیشتر کرده است؛ حسین‌علی که در روستای گرمابسرد به نام مستعار «حاجی مقدم» معروف است، 6 فرزند داشته و با ازدواج دو دختر و دو پسرش، چهار نوه نیز دارد.

حسین‌علی در پاسخ به شایعات اخیر می‌گوید: من و تمام خانواده‌ام دارای شناسنامه هستیم؛ از خدماتی همچون یارانه و دفترچه بیمه درمانی برخورداریم و زیر نظر کمیته امداد نیز قرار گرفته‌ایم؛ دو پسر و دو دخترم که ازدواج کردند، در خود روستای گرمابسرد ساکن هستند و دو دخترم در منزل من سکونت دارند.

وی از خشک‌سالی‌های رودخانه و باغ‌ها گلایه کرد و گفت: سربازی خود را در منجیل رشت گذرانده‌ام و علاقه‌ای به در شهر زندگی کردن ندارم؛ چراکه در کفتاردره دام و کشاورزی داریم و زندگی خود را می‌گذرانیم؛ 40 رأس بز داریم که حداقل می‌توانیم چند لیوان دوغ گوارا بخوریم.

هر 2 خانوار مستقر در کفتاردره به گرمابسرد رفت و آمد می‌کنند

انسان‌های به اصطلاح اولیه وضع مالی خوبی دارند!

رئیس شورای اسلامی روستای گرمابسرد با بیان اینکه کفتاردره به دو چشمه بالا و پایین تقسیم می‌شود، تصریح می‌کند: در گذشته، بیش از 20 خانوار در این مزرعه، دامداری و کشاورزی داشتند که زمستان‌ها در روستا و تابستان‌ها در مزرعه زندگی می‌کردند و زندگی‌شان را می‌چرخاندند.

جعفری ادامه می‌دهد: اکنون در چشمه بالا، حسین‌علی محمدحسینی و در چشمه پایین، محمدعلی حاجی‌محمدحسینی همراه با خانواده‌شان زندگی می‌کنند؛ آن‌ها از اهالی گرمابسرد هستند و مهم‌ترین مشکلشان، تأمین آب آشامیدنی است که از روستای گرمابسرد آن را با ظرف‌های 20 لیتری به کفتاردره منتقل می‌کنند.

وی بیان کرد: صحبت‌هایی مبنی بر اینکه این خانوارها همچون انسان‌های اولیه هستند، درست نیست؛ چراکه آن‌ها با روستاهای اطراف ارتباط دارند و از کشاورزان زحمت‌کش هستند و وضع مالی خوبی نیز دارند، اما به خاطر دورافتادگی، از یک‌سری امکانات نظیر شبکه‌های آب و برق محروم هستند و مسیرشان نیز صعب‌العبور است.

رئیس شورای اسلامی روستای گرمابسرد در پاسخ به این سئوال که چرا آن‌ها در روستا مستقر نمی‌شوند، گفت: این افراد اگر بخواهند در روستا دامداری بزنند، باید قریب به 50 میلیون تومان خرج کنند که این هزینه از توانمندی این خانوارها خارج است.

سفر محمدحسینی به پایتخت/ در بیمارستان امام حسین (ع) تهران بستری بودم

پس از رسیدن به محل زندگی حسین‌علی محمدحسینی، وی به بیماری خود اشاره می‌کند و می‌گوید: بر اثر سکته قلبی، 20 روز در بیمارستان امام حسین (ع) تهران بستری بودم؛ اما اکنون وضع بهتری دارم.

وی ادامه می‌دهد: بزرگ‌ترین مشکل ما، خشک‌سالی است که امیدواریم در آینده محصولات وضع بهتری پیدا کنند و مسئولان نیز توجه ویژه‌ای به منطقه داشته باشند.

در محل زندگی حسین‌علی، کلبه کاه‌گلی و زاغه‌های دامداری‌اش به چشم می‌خورد و رئیس شورای اسلامی روستای گرمابسرد درباره امنیت این منطقه گفت: هیچ جا امنیت این منطقه را ندارد؛ چراکه همه بومی هستند و نسبت به یکدیگر آشنایی دارند و با افراد غریبه برخورد می‌کنند.

جعفری افزود: برخی از اهالی گرمابسرد در کفتاردره باغ و زمین کشاورزی دارند که گاهی برای آبیاری مراجعه می‌کنند و بازمی‌گردند؛ این دو خانواری که در کفتاردره ساکن هستند، با چهارپا از روستای گرمابسرد و از چشمه آب شیرین آن، آب آشامیدنی خود را تأمین می‌کنند.

حسین‌علی در گرمابسرد خانه دارد/ ساکنان کفتاردره از قیمت‌های روز بازار خبر دارند

رئیس شورای اسلامی روستای گرمابسرد در خصوص وضع درآمدی دو خانوار ساکن در کفتاردره گفت: این افراد در فصل‌های مختلف، ریواس و اسپند برداشت می‌کنند و می‌فروشند و همچنین کشاورزی و دامداری نیز به آن‌ها کمک می‌کند؛ البته حسین‌علی محمدحسینی به درخواست شورای روستا، خانه‌ای در گرمابسرد دارد و با خانواده‌اش رفت و آمد دارند.

وی اضافه کرد: ساکنان کفتاردره از قیمت‌های روز بازار خبر دارند و محصولاتشان را بر اساس آن قیمت‌ها می‌فروشند و این نشان می‌دهد که با شهر در ارتباط هستند.

شناسنامه و کارت ملی در دستان انسان‌های به‌اصطلاح اولیه!

نمایندگان دولت و خبرنگار فارس پس از حضور در محل زندگی حسین‌علی در کفتاردره بالا، به محل زندگی خانوار 9 نفره محمدعلی حاجی‌محمدحسینی در کفتاردره پایین رفتند و در محل حضور پیدا کردند.

مسیر کفتاردره پایین به کوهی می‌رسید که پشت آن، ایستگاه راه‌آهن کبوتردره و روستای محمودآباد شهرستان فیروزکوه قرار دارد.

رئیس شورای اسلامی روستای گرمابسرد در خصوص خانواده حاجی‌محمدحسینی افزود: چهار سال پیش شورای وقت روستای گرمابسرد، صدور شناسنامه وی و همسرش را پیگیری و این شناسنامه‌ها را دریافت می‌کند.

جعفری با بیان اینکه محمدعلی پیش از آن شناسنامه زمان قبل از انقلاب را داشته است که مفقود شده بود، گفت: بر اساس کارت پایان خدمت وی، توانستیم برای خود و همسرش شناسنامه و کارت ملی بگیریم.

ابراهیم به خوبی به زبان فارسی مسلط است!

حاجی‌محمدحسینی: هفته‌ای 2 مرتبه به شهر می‌رویم

ابراهیم، فرزند محمدعلی برخلاف آنچه شنیده بودیم خوب نمی‌تواند فارسی صحبت کند و در سایت‌ها از وی به عنوان فردی که زبان فارسی نمی‌داند یاد شده بود، به خوبی به زبان فارسی مسلط بود و برخورد خوبش، نشان از مهمان‌نوازی و اخلاق‌مداری وی داشت.

انارهای رنگی و زاغه‌های اطراف محل زندگی محمدعلی، نشان‌دهنده معیشت مطلوب وی بود؛ هر چند خشک‌سالی رنگ‌های زیبای باغش را کمرنگ می‌نمود.

محمدعلی حاجی‌محمدحسینی با اشاره به اینکه شناسنامه‌های خود را برای پیگیری صدور شناسنامه‌های فرزندانش مدت‌هاست به دهیار روستای گرمابسرد داده و از ثبت احوال نیز پیگیری‌های شده، افزود: قرار است بعد از انجام کارها، دهیار دوباره شناسنامه‌ها را برگرداند؛ ما یارانه هم گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه کم‌آبی و خشک‌سالی به محصولاتمان ضرر رسانده است، گفت: این‌قدر آب وجود دارد که بتوانیم درختان را حفظ کنیم؛ قیسی و انار از جمله محصولات باغ ماست.

محمدعلی در خصوص رفت و آمدش به شهر تصریح کرد: هفته‌ای دو مرتبه از طریق ایستگاه قطار کبوتردره به همراه همسرم به گرمسار می‌رویم.

محمدعلی در حال بنای ساختمانی 4 طبقه در گرمابسرد است

رئیس شورای اسلامی روستای گرمابسرد بیان کرد: بیشترین مشکلات این خانوار، مسیر رفت و آمد است؛ در فصل تابستان هیزم و آذوقه خود را برای 6 ماه سرمای پاییز و زمستان جمع می‌کنند و انارهای خود را به وسیله تراکتور برای فروش به شهر منتقل می‌کنند.

جعفری با بیان اینکه به محمدعلی فشار آوردیم تا برای آسایش دخترانش منزلی در گرمابسرد بنا کند، تصریح کرد: اکنون وی خانه چهار طبقه‌ای را در گرمابسرد بنا می‌کند و همچنین دارای املاکی نیز هست.

شناسنامه و کارت ملی‌ها در سال 1386 صادر شده است

وقتی مجیدی، نماینده اداره ثبت احوال شهرستان دماوند صدور شناسنامه فرزندان محمدعلی را پیگیری کرد؛ آن‌ها تمایل زیادی برای رفتن به مرکز شهرستان نداشتند و این موضوع مشکل اساسی برای آن‌ها به شمار می‌رود؛ برای صدور شناسنامه حداقل باید یک مرتبه به نهادهای مختلفی نظیر ثبت احوال و پزشکی قانونی مراجعه شود.

البته بنا به بررسی‌هایی که در خصوص شناسنامه فرزندان محمدعلی صورت گرفت و بنا به گفته خود او، احتمال قوی وجود دارد که برای آن‌ها در اداره ثبت احوال سند وجود داشته باشد و البته قرار شد این موضوع از طریق نماینده این اداره پیگیری و اعلام نتیجه شود.

بر اساس تاریخ اعتباری که پشت کارت ملی محمدعلی و همسرش درج شد بود، شناسنامه و کارت ملی آن‌ها در سال 1386 صادر شده است؛ چراکه اعتبار کارت ملی 10 ساله بوده و این کارت تا سال 1396 معتبر است.

جریان بزرگ‌نمایی انسان‌های اولیه از ابتدا نخ‌نما بود

بر اساس اسناد و گفته‌هایی که در گزارش فوق به آن اشاره شد، فرضیه وجود انسان‌های اولیه و اینکه گفته شد افرادی در نزدیکی پایتخت نه شناسنامه دارند و نه یارانه دریافت می‌کنند، به طور کلی رد می‌شود و نشان می‌دهد جریان بزرگ‌نمایی انسان‌های اولیه از ابتدا نخ‌نما بوده است.

دریافت شناسنامه و یارانه مسائلی نیست که امروز کسی نتواند به آن برسد و با توجه به شرایطی که در کفتاردره وجود دارد، تاکنون خدمات خوبی به خانواده‌های مستقر در آن ارائه شده است که البته باید روز به روز سطح خدمات‌رسانی به روستاییان ارتقا یابد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها