رد یقه‌سفیدها در پرونده ۱۶ باند پولشویی

کد خبر: 443901

دادستان کرمان از ردپای یقه‌سفیدها یا همان آدم‌های خلافکار دارای ظاهر موجه در ۱۶ باند پولشویی متلاشی‌شده توسط نیروهای اداره کل اطلاعات استان کرمان خبر داد.

فارس: چند روز پیش بود که دادستان عمومی و انقلاب کرمان در حالی از ردپای یقه‌سفیدها یا همان آدم‌های خلافکار دارای ظاهر موجه در 16 باند پولشویی متلاشی‌شده توسط نیروهای اداره کل اطلاعات استان کرمان خبر داد که این افراد را در سیستان و بلوچستان با عنوان افرادی متشخص در امور بنگاه‌داری و یا ساخت و ساز می‌شناختند.

اما پولشویی چیست؛ در واقع فرآیندی است که در آن پول غیرقانونی یا کثیفی که حاصل فعالیت‌های مجرمانه مانند قاچاق موادمخدر، قاچاق اسلحه و کالا، قاچاق انسان، رشوه، اخاذی و کلاهبرداری است در چرخه‌ای از فعالیت‌ها و معاملات مالی و‌ با گذر از مراحلی، شسته شده و به عنوان پولی قانونی، موجه و مشروع جلوه داده می‌شود و حال یقه‌سفیدها چه کسانی هستند؛ مجرمان یقه‌سفید همان افرادی هستند که با سوء‌استفاده از موقعیت و نفوذ خود و با ظاهری موجه دست به جرایم‏ سودآور غیرخشن می‌زنند.

اما این افراد هرچند در ظاهر متشخص گزارش ما که به عنوان بنگاه‌دار در استان سیستان و بلوچستان اقدام به انجام معاملات می‌کردند، در حقیقت همان قاچاقچیان موادمخدر هستند که با پولشویی اقدامات مجرمانه خود را انجام می‌داده‌اند.

اما دادخدا سالاری دادستان کرمان در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار فارس در کرمان به ارائه جزئیاتی از پرونده 16 باند پولشویی متلاشی‌شده پرداخت و از رد پای یقه‌سفیدها در این باندها خبر داد. در ادامه گفت‌و‌گو تفصیلی خبرنگار فارس با دادستان عمومی و انقلاب کرمان از نظرتان می‌گذرد.

کار شناسایی باندهای پولشویی منهدم شده توسط ماموران اطلاعات کرمان از چه زمانی کلید خورد؟

تلاش‌ها خیلی زیاد بود و از حدود یک و سال نیم قبل روی این باندها کار اطلاعاتی شده است، موارد زیادی مورد رصد اداره کل اطلاعات استان کرمان واقع شدند.

اخبار و اطلاعات باندها از سابق جمع‌آوری شد و روی خبرها کار کردند و خبر اولیه‌ای که وجود داشت، پرورش یافت و پالایش، بررسی و تحقیقات انجام شد و از بین موارد زیادی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم این 16 باند در امر پولشویی دخیل هستند.

آیا این 16 باند با هم کار می‌کردند؟

باندهای متفاوتی بودند و با هم کار نمی‌کردند هر چند ممکن است، همکاری‌هایی داشته‌اند، اما سرمنشا بعضی‌ها از این باندها «موادمخدر» بود.

نحوه فعالیت این باندهای پولشویی چگونه بوده است؟

آنها مواد مخدر را از افغانستان تهیه می‌کردند و بخشی از مواد در داخل کشور عرضه می‌شد و بخشی از مواد هم از طریق ترکیه به خارج کشور منتقل می‌شد و وجوه نقد به داخل کشور می‌آمد و در اقتصاد کشور تزریق می‌شد.

فعالیت این باندها در چه زمینه‌هایی و پول‌های‌شان را در چه بخش‌هایی هزینه می‌شد ؟

اعضای این باند در زمینه‌های قاچاق موادمخدر و روان‌گردان، تجارت سلاح‌های غیرمجاز و قاچاق انسان در سراسر کشور و خارج از کشور فعالیت پنهان داشتند و پول خود را در زمینه‌های ساختمان‌سازی، معاملات خودرو و املاک و یا اینکه بخشی از وجوه را تبدیل به دلار کرده و به خارج از کشور منتقل می‌کردند.

تاکنون چند نفر از اعضای این باندها دستگیر شده‌اند؟

با توجه به اینکه بررسی و تحقیقات درباره این باندها ادامه دارد، بنابراین تعداد افراد دستگیر شده را هنوز مشخص نکرده‌ایم و فقط به صورت کلی گفته‌ایم، باند هستند، حالا ممکن است در یک باند دو نفر، سه نفر، چهار نفر و یا پنج نفر باشد.

پول را از حساب مبدا به حساب این خانم واریز می‌کردند و سپس به حساب یک نفر دیگر انتقال می‌دادند و بعد هم این پول‌ها به حساب اصلی خودشان واریز می‌شده است

هنوز در مرحله اولیه تحقیقات هستیم و انهدام باندها را داشته‌ایم یعنی این باندها را از دور پولشویی خارج کرده‌ایم و راه فرار را برای آنها بسته‌ایم، اما اینکه پرونده تا چند نفر متهم داشته باشد، بستگی به تحقیقات بعدی دارد.

آیا خانم‌ها هم عضو و یا سرباند این 16 باند پولشویی بوده‌اند؟

هم خانم و هم آقا عضو این باندها بوده‌اند، اما سرباند خانم نداشته‌اند.

در خبرها بود که شما گفته‌اید، وجوه حاصل از فعالیت‌های این باندها به حساب نفرات سوم و چهارم واریز می‌شده است، آیا این نفرات سوم و چهارم از اعضای خانواده اعضای باندهای پولشویی بوده‌اند؟

خیر، هیچ یک از اعضای خانواده عضو باندهای پولشویی نبوده‌اند، مثلا یک خانم کشاورز را پیدا می‌کردند و حساب بانکی را به نام وی افتتاح می‌کردند در حالی که وی یک فرد معمولی در جامعه بوده است.

پول را از حساب مبدا به حساب این خانم واریز می‌کردند و سپس به حساب یک نفر دیگر انتقال می‌دادند و بعد هم این پول‌ها به حساب اصلی خودشان واریز می‌شده است.

بعد اگر می‌پرسیدند این پول از کجا آمده است، می‌گفتند از حساب یک کشاورز آمده است و نه یک قاچاقچی و این پول وقتی از حساب سوم به چهارم می‌رفت در واقع موجه می‌شد.

آیا رد پای یقه‌سفیدها در این باندهای پولشویی دیده می‌شود؟

بله، اعضای این باندها کسانی هستند که در سیستان و بلوچستان آدم‌های متشخصی بودند و ظاهری موجه داشتند و افرادی بودند که آنها را به عنوان بنگاه‌دار زمین یا ماشین می‌شناختند و یا می‌گفتند این آقا در کار ساخت و ساز است و کسی شک نمی‌کرد که این آقا توی کار قاچاق باشد.

ت اکنون بیش از 125 میلیارد ریال از وجوه نقد و چند باب املاک از قاچاقچیان کشف و توقیف شده است و این کف کار ماست،

فعالیت اصلی این این باندها در کدام مناطق کشور بوده و چرا پرونده‌ها در کرمان در حال رسیدگی است؟

سالاری: در مناطق زیادی فعالیت کرده‌اند از جمله زاهدان، ایرانشهر، زابل، چابهار. اما کرمان در واقع کشف جرم کرده است و جمع‌آوری اطلاعات توسط اداره کل اطلاعات استان کرمان انجام شد و پرورش یافت.

آیا پولشویی در کرمان هم انجام شده است؟

بله، این مشخص شده که بخشی از وجوه هم در حساب‌های کرمان مبادله شده و همچنین کرمان مبدا بخشی از پول‌های انتقال داده شده به سیستان و بلوچستان بوده و یا انتقال پول‌ها از ارومیه به مقصد کرمان بوده است به هر حال یک بخشی از اقدامات به کرمان ارتباط پیدا می‌کرده است.

سالاری در آخر نیز در مورد شناسایی و دستگیری سرباندها و اینکه چه میزان از وجوه این باندها کشف و توقیف شده است گفت: تعدادی از سرباندها شناسایی و دستگیر شده‌اند و بقیه را هم شناسایی می‌کنیم و اقدامات قضایی برای آنها انجام می‌شود و تاکنون بیش از 125 میلیارد ریال از وجوه نقد و چند باب املاک از قاچاقچیان کشف و توقیف شده است و این کف کار ماست، اما قطعا این رقم‌ها بالاتر می‌رود و املاک بیشتری هم شناسایی و توقیف می‌شود و این پرونده‌ها در در مجتمع ویژه دادسرای انقلاب اسلامی کرمان در حال رسیدگی است؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها