تغییرات جدید دوره‌های تحصیلی

کد خبر: 448260

امروز اول مهر سال تحصیلی بیش از ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز کشور آغاز شد. احتمالاً مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود؛ مهر امسال پایه دهم از دبیرستان حذف شده و پایه نهم به دوره متوسطه اول اضافه شده است.

تسنیم: سال تحصیلی 13 میلیون دانش‌آموز سراسر کشور از امروز چهارشنبه اول مهر به صورت رسمی آغاز شد و پس از اتمام تعطیلات تابستانی، 105 هزار مدرسه در سراسر کشو با همراهی حدود یک میلیون نفر از فرهنگیان آماده استقبال از دانش‌آموزان هستند.

قرار است مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی جدید با حضور رئیس جمهور در یکی از مدارس شهر تهران برگزار شد و طبق روال سال‌های گذشته پرسش مهر رئیس‌جمهور برای دانش‌آموزان مطرح خواهد شد.

** حذف اول دبیرستان‌ و اضافه شدن پایه نهم

سال تحصیلی 94-95 با سال‌‌های گذشته تفاوت‌هایی نیز دارد. امسال نظام آموزشی 6.3.3 در تمام دوره‌های تحصیلی مستقر می‌شود و براین اساس پایه نهم به دوره متوسطه اول اضافه شده و پایه دهم نیز از دوره متوسطه دوم حذف می‌شود.

طبق گفته‌های علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، امسال به لحاظ ساماندهی نیروی انسانی، سال مهمی برای وزارت آموزش و پرورش است. با حذف پایه دهم از دوره متوسطه دوم یک چهارم معلمان کلاس درس ندارند یعنی معلمانی که نزدیک به یک میلیون دانش آموز پایه اول دبیرستان را آموزش می‌دادند فرصت کاری خود را از دست خواهند داد و آموزش و پرورش برای حل این مشکل اقدام به ساماندهی این افراد در سایه پایه‌های تحصیلی کرد.

** ساماندهی معلمان دوره متوسطه دوم در متوسطه اول و ابتدایی

با اضافه شدن پایه نهم به دوره متوسطه اول برای این پایه نیاز به معلم بود. آموزش و پرورش با اجرای سیاست ساماندهی نیروی انسانی معلمان دوره متوسطه دوم را امتیاز بندی کرد و افرادی که دارای امتیاز بیشتری بودند در این دوره مشغول به تدریس شدند.

طبق گفته‌های علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش: هدف این است که اکثریت معلمان متوسطه دوم تا جایی که مقدور است در همان دوره مشغول به خدمت شوند اما اگر با ساماندهی باز هم نیروی مازاد داشتیم آنها را در دوره متوسطه اول ساماندهی خواهیم کرد و بعد از ساماندهی دوره متوسطه اول در صورتی که بازهم نیروی اضافه بر سازمان داشته باشیم از این همکاران در دوره ابتدایی البته با تدابیری که اتخاذ شده و در دستورالعمل ساماندهی ذکر شده استفاده خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: معلمان متوسطه که در دوره ابتدایی ساماندهی می‌شوند در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم به صورت خوشه‌ای دروس تخصصی خود را تدریس می‌کنند. برای آموزش این معلمان برنامه ریزی شده است و برای ساماندهی آنها از یک سال گذشته اقدامات جدی در سطح استان‌ها صورت گرفته است به گونه‌ای که در حال حاضر وضعیت نیروی انسانی مشخص است. دوره های آموزش در استان‌ها آغاز شده تا معلمان بتوانند با آمادگی لازم در کلاس‌های درس حضور یابند و بتوانیم شاهد آموزش همراه با کیفیت باشیم.

** وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس

طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش تاکنون 12 میلیون و 725 هزار و 389 نفر در مدارس کشور ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد هفت میلیون و 274 هزار و 359 نفر در دوره ابتدایی، دو میلیون و 999 هزار و 510 نفر در دوره متوسطه اول، دو میلیون 51 هزار و 361 نفر در دوره متوسطه دوم، 335 هزار و 39 نفر در دوره پیش دبستانی و 65 هزار و 120 نفر در مدارس استثنایی ثبت‌نام کرده‌اند. براین اساس 96 درصد دانش‌آموزان در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند.

** وضعیت کتاب‌های درسی دانش‌آموزان

امسال کتاب‌های درسی دانش‌آموزان پنجم ابتدایی و نهم جدیدالتألیف است. علاوه بر کتاب‌های جدید‌التألیف پایه پنجم و نهم برای سال تحصیلی جدید کتاب‌های راهنمای معلم جهت تدریس، تدوین شده که مجموع این کتاب ها به 29 عنوان می رسد.

نرم‌افزار «بر فراز آسمان» نیز برای معلمان پایه پنجم و نهم جهت آشنایی با روش تدریس در این دو پایه تولید شده است تا معلمان با آمادگی لازم سرکلاس‌ها حضور پیدا کنند.

کتاب‌های درسی دوره متوسطه اول و دوم از 15 شهریور از طریق کتاب فروشی‌ها توزیع شد که کار توزیع در استان تهران و البرز از 18 شهریور آغاز شد.

کتاب‌های درسی دوره ابتدایی،‌فنی‌وحرفه‌ای و پیش دانشگاهی در استان‌ها توزیع شده است و در روز اول مهر از طریق مدارس به دست دانش‌آموزان می‌رسد.

قیمت کتاب‌های درسی در مقایسه با سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است. امسال 124 میلیون جلد کتاب درسی در 850 عنوان توزیع شد.

** وضعیت فضاهای آموزشی در سال تحصیلی جدید

امسال یک هزار و 300 پروژه آموزشی با هشت هزار کلاس درس با زیربنای یک میلیون و 150هزار مترمربع تحویل آموزش و پرورش شده است.با افتتاح این مدارس حداقل امسال 250 هزار دانش آموز د ر سراسر کشور در این مدارس مشغول تحصیل می‌شوند. این مدارس با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در سراسر کشور احداث شده است.

طبق گفته‌های علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش 700 مدرسه دیگر نیز تا پایان سال ساخته می‌شود.بنیاد برکت نیز همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید 140 مدرسه را در مناطق محروم کشور ساخت و به آموزش و پرورش تحویل داد.

مهر امسال 40 هزار کلاس درس با بخاری های نفت سوز خداحافظی می کنند.

** سه معلم در پایه‌های پنجم و ششم ابتدایی

امسال در دوره دوم ابتدایی و دو پایه پنجم و ششم سیاست چند معلمی اعمال می‌شود به گونه‌ای که برای دروس تربیت بدنی، ادبیات و ریاضی معلمان جداگانه‌ای وجود دارد.

بخشی از معلمان دوره متوسطه که با حذف پایه اول دبیرستان مازاد شده‌اند در دوره ابتدایی به کار گرفته می‌شوند و در قالب سیاست چند معلمی در دو پایه پنجم و ششم به تدریس تخصصی دروس می‌پردازند.

** رتبه بندی معلمان

از مهر امسال معلمان در 4 رتبه پایه، ارشد، خبره و عالی طبقه بندی شده و به ترتیب از 15، 25، 35 و 50 درصد افزایش امتیاز حق شغل از تاریخ اول مهر 94 برخوردار می‌شوند. کار صدور احکام رتبه‌بندی معلمان هم‌اکنون توسط ادارات آموزش و پرورش در حال انجام است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها