لبیک روحانی به دعوت قالیباف عملی می شود؟

کد خبر: 448615

تهران کلان شهری است بزرگ با مشکلات متعدد و گوناگون که حل آنها عزم جدی دولت و مدیریت شهری را می طلبد.عزمی که باید در سایه همدلی و همکاری ها اتفاق بیافتد اما تا کنون رخ نداده است و طی چند سال گذشته یا بین دولت و شهرداری اختلاف بوده است و یا شعار به همدلی و همکاری داده شده است اما دریغ از عمل.

شفاف: تهران کلان شهری است بزرگ با مشکلات متعدد و گوناگون که حل آنها عزم جدی دولت و مدیریت شهری را می طلبد.عزمی که باید در سایه همدلی و همکاری ها اتفاق بیافتد اما تا کنون رخ نداده است و طی چند سال گذشته یا بین دولت و شهرداری اختلاف بوده است و یا شعار به همدلی و همکاری داده شده است اما دریغ از عمل.
هر چند در روز افتتاح خط 3مترو، حضور دولتی ها در کنار مدیران شهری، نمایش همدلی بین دولت و شهرداری را برای مردم به همراه داشت اما از شعار و نمایش تا عمل، راه بسیار است.تجربه نشان داده، همواره در طی سال های گذشته، گرایش های سیاسی باعث شده بود تا دولت کوچکترین کمکی برای ارتقاء حمل و نقل شهری به شهرداری تهران ندهد و مردم تهران همچنان اسیر ترافیک و شلوغی بیش از اندازه وسایل نقلیه عمومی باشند.
هر چند، خط 37 كيلومتري 3 متروي تهران كه از آن به عنوان بزرگ‌ترين خط متروي خاورميانه ياد‌‌‌ مي شود‌‌‌، ميزبان رئيس‌جمهور و جمعی ازپاستور نشينان بود‌‌‌ تا اين خط را افتتاح كرد‌‌‌ه و حتی شده در ظاهربه كمك مد‌‌‌يريت شهری بیایند، اما نکته اینجاست که در دولت یازدهم هم هنوز قرانی از بودجه حمل و نقل شهری به شهرداری تهران پرداخت نشده، هنوز هم شهردار تهران به جلسات هیات دولت دعوت نمی شود و هنوز هم همدلی ها و همکاری ها در حد تفاهم های شفاهی و بدون عمل است.
به تازگی نیز، تفاهم شفاهی د‌‌‌ولت و شهرد‌‌‌اری برای تكميل خطوط مترو و رساند‌‌‌ن حجم سفرهای روزانه در 6 ماهه اول سال 96 ، از 3 میلیون نفر فعلی به 10 میلیون نفر، د‌‌‌ر حالي رخ می د‌‌‌هد‌‌‌ كه با پيمان مشترک د‌‌‌ولت و شهرد‌‌‌اری، بسياری د‌‌‌يگر از مشكلات شهر قابل حل است اگرعهدها تنها شفاهی نباشند و عملی شوند . پيمانی كه د‌‌‌ر د‌‌‌ولت های قبل شكل نگرفت و مشكلات پايتخت را هر روز بيش از قبل كرد‌‌‌.
هر چند وجود ديدگاه‌هاي متفاوت سياسي، حتي داشتن اختلا‌ف نظر سياسي وهمچنین رقابت سياسي ميان مديران و مسوولا‌ن اجرايي در جوامع امروزی ،موضوع غیر طبیعی و نادری نیست و معمولا اینگونه اختلاف نظرها و رقابتها در تمام نظامهای سیاسی وجود دارد ، اما آنچه كه غيرطبيعي است ،تاثیر سوء اين اختلا‌فات بر سرنوشت و عملكرد امور اجرايی كشور است که نمونه آن به خوبی در خصوص خصومت دولت گذشته با شهرداری تهران دیده شد.مشکلاتی که البته در دولت های قبل هم وجود داشت اما دولت دهم بیشتر رسانه ای شد.
دولت احمدی نژاد و اختلاف با شهرداری
ماجرا اما در سال 89 با تخصیص بودجه برای مترو توسط مجلس و عدم پرداخت آن توسط دولت دهم آغاز شد.
در حالیکه 29 تیر ماه سال 89 ،علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم شورای اسلامی ،قانون اختصاص بودجه 2 میلیاردی از حساب ذخیره ارزی برای مترو را ابلاغ کرد،دولت وقت به دلیل اختلاف نظرهای سیاسی با رئیس مجمع تشخص مصلحت نظام و به دلیل اینکه این قانون در مجمع به تصویب رسیده است و همچنین به دلیل رقابت سیاسی با شهردار تهران ، همچنان زیر بار این پرداخت نمی رفت و این مساله باعث افزایش تنش در ایستگاههای مترو و بروز مشکلات فراوان برای مسافران قطار های بین شهری شده بودچنانچه به گفته مدیران شهری پایتخت اگر تمامی مصوبات قانونی محقق می شد امروز شبکه مترو تهران تکمیل شده بود و در بخش اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز شاهد تحولات اساسی بودیم.
لبیک روحانی به دعوت قالیباف
حالا اما به نظر می رسد، حسن روحانی به درخواست کمک شهرداری تهران لبیک گفته است. لبیکی که اگر شعار نباشد و به عمل نزدیک شود می تواند بسیاری از مشکلات تهرانی ها را حداقل در حوزه حمل و نقل درون شهری حل کند.
ماجرا هم از این قرار است که قالیباف در افتتاح خط 3 مترو،با اشاره به همراهی مجموعه د‌‌‌ولت و شهرد‌‌‌اری تهران تاکید‌‌‌ کرده‌‌‌: "تا این لحظه هیچ عد‌‌‌م همکاری‌اي بین وزرا با شهرد‌‌‌اری تهران ند‌‌‌اشتیم و اگر موضوعی وجود‌‌‌ د‌‌‌اشته است با گفت‌وگو حل و فصل شد‌‌‌ه است و به عبارتی منطق برکار حاکم بود‌‌‌ه است" و گفته: "ما د‌‌‌قیقا مشکلات د‌‌‌ولت را د‌‌‌رک می‌کنیم. همیشه به ما فشار می آورند‌‌‌ که مطالبه گری کنیم اما ما معتقد‌‌‌یم مطالبه‌گری هم باید‌‌‌ منطق د‌‌‌اشته باشد‌‌‌. می فهمیم که د‌‌‌ولت د‌‌‌ر شرایط سختی قرار د‌‌‌ارد‌‌‌، اما د‌‌‌ر حال حاضر بد‌‌‌ون اینکه از جایی اعتباری کسب شود‌‌‌، بود‌‌‌جه ای کم شود‌‌‌ و یا پروژه ای معطل بماند‌‌‌ می توانیم این فرصت را فراهم کنیم. د‌‌‌ر این زمینه وزیر نفت نیز همراهی کرد‌‌‌ند‌‌‌ و این فرصت برای گشایش ال سی خطوط مترو فراهم شد‌‌‌ه است . این موضوع به کمیسیون اقتصاد‌‌‌ رفته و احتیاج به تصمیم گیری شخص رئیس‌جمهور د‌‌‌ارد‌‌‌ . به این ترتیب با حل این مشکل می توانیم د‌‌‌ر 6 ماهه اول سال 96 ظرفیت حمل ونقل مترو را از 3 میلیون نفر فعلی به 10 میلیون نفر د‌‌‌ر روز برسانيم".
روحانی نیز در بخشی از سخنان خود‌‌‌ به د‌‌‌رخواست شهرد‌‌‌ار تهران برای كمك به متروي تهران براي تكميل خطوط هفت گانه اشاره كرد‌‌‌ه و با پاسخ مثبت به اين د‌‌‌رخواست گفته:" شهرد‌‌‌ار تهران می گوید‌‌‌ کمک کنیم مترو را گسترش د‌‌‌هیم. کاملا د‌‌‌رست است. باید‌‌‌ د‌‌‌ست به د‌‌‌ست هم د‌‌‌هیم مترورا توسعه د‌‌‌هیم. حد‌‌‌اقل 7خط مترو را تکمیل کنیم چرا كه مترو برای ما صنعت می آورد‌‌‌. اشتغال می آورد‌‌‌ و تنها موضوع حمل ونقل نیست. ورود‌‌‌ی های اطراف مترو هم حتی فرصت است. مهم است د‌‌‌رست استفاد‌‌‌ه کنیم و از همه مهم تر مرد‌‌‌م را راضی کنیم."
با این تفاسیر پیمان شفاهی برای ارتقاء تهران بسته شده است و این پیمان تنها نیازمند عمل است.عملی که می تواند شعارها را به واقعیت تبدیل کند و تهرانی ها را تا حدودی از آلودگی و ترافیک نجات دهد.عملی که می تواند شروع ان پرداخت بودجه مصوب مجلس از طرف دولت به شهرداری تهران باشد یا دعوت شهردار تهران به جلسات هیات دولت.باید منتظر ماند و دید عمل به این قول و قرار ها به راستی چه زمانی محقق می شود؟
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها