فست فودها و استرس ها و موبایل ها، متهم اصلی سرطان اند

کد خبر: 451389

تغذیه نامناسب، آب و هوای آلوده و استفاده بیشتر از حد مجاز از وسائل الکترونیکی در کنار استرس، اضطراب و تنش های موجود در زندگی امروز در بروز سرطان نقش مهمی دارد. سبک زندگی امروز و همین استفاده از موبایل به دلیل تشعشعاتی که از خود متصاعد می کند، مواد پلاستیکی استفاده شده در برخی ظروف مصرفی که در معرض حرارت قرار می گیرد، سرطان زائی بالایی دارد.

می گویند سرطان بیماری لاعلاجی است که در اثر رشد نامتعارف سلولی در بدن ایجاد می شود. این بیماری سال های سال است که دامن جوامع مختلف بشری را گرفته است. در ایران نیز این بیماری با رشد قابل ملاحظه ای به ویژه در سال های اخیر روبرو بوده است؛ به طوری که بسیاری از متخصصان و صاحبنظران از آن به سونامی سرطان در کشور نام برده اند و بر افزایش روز افزون آن که دلایل و عوامل مختلفی هم دارد، هشدار داده اند. اما چرا سرطان در کشور ما آن هم طی سال های اخیر رشد فزاینده ای داشته است؟ بسیاری از متخصصان، معتقدند تغییر سبک زندگی و استفاده بیشتر از حد از غذاهای آماده، فست فودها، کنسروجات و مواد غذایی حاوی نگهدارنده و رنگ های خوراکی یکی از اولین و مهمترین دلایل بروز سرطان است و چون مصرف این نوع مواد به شدت در میان ایرانیان رواج یافته، سرطان هم مسیر خود را برای رشد پیدا کرده است. هم زمان با رشد این بیماری در جامعه، پزشکان و متخصصان در پی یافتن راه درمان برای علاج آن به انواع روش های دارودرمانی، اشعه درمانی و شیمی درمانی دست یافته اند؛ اما جدای از راه های درمانی که طب نوین پیش پای بیماران گذاشته است، طب سنتی و ایرانی هم روش هایی برای درمان این بیماری مهلک دارد.

در همین رابطه با دکتر سمانه موهبتی، متخصص طب سنتی از ارمنستان در خصوص علل فراگیر شدن سرطان در ایران و مهمترین راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری براساس آموزه های طب سنتی به بحث و گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانید.

  • به چه علت امروزه سرطان در کشورمان فراگیر و شایع شده است؟ چه عواملی بر رشد فزاینده این بیماری در کشور موثر بوده است؟

امروزه موادغذائی مورد مصرف مردم حاوی انواع و اقسام مواد نگهدارنده است که به شدت خاصیت سرطان زائی دارد. تغذیه نامناسب، آب و هوای آلوده و استفاده بیشتر از حد مجاز از وسائل الکترونیکی در کنار استرس، اضطراب و تنش های موجود در زندگی امروز در بروز سرطان نقش مهمی دارد. سبک زندگی امروز و همین استفاده از موبایل به دلیل تشعشعاتی که از خود متصاعد می کند، مواد پلاستیکی استفاده شده در برخی ظروف مصرفی که در معرض حرارت قرار می گیرد، سرطان زائی بالایی دارد. روغن پالمی که در بسیاری از مواد غذائی لبنی و سوپری وجود دارد، ترویج و تبلیغ مصرف مواد غذائی خطرناک و سرطان زا مانند چیپس و پفک همه از عوامل موثر در فراگیری سرطان در جامعه امروز ایرانی است.

در کنار اینها خیلی از مواد غذائی که استفاده می کنیم و گفته می شود خاصیت ضد سرطانی دارد دیگر خواص گذشته خود را ندارند چرا که از روش های تولید سنتی بر ای تهیه آنها فاصله گرفته شده. مثلا در تولید میوه با بهره گیری از کودهای مختلف که در روند رشد میوه تاثیر دارد خیلی از مواد غذائی مفید آنها نابود می شود، خیار امروز دیگر آن خیار پر خاصیت گذشته نیست که حتی پوستش هم دوای بسیاری از بیماری ها بوده است. اتفاقا باید پوست میوه به دلیل استفاده از واکس های مختلف برای ماندگاری بیشتر، گرفته شود و این سبب می شود که بدن نتواند مواد غذائی موارد نیاز خود را تامین کند.

  • پس معتقدید که این امر، ناشی از تغییر در سبک زندگی امروز ماست؟

به طور کلی می توان گفت شرایط و سبک زندگی امروزی هر روز بد و بدتر می شود، استرس ها، کم خوابی ها، نبود یا کمبود آرامش، تنش، درگیری و اضطراب بالا در کنار مصرف مواد غذائی بدون خاصیت همچنین مواد غذائی حاوی نگهدارنده ها سرطان را در سال های اخیر فراگیر کرده است. از طرفی، وزارت بهداشت خود را در این زمینه مسئول نمی داند و نه تنها در خصوص مصرف برخی مواد سرطانزا هشدار نداده، کاری نمی کند، اجازه صحبت کردن را هم به متخصصان این امر نمی دهد؛ ازهمه بدتر با وجود واقف بودن بر سرطان زائی انواع فست فودها، باز هم برای راه اندازی اینگونه مغازه ها مجوزهای لازم صادر می شود و این سبب شده تا این مغازه ها به شکل قارچ گونه ای در جامعه گسترش داشته باشد و مواد غذائی بی خاصیت و پر ضرر ارائه دهنده توسط آن ها به راحتی عرضه و در اختیار مردم قرار گیرد. اما در مقابل برای تولید و عرضه مواد ارگانیک کمکی نمی شود. همه این موارد در کنار هم سبب افزایش روز افزون سرطان در کشور شده است.

  • به نظر شما، مهمترین راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان براساس طب سنتی چیست؟

روی آوردن به غذاهای سنتی و قدیمی و استفاده از ظروف پر خاصیتی مانند ظروف مسی در پخت و پز، همچنین استفاده از مواد غذائی ارگانیگ مهمترین راه پیشگیری از سرطان است. اولین و مهمترین حرف طب سنتی که شاید در طب اسلامی محرز تر آمده است، بحث سبک زندگی و تغذیه مناسب است. تغییر سبک زندگی امروزی به سبک زندگی سنتی، ایرانی و اسلامی و بهبود تغذیه اصلی ترین راه برای پیشگیری از سرطان در طب سنتی است.

تغذیه نادرست امروزی باید جای خود را به تغذیه سالم و استفاده از محصولات ارگانیک و سالم بدهد، به جای استفاده از گوشت های هورمونی مرغ باید به سراغ مرغ های بدون آنتی بیوتیک رفت و این در صورتی رواج می یابد که با فرهنگ سازی، مردم احساس نیاز به این مواد سالم را داشته باشند. باید به سمت مصرف میوه و سبزیجات ارگانیک به جای میوه و سبزیجات کشت شده با کودهای شیمیایی رفت و سبک زندگی و اصول تغذیه از دوران کودکی بهبود یابد و افراد به سمت مصرف مواد طبیعی سوق یابند. همانطور که در گذشته آبگوشت یکی از موارد موردعلاقه مردم بوده است و امروز پیتزا جای آن را گرفته، باید این ذائقه با فرهنگ سازی مناسب و ترویج آداب و رسوم گذشته به مرور اصلاح شود.

  • طب سنتی می گوید مهمترین راه برای جلوگیری از بروز سرطان ها بهبود تغذیه و شرایط با هم خوردن یا نخوردن مواد غذائی است؛ که این باید همانطور که آرام آرام و به تدریج از مردم ما گرفته شده به مرور در میان مردم نهادینه شود. روی آوردن به انواع راه های پیشگری که در طب سنتی بسیار بر آن تاکید شده، هم مانند حجامت و خارج کردن خون کثیف از بدن می تواند نقش موثری در عدم ابتلا به سرطان داشته باشد.
  • آیا طب سنتی نسخه و راه درمانی برای سرطان دارد؟

ببینید، در طب سنتی مهمترین مسئله برای خلاصی و درمان از یک بیماری در وهله اول پیشگیری است، اما متاسفانه در طب جدید چیزی به اسم پیشگیری وجود ندارد و یک دانشجوی پزشکی که 7 سال درس می خواند تنها دو واحد تغذیه می گذراند که این عمق فاجعه عدم توجه طب جدید به پیشگیری را نشان می دهد، در حالیکه تغذیه از اصول اصلی طب سنتی است؛ وقتی طب جدید چیزی در خصوص تغذیه نمی داند و مسئله ای بدان مهمی را جدی نمی گیرد نمی توان انتظار پیشگیری در طب نوین را داشت.

این در حالی است که طب سنتی از پایه و اساس بر مبنای تغذیه و پیشگری بنا شده است و مدام دارد می گوید که چه بخوریم و چه نخوریم و چه موادی را با هم نخوریم و این یعنی اینکه طب سنتی برای همه مراحل زندگی، پیشگیری و درمان، نسخه و راه درمانی دارد که به کرات و مدبرانه ذکر شده است.

  • مثال می زنید؟

مثلا می گوید چه مواد غذائی و دارویی را و چه طور مصرف کنید که عارضه ای در بر نداشته باشد، به عنوان مثال در طب سنتی برای عدم مصرف تخم مرغ در شب و پنیر در صبح توصیه شده؛ که خود نوعی جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به بیماری های خطرناک است. یا به عصاره و عرقیات مختلف گیاهی به عنوان درمان در برخی از سرطان ها اشاره کرده است و عنوان کرده که داروهای گیاهی به مبنای درجه بندی کدام خاصیت دارویی و کدوم خاصیت غذایی بالاتی دارند و برای درمان کدام زودتر جواب می دهد.

همچنین طب سنتی توصیه می کند که برخی مواد مانند چای سبز، انگور و خرما، می تواند از بروز سرطان جلوگیری کند و از طرفی مصرف زیاده از حد گوشت و برخی اقسام گیاهی از طریق افزایش وزن در بروز سرطان موثر است. طب سنتی برای درمان بیماری هایی مانند سرطان راه چاره دارد و برخی پزشکان در حال حاضر دارند با استفاده از آن کار می کنند.

  • چه چیزهایی بخوریم و چه چیزهایی نخوریم تا دچار سرطان نشویم؟ و این امر در طب سنتی چگونه است؟

تاکید طب سنتی بر سالم خوردن است و توصیه می کند که چه چیزی بخوریم و چه چیزی نخوریم تا به سرطان مبتلا نشویم. متخصصان طب سنتی، امروز به ارزش غذائی و داروئی برخی داروهای گیاهی در درمان سرطان واقف هستند و مثلا می گویند سیاه دانه، کاسنی، حتی زردچوبه، صبر زرد و عسل خاصیت ضد سرطانی دارد یا می گویند که پیاز و مصرف سبزیجاتی که از آب های طبیعی یعنی آب چاه سیراب شده، در کاهش بیماری سرطان موثر است، همچنین مصرف خرما و انار نیز به این دلیل که به شکل ارگانیک تولید می شود در کاهش این بیماری مثمر ثمر دانسته شده است و تاکید بسیاری بر عدم استفاده از برخی اقلام داروئی با هم کرده است. به عبارت دیگر، طب سنتی به دنبال اصلاح سبک زندگی و حرکت به سمت سبک زندگی اسلامی است چرا که ما معتقدیم هر بیماری با اتکا بر تغذیه مناسب، عدم مصرف فست فودها و انجام ورزش می تواند تا حد زیادی بهبود پیدا کند.

  • طب مدرن برای کاهش ابتلا به سرطان چه تجویزی دارد و چقدر جواب می دهد؟

در مورد درمان طب جدید می توان به داروهای خوراکی، استفاده از روش های پرتو درمانی، شیمی درمانی و برق اشاره کرد که به گفته برخی متخصصان آرام آرام سبب مرگ بیمار می شود؛ در حالی که طب سنتی آرام آرام سبب نجات بیمار می شود.

طب جدید می گوید عدم استعمال دخانیات، چک آپ منظم ماهانه، ورزش، مصرف هویج، مصرف غذا به صورت کم نمک، روی آوردن به گیاه خواری یک روز در هفته و مصرف آسپرین از سوی اطبای مدرن به منظور کاهش اثر سرطان موثر است.

منبع: هفته نامه با شما استان فارس

سمانه موهبتی:

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها