پناهگاه پلنگ ایرانی ناامن شد

کد خبر: 461763

منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه از زیستگاه‌های ارزشمند پلنگ ایرانی است که طی سالهای اخیر تهدیدات زیادی را تجربه کرده، چالش‌هایی که منجر به از دست رفتن بخشی از ظرفیت‌های این پناهگاه حیات‌وحش شده است

مهر: منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه در استان لرستان دارای ۶۹ هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت بوده و از مناطق بکر طبیعی و پناهگاه‌های حیات‌وحش استان محسوب می‌شود.
این منطقه ابتدا در سال ۱۳۴۷ به‌عنوان منطقه شکارممنوع تحت حفاظت محیط‌زیست قرار گرفت و دو دهه بعد یعنی در سال ۱۳۶۹ به منطقه حفاظت‌شده ارتقا پیدا کرد.
اهمیت سفیدکوه به لحاظ تنوع گیاهی و جانوری
منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه دارای اقلیم معتدل بوده و با توجه به جاری بودن رودخانه‌های پرآبی چون کشکان در دل این منطقه یکی از پناهگاه‌های مهم حیات‌وحش استان محسوب می‌شود که جانورانی مانند کل و بز، پلنگ، کبک، خرس قهوه‌ای و... در این منطقه زندگی کرده و مشاهده‌شده‌اند.
همچنین درختان بلوط گونه غالب در این منطقه حفاظت‌شده محسوب می‌شوند و گونه‌های گیاهی ارزشمندی نیز در منطقه وجود دارد تا سفیدکوه به لحاظ تنوع گیاهی و جانوری از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای محیط‌زیست لرستان برخوردار باشد.
به‌رغم اهمیت و ارزشمندی سفیدکوه، این منطقه حفاظت‌شده با چالش‌های مختلف زیست‌محیطی مواجه است، چالش‌هایی که زندگی را برای حیات‌وحش منطقه مشکل کرده است.
عرصه بر صاحب‌خانه تنگ شد
اکوسیستم حساس منطقه سفیدکوه به دلیل نزدیکی به شهر خرم‌آباد شاهد تردد اقشار مختلف بوده و این نزدیکی دسترسی شکارچیان به منطقه را نیز آسان کرده به‌طوری‌که گزارش‌های مختلفی از شکار گونه‌های جانوری از جمله کل و بز در این منطقه ثبت‌شده است.
از سوی دیگر تعرض اراضی کشاورزی به منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه، فعالیت معادن مختلف و حتی گسترش ساخت‌وسازهای جوامع محلی در دل منطقه عرصه را بر صاحبان اصلی این منطق حفاظت‌شده تنگ کرده است.
مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط زست لرستان ظهر پنج‌شنبه در اولین جلسه ستاد توسعه معدن لرستان اظهار داشت: معدن یکی از ظرفیت‌های و مزیت‌های اقتصادی در لرستان است.
تیشه معدن کاران بر پیکر منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه
وی استفاده از روش‌های سنتی در معدن را یکی از مشکلات استفاده از ظرفیت‌های معدنی دانست و عنوان کرد: همین روش‌های بهره‌برداری سنتی در منطقه سفیدکوه خرم‌آباد تخریب‌های وحشتناکی به وجود آورده‌اند.
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه باید در روش های بهره‌برداری از معادن لرستان بازنگری کلی شده و از تکنولوژی‌های نوین استفاده شود، ادامه داد: تکنولوژی‌هایی در کشورهای اروپایی وجود دارد که بدون انفجار و تغییر در ظاهر محیط همه اقدامات را زیر زمین انجام می‌دهند.
فتحی بیرانوند با اشاره به اینکه کسانی که مجوز معدن دریافت می‌کنند به دنبال سود و منافع اقتصادی هستند، تصریح کرد: اکثر این افراد پس از مدتی تمام محیط‌زیست اطراف معدن را تخریب کرده و اقدامی برای احیاء و بازسازی آن‌ها انجام نمی‌دهند.
لزوم نظارت بر بهره‌برداری معادن لرستان
وی با اشاره به اینکه ما هیچ مشکلی در توسعه معادن نداشته و حسن نیت خود را ثابت کرده‌ایم، افزود: ما مکلف به نظارت و رعایت قانون هستیم و امیدواریم در بهره‌برداری از معادن نظارت کامل انجام‌شده تا از این پتانسیل به بهترین نحو برای رونق اقتصادی استان استفاده کنیم.
به گزارش مهر، کارهای مطالعاتی تدوین طرح حفاظت از منطقه سفیدکوه در دستور کار مسئولان امر در سازمان محیط‌زیست قرار دارد که امید می‌رود در جریان تدوین و اجرای این طرح شاهد مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی این منطقه بکر و ارزشمند باشیم.
ارتقا و تجهیز پاسگاه‌های محیط‌بانی، آموزش محیط‌بانان این منطقه، احیای جنگل‌های بلوط با کاشت نهال، تلاش برای کاهش تخریب‌های زیست‌محیطی معادن و در صورت امکان و همکاری مسئولان مرتبط تعطیلی این معادن، حفاظت و حمایت از گونه‌های جانوری ارزشمند در معرض انقراض در منطقه و ... ازجمله مواردی است که باید در دستور کار متولیان قرار گیرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها