تلگرام مجموعه‌ای دلربا

کد خبر: 464659

صدا، تصویر، متن با کیفیتى بالا در صفحه‌ای کوچک در انداره یک کف دست. گوشى یا تبلت. همه رویاهاى ارتباطى و رسانه‌ای بشر در طول تاریخ در این مجموعه کوچک فراهم شده است. این رسانه رویایى، بخواهیم یا نخواهیم جاى هر رسانه‌ای را گرفته و می‌گیرد. رسانه‌ای که هر فرد می‌تواند در آن بیافریند، مخاطب باشد و مخاطبانى داشته باشد.

ابتکار: صدا، تصویر، متن با کیفیتى بالا در صفحه‌ای کوچک در انداره یک کف دست. گوشى یا تبلت. همه رویاهاى ارتباطى و رسانه‌ای بشر در طول تاریخ در این مجموعه کوچک فراهم شده است. این رسانه رویایى، بخواهیم یا نخواهیم جاى هر رسانه‌ای را گرفته و می‌گیرد. رسانه‌ای که هر فرد می‌تواند در آن بیافریند، مخاطب باشد و مخاطبانى داشته باشد.
آفرینش‌هایش را به دیگران عرضه کند و خود آفرینش‌های دیگران را ببیند. قضاوت کند و قضاوت شود. تحسین کند و تحسین شود و با هیچ محدودیتى از نقطه نظر فنى در این عرصه ى آفرینش و ارائه مواجه نباشد. چه آرزویى از این بهتر. تلگرام فضایى براى مطرح شدن است در یک گروه کوچک خانوادگى یا همکارى یا همسایگى. هر کسى می‌تواند اگر شده با کمک آفریده‌های دیگران و عرضه آن در گروه خود، فرصتى براى مطرح شدن بیابد.
تلگرام فضایى است که به حس آفرینندگى و مطرح شدن جواب کاملى داده است.
تلگرام دقیقا با تمنیات و تعلقات خاطر و نیازهاى درونى و روانى افراد و نیاز آنان به گروههاى اجتماعى و دوست داشتن و دوست داشته شدن تنظیم شده است.
تلگرام به یقین تبلور روانشناسانه این اصل اساسى جامعه شناسى است که انسان را موجودى مدنى بالطبع می‌داند.
یکى از نیازهاى اساسى درونى بشر حس جاودانگى و بقاست. این حس تا آنجا ریشه دوانده که در هزاره‌های پیشین حتى پادشاهان و فاتحان و جهانگشایان پس از آنهمه فتح و ظفر، اما، حس جاودانگى و بقاى خود را در نگاشتن جمله‌ای و خطى بر روى قطعه سنگى یا صخره‌ای برآورده می‌نمودند. تلگرام اکنون این حس میل به جاودانگى و بقا را در همگان بخوبى پاسخ می‌دهد.
در تلگرام همه احساسات واخورده درونى فرصت گشایش می‌یابد. فرد می‌تواند ببیند و دیده شود. این یک پاسخ صریح و دقیق به اساسى ترین نیاز روحى آدمى است. پس چگونه می‌توان با آن به مخالفت برخاست؟
تلگرام می‌تواند موجب تخلیه درونى هم باشد و از این جهت می‌تواند در پایایى امنیت اجتماعى نیز تاثیرگذارى نماید.
تلگرام می‌تواند فضاى مناسبى براى تجارت و تبلیغ کالا و خدمات هم باشد.
آنچه که مسلم است اینکه تلگرام بر بسیارى چیزها سایه می‌گستراند. از این پس هر چیزى که قابلیت ارائه در قالب متن، صدا، و تصویر را دارد اگر می‌خواهد بیشترین حد مخاطب را بیابد، باید خود را با فضاى تلگرامى تطبیق دهد.
با اینهمه اما، تاثیرات مخرب و ضد اخلاقى آن بر روح و جسم افراد، بویژه جوانان، چیزى نیست که از کنار آن بسادگى بتوان گذشت.
راه صیانت از سلامت روح و جسم کاربران تنها فیلترینگ نیست گرچه فیلتر نمودن کانالهاى مخرب امرى ضرورى است. اما فضاى مجازى نشان داده است که می‌تواند همواره راه دیگرى براى عرضه خود بیابد.
آنچه خانواده‌ها را به روشنى نگران می‌کند سر فرو بردن فرزندانشان در تبلتى است که در دست دارند و خود هیچ نمى دانند که در آن چه می‌گذرد و فرزندشان در چه عالمى از عوالم تلگرامى غوطه می‌خورد. به نظر می‌آید تلویزیون هنوز قابلیت تاثیر گذاریش را حتى بر تلگرام به خوبى داراست. تلویزیون می‌تواند به کمک خانواده‌ها بیاید. تلویزیون می‌تواند با شیوه‌هایی اندیشیده شده، گوشى و تبلت را از وسیله‌ای کاملا شخصى شده درآورد و کاربران جوان و نوجوان را متقاعد نماید که خوب است از نقش حمایتى و هدایتى والدین بهره مند باشند.
اما نکته اصلى و اساسى در این میان انتخاب زبان مکالمه با کاربران است. در مواجهه با کاربران تلگرامى، براى تاثیرگذار بودن، بى گمان زبان تلگرامى باید گشاد. آنچه مسلم است اینکه تلگرام زبان خاص خودش را آفریده است و در این عرصه جز با آن زبان و در همان عرصه سخن نمى شاید گفت.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها