علامه‌ای که قمه‌زنی را در لبنان حرام اعلام کرد +عکس

کد خبر: 510249

علامه سیدمحسن امین در دوران حضور در جبل عامل لبنان، با خرافات و رواج بدعت‌ها در عزاداری عاشورا مقابله کرد تا جایی که حکم به حرمت قمه‌زنی داد.

علامه‌ای که قمه‌زنی را در لبنان حرام اعلام کرد +عکس
خبرگزاری فارس: علامه سید محسن بن سیدعبدالکریم امین عاملی، فقیه، ادیب و شرح حال نگار شیعی و از علمای برجسته قرن چهاردهم، در سال 1284 ق. در جبل عامل لبنان به دنیا آمد. مدتی در نجف زندگی کرد و دروس خارج را آموخت و شاگردانی تربیت کرد. از مهمترین آثار این عالم «اعیان الشیعه» دانشنامه‌ای شامل معرفی علما و بزرگان شیعه است که در واقع نوعی شناسنامه فرهنگ شیعه در اعتلای تمدن اسلامی به شمار می‌رود.
علامه‌ای که قمه‌زنی را در لبنان حرام اعلام کرد +عکس
به مناسبت سالروز رحلت این علامه بزرگوار، سال 1371.ق (1330.ش) مروری بر مهمترین اندیشه‌ها و سیره زندگی او خواهیم داشت: علامه محسن امین شاگردانی از جمله سید حسن فرزند عمویش سید محمود، سید مهدی ابن سید حسن آل ابراهیم حسینی عاملی‏، شیخ منیر عسیران‏، سید امین ابن سید علی احمد حسینی عاملی‏، شیخ علی بن شیخ محمد مروه عاملی حداثی‏، شیخ عبد اللطیف شبلی ناصر عاملی حداثی‏، استاد ادیب تقی دمشقی‏، شیخ مصطفی خلیل صوری‏، شیخ علی صوری‏ و ... تربیت کرد. وی در یک دوره به عضویت مجمع علمی عربی دمشق در آمد و با شخصیت‌های این مجمع مراوده داشت، مدارسی هم برای اعتلای فرهنگ شیعیان تأسیس و به تألیف کتب درسی مبادرت کرد، وی برای تأمین منابع تحقیقی خود به نقاط مختلفی از سوریه گرفته تا اردن، مصر، فلسطین و عراق و ایران سفر کرد. از جمله مهمترین تلاش‌های سید محسن امین در اصلاح اندیشه شیعه گام‌هایی بود که در راستای از بین بردن خرافات و جهل از جمله در تاریخ کربلا و عاشورا و سوگواری‌های امام حسین (ع) برداشت، وی در این راه کتبی نیز نظیر «لواعج الأشجان فی مقتل الإمام الحسین» و «الدرّ النضید فی مراثی السبط الشهید»، «لمجالس السنیة فی مصائب و مناقب العترة النبویة» و ... منتشر کرد. وی با برخی خرافات در مناسکی نظیر تعزیه و شبیه‌خوانی نیز مقابله کرد به طوری که در یک دوره شبیه‌خوانی و اعمالی نظیر خودزنی را تحریم کرد که البته مخالفت‌های زیادی هم با او شد. تا جایی که علامه امین در هشتاد و شش سالگی در جایی می‌نویسد که «اکنون عمر من به 86 رسیده است؛ در حالی که استخوان‌ها سست و قوت بدنی شکننده شده است...با این حال، بر آنم که روز و شب و صبح و عصر و در سفر و حضر، دست از تصنیف و تألیف برندارم.» وی همچنین می‌نویسد: «گاه می‌‌شد که برای مقابله و تصحیح مطبعی کتابی که چاپ می‌‌کردیم، کسی نبود کمک کند و به تنهایی مقابله و تصحیح می‌‌کردم که وقت زیادی را اشغال می‌‌کرد. لیکن ما تا توانستیم عزلت گزیده از مردم دور بودیم. البته نظارت بر امور اجتماعی و فصل خصومت و تدبیر امور معاش و مسائل دیگر نیز بود. » از جمله مهمترین ویژگی‌های شخصیتی وی کوشش در همبستگی اسلامی و مقابله با خرافات و بدعت‌ها بود. وی از مخالفان زیاد جدایی شیعیان و اهل سنت بود و در این مسیر تلاش در همبستگی کشورهای اسلامی و مسلمانان انجام داد. علامه امین پس از ذکر دو انحراف عمده در عزاداری‌ها یعنی دروغ گفتن در نقل داستان عاشورا و دیگری اعمال نامشروعی مانند قمه‌زنی گفت: «از هیچکدام از ائمه ما روایت نشده که به پیروان خود اجازه چنین کارهایی را داده باشند یا خود ایشان به این کارها برخاسته باشند و یا در زمانشان علناً یا مخفیانه کسی یا کسانی به این کارها برخاسته، دسته‌بندی کرده و در ملاعام آبروی اسلام و تشیع را برده باشند.» وی سرانجام فتوایی صادر کرد که بسیار تاثیرگذار بود: «مجروح کردن سر با قمه و شمشیر، پوشیدن کفن، زدن طبل، دمیدن در شیپورها و مانند این‌ها در مراسم عزاداری امام حسین حرام است. این اعمال به نص شرع مقدس و حکم عقل، آزار روحی بوده و هیچ فایده‌ دینی و دنیوی ندارد و علاوه بر این، بیگانگان شیعه اهل بیت (علیهم‌السلام) را قوم وحشی و مسخره‌آمیز معرفی می‌کنند. از این رو این گونه اعمال نه رضایت خدا است و نه رضایت رسول خدا و همه از عمل شیطان است.» علامه امین در نیمه شب یکشنبه، 24 رجب سال 1371 قمری (1330 ش) در دمشق درگذشت و در مقابل مقبره حضرت زینب (س) به خاک سپرده شد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها