بمب‌گذاری دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) در میدان فردوسی/ ماجرای رقص و آواز زنان در حضور همسر هاشمی رفسنجانی

کد خبر: 521746

سفرهای درمانی و غیردرمانی خانواده هاشمی به انگلیس و کیش و... هم چنان یک پای ثابت این خاطرات است. یکی از مهم ترین نکات مرتبط با سال ۷۲ انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب دوباره هاشمی به این پست است.

بمب‌گذاری دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) در میدان فردوسی/ ماجرای رقص و آواز زنان در حضور همسر هاشمی رفسنجانی

بمب‌گذاری در میدان فردوسی توسط دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع)/ ماجرای رقص و آواز زنان در حضور همسر هاشمی رفسنجانی/ گعده آیت الله خامنه‌ای با هاشمی در ایوان ساختمان سرخ سرویس اجتماعی فردا مسعود شایگان: هر چه خاطرات هاشمی از سالهای دفاع مقدس دور شد، به دلیل افزایش روزمرگی در این خاطرات حواشی مرتبط با آن نیز کم و کم تر شده و می توان گفت این سالها که هاشمی خاطرات دوران ریاست جمهوری خود را منتشر کرده است، آن چه بیش از هرچیزی سر و صدا کرده است، خاطرات مرتبط با سفرهای خانوادگی و تفریحی وی بوده است. با این حال گشت و گذار در میان کتاب 800 صفحه ای «صلابت سازندگی؛ خاطرات سال ۱۳۷۲» هاشمی نکات قابل تامل و جالبی را پیش روی هر خواننده ای می گذارد. سفرهای درمانی و غیردرمانی خانواده هاشمی به انگلیس و کیش و... هم چنان یک پای ثابت این خاطرات است. یکی از مهم ترین نکات مرتبط با سال 72 انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب دوباره هاشمی به این پست است با این حال هاشمی که تا پیش از روزهای انتخابات از آمدن رقبا برای نمایشی نبودن انتخابات استقبال می کرده است، در خاطرات روزهای پس از انتخابات به تلخی رای کم خود اشاره می کند و از دیگرانی چون محسن رضایی هم سخنانی علیه احمد توکلی نفر دوم آن انتخابات نقل می کند. بمب گذاری در میدان فردوسی، تلاش آیت الله جنتی و موحدی کرمانی برای فعال کردن کمیسیون تحقیق خبرگان، تلاش باهنر برای استاندار شدن محمد رضا رحیمی و مخالفت با چادر اجباری از سوی رهبر انقلاب را می توان چند خاطره قابل تامل دیگر از این کتاب هاشمی دانست. در ادامه بخش هایی از این کتاب را خواهیم خواند.

سفر به انگلیس برای درمان بیماری

17 تیر

اول وقت عقت به فرودگاه رفت تا همراه فائزه و بچه هایش برای ادامه معالجه به لندن برود. فاطی و سعید و بچه هایش و کاظم هم در همان هواپیما هستند اما در ایتالیا پیاده می شوند و از آن جا به مالت و سپس با کشتی به لیبی می روند .

رای پایین هاشمی در دور دوم و ناراحتی و تلخی رفسنجانی

21 خرداد

از خاطرات جالب امروز اظهارات علی فرزند فاطی است که چون او را از رفتن به لب بام نهی کردم رنجید و به مادرش گفته می خواهد به دکتر جاسبی رای دهد، چون باباجون با او دعوا کرده. از بچه سه ساله اظهارات جالبی است .

23 خرداد

ساعت هشت و نیم صبح دفترم بودم. آمار قطعی انتخابات اعلان شد. 63/1 درصد من و بقیه سه نفر دیگر. به نظرم آرایم کم و تلخ است .

24 خرداد

تا ساعت ده صبح کارها انجام شد. آقای فروزش آمد. مقداری از تبلیغات و گستاخی آقای توکلی انتقاد داشت .

16 تیر

آقای محسن رضایی آمد. درباره وزیر دفاع آینده صحبت شد. درباره انتخابات هم صحبت کردیم. انتقاد شدید نسبت به وضع تبلیغات آقای توکلی دارد و معتقد است جریانی خاص این وضع را اداره کرده است .

بمب گذاری در میدان فردوسی توسط دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع)

هاشمی رفسنجانی در بخشی دیگر از خاطرات خود به گروهی افراطی از دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) و بمب گذاری آنها در میدان فردوسی اشاره می کند. او در خاطرات خود طی روزهای مختلف می گوید :

-آقای بشارتی وزیر کشور اطلاع داد که عوامل بمب گذاری در میدان فردوسی را گرفته اند. از دانشجویان دانشگاه امام صادق اند .

-آقای وزیر کشور آ م د. گزارشی از عوامل خرابکار داد که اخیرا از دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) دستگیر شده اند و برای کارهای جنبی کمک خواست .

-عصر جلسه هیات دولت مصوباتی داشتیم. شب شورای مرکزی جامعه روحانیت در دفترم جلسه داشت. آقای مهدوی گزارشی از گروهی افراطی از دانشجویان دانشگاه امام صادق را داد که در گذشته مزاحم مدیریت دانشگاه بوده اند. شبانه اتاق ها را قفل زده اند و تهدید نموده بودند و اخیرا به سفارتخانه های انگلیس و فرانسه حمله کرده بودند و اعلامیه های بد، شبیه گروه فرقان پخش کرده بودند و دستگیر شده اند .

-ستاد مبارزه با مواد مخدر جلسه داشت. به وزارت اطلاعات، دادستان انقلاب و نبروی انتطامی گفتم که مساله گروه افراطی دانشگاه امام صادق(ع) را که اخیرا شرارت کردند و دستگیر شدند پیگیری کنند .

از پیشنهاد خاص علامه عسکری تا دیدار با شهید تهرانی مقدم

در خاطرات سال 72 هاشمی رفسنجانی از شخصیت ها و گروه های مختلف دیگری نیز سخن به میان آمده است. او به واسطه جایگاه خود در آن زمان علاوه بر دیدار با وزرا با دیگر شخصیت های برجسته کشور نیز دیدار داشته است و برخی گزارش های قابل توجه از این دیدار ها در خاطرات خود آورده است. دیدار با علامه عسکری، سید حسن نصرالله، آیت الله جنتی و.. از این جمله بوده است که بخشی از آن ها در ادامه می آید.

ماجرای مناقشه حزب الله لبنان با سوریه و رفیق حریری

22 فروردین

اولین ملاقات امروز با آقای سید حسن نصرالله رئیس حزب الله لبنان بود. گزارشی از اوضاع لبنان و حزب الله داد فعلا مشک ل مهمی ندارند اما برای آینده نگران اند .

معتقدند آمریکایی ها تصمیم به حذف آن ها دارند و به سوریه و دولت لبنان فشار وارد می کنند. از آقای رفیق حریری ناراضی اند و او را عامل اجرای خواسته های آمریکا می دانند. سوریه مدتی اجازه ورود اسلحه به آن ها نداده است. به دکتر ولایتی گفتم به سوریه فشار بیاورد. مقرری کمکی به آن ها دو ماه عقب افتادگی دارد. خواستار جبران اند. وعده کمک دادم. به نحوی عمل نادرست حماسی های تبعیدی از فلسطین به لبنان در خصوص عدم شرکت در راهپیمایی روز قدس را توجیه می کنند.

تلاش آیت الله جنتی و موحدی کرمانی برای فعال کردن کمیسیون تحقیق خبرگان

۲۴ فروردین

آقایان خزعلی، جنتی، راستی، انواری و موحدی کرمانی آمدند. برای فعال کردن کمیسیون تحقیق خبرگان رهبری برای کنترل حوزه رهبری مشورت کردند. قرار شد اول با خود رهبری صحبت کنند. نگران اند که باعث رنجش رهبری شود و از طرف دیگر احساس وظیفه می کنند. ضمن این که اشکالاتی هم در بخش های تحت حوزه رهبری مثل بنیاد مستضعفان و دادگاه ویژه روحانیت و... دیده اند.

20 خرداد

آقای احمد جنتی به عنوان عید غدیر آمد و گزارشی از مذاکرات با رهبری بر سر کیفیت عمل کمیسیون اصل 111 قانون اساسی داد و اظهار رضایت نمود .

تلاش باهنر برای استاندار شدن رحیمی

12 مهر

آقایان محمد رضا باهنر، بشارتی و محمد رضا رحیمی درباره مساله استانداری رحیمی در کردستان و احتمال مخالفت رهبری تماس گرفتند که مشکل شان با تماس تلفنی من با رهبری رفع شد

دستگیری ماموران وزارت اطلاعات در ترکیه

14 مهر

آقای بروجردی از وزارت امورخارجه اطلاع داد در رسانه های ترکیه اعلان شد که گروهی ترک و ایرانی در ترکیه بازداشت شده اند که قصد انتقال اورانیوم به ایران داشته اند. نام ایرانی هایی که برده اند ماموران اطلاعات ما هستند، این اتهام بی اساس است. گفتم سفیرشان را احضار کند و به عنوان یک توطئه معرفی کنند

پیشنهاد مرد موشکی ایران به هاشمی

12 آبان

آقای حسن تهرانی مقدم از فرماندهان واحد موشکی سپاه آمد. گزارشی از وضع موشک های زمین به زمین مان وانواع آن ها داد و از حمایت های من تشکر کرد و خواستار حمایت از گرفتن موشک اسکاد دی شد. آدم مثبت و دلسوزی است .

مادام العمر شدن ریاست جمهوری هاشمی!؟

13 آبان

آقایان محمد عبایی خراسانی و محمد جعفری گیلانی مسئولین دفتر تبلیغات اسلامی قم آمدند. از مساله ریاست جمهوری آینده با توجه به قانون اساسی اظهار نگرانی و پیشنهاد تغییر قانون اساسی داشتند که نپذیرفتم

ناراحتی رهنورد از رد شدن در امتحان هیات علمی

22 آذر

آقای هادی ندیمی رئیس دانشگاه شهید بهشتی آمد. در مورد تقاضای مدرک خبرگان بدون مدرک برای خانم زهرا رهنورد صحبت کرد که گروه آزمایش کننده به اتفاق آرا او را رد کرده اند. ایشان هم نامه نوشته و از رد شدن در امتحان شکایت کرده است. گفتم مطابق مقررات عمل کنند .

برای جنگ با اسرائیل با غرب صلح کنیم

12 اسفند

آقای سید مرتضی عسکری آمد. آقای خزعلی برایش وقت خواسته بود. از سیاست های اقتصادی دولت تعریف کرد و راه اعتلای ایران را از همین سیاست ها خواند. گفت علی رغم شایعات این که به اختلافات شیعه و سنی دامن می زند، از گذشته تا به حال تلاش در وحدت مسلمین داشته. پیشنهاد داشت برای مقابله با توطئه های صهیونیست ها که دشمن آشتی ناپذیر جمهوری اسلامی ایران اند باید با غربی ها بسازیم و در یک زمان در دومیدان نجنگیم .

رهبر انقلاب در خاطرات هاشمی

در جای جای خاطرات هاشمی رفسنجانی او از ملاقات های حضوری و نیز ارتباط تلفنی با رهبر انقلاب می گوید. در این سال حادثه مهم فوت آیت الله گلپایگانی و نیز رویدادهای دیگری مانند تغییر رئیس صدا وسیما اتفاق می افتد. در یکی از این مناقشات، صدای جمهوری اسلامی پاسخ به اظهارات برخی نماینده ها را به تندی پخش می کند و رهبر انقلاب در یکی از ملاقات ها با هاشمی از اقدام صدا و سیما که آن روزها با مدیریت محمد هاشمی اداه می شد گلایه می کند. برخی از خاطرات دیگر هاشمی که مرتبط با رهبر انقلاب هستند در ادامه می آید.

2 فروردین

تلفنی با رهبری که در شمال هستند در مورد برنامه عید فطر و این که باید برای احتمال عید بودن چهارشنبه یا پنج شنبه آماده باشیم صحبت کردم .

4 فروردین

بعد از نماز صبح و استماع اخبار همراه با پاسداران و آقای میرزاده به سوی تهران پرواز کردیم. به دفترم رفتم و گزارش ها را خواندم. به دفتر آیت الله خامنه ای رفتم. با هم به جلسه رسمی عید رفتیم. من تیریک گفتم و رهبری صحبت کوتاهی داشتند .

لغو سفر وزیر کشور به لیبی پس از اقدام عجیب قذافی

14 خرداد

به مرقد امام برای شرکت مراسم سالگرد رفتیم. آیت الله خامنه ای هم رسیدند. جریان تلفن سفیرمان در لیبی در خصوص گله آن ها از لغو سفر آقای بشارتی را گفتم. ایشان تغییر نظر داد و قبول کرد که بهتر است سفر انجام شود .

(توضیح کتاب: قذافی در یک اقدام تعجب برانگیز تعداد 192 نفر از اتباع کشورش را برای زیارت بیت المقدس به سرزمین های اشغالی اعزام کرد . )

16 خرداد

شب آیت الله خامنه ای میهمان من بودند. در ایوان ساختمان قرمز در فضای باز نشستیم. در سیاست برخورد با سعودی ها اتفاق نظر داشتیم که نباید کاری کرد که به تعطیل حج منجر شود .

17 مرداد

شب آیت الله خامنه ای میهمانم بودند، درباره کابینه جدید و وضع نان صحبت کردیم. از لتیان آمده اند و شب به لتیان بر می گردند .

دستگیری اخوان مرعشی و وساطت رهبری

9 آبان

عصر عفت اطلاع داد که آقای اخوان مرعشی از خانه بیرون رفته و برنگشته و خبری از او نیست. گفتم پیگیری کنند. معلوم شد به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده اند. پیغام دادیم که توقیف نکنند. شب که در منزل آیت الله خامنه ای بودیم عفت خبر داد که هنوز به خانه نیامده اند و سند ضمانت خواسته اند. آیت الله خامنه ای هم از اقدام دادگاه اظهار عدم رضایت کردند. تاکید کردیم که معطل نکنند. بالاخره در ساعت یازده و نیم شب خبر دادند که ایشان به منزل مراجعت کرده است .

19 آذر

برای تشییع جنازه آیت الله گلپایگانی به بیمارستان قلب رفتیم. به بازماندگان تسلیت گفتم. قرار بود آیت الله خامنه ای هم بیایند ولی ساعت یک بعد از ظهر که وقت اعلان شده شروع تشییع بود خبر شدیم که هنوز از فرودگاه ساری پرواز نکرده اند. ناچار جنازه را حرکت دادیم .

رد پیشنهاد آیت الله مشکینی درباره مرجعیت

29 آذر

همراه اعضای مجلس خبرگان به دفتر رهبری برای ملاقات با ایشان رفتیم. آقای مشکینی صحبت کرد و درباره تعیین مرجع تقلید و مذاکره درباره مبارزه با تورم پیشنهادی داد که آیت الله خامنه ای هر دو مطلب را به تلخی رد کرد. ایشان همین شیوه موجود برای تعیین رهبری را خوب خواندند و ضرورت حفاظت صریح از رهبری را تاکید نمودند و از من باعبارات رسا تمجید کردند .

مخالفت با چادر اجباری

26 دی

شب میهمان آیت الله خامنه ای بودم. ایشان گفت با فکر بعضی ها که دنبال چادر اجباری هستند موافق نیستند. با این که چادر را بهترین حجاب می دانند

سفر هاشمی به کشورهای آسیای میانه و حواشی آن

سفر هاشمی به کشورهایی چون ترکمنستان حواشی جالبی داشته است که تلفیقی از آن ها را در ادامه خواهید خواند.

-برای ضیافت شام به سوی تالار نوروز حرکت کردیم. در حدود دو ساعت زمان صرف شام بود. گروه های متعدد موسیقی نیز آمدند وزبان ازبکی و فارسی شعر و آواز خواندند. غذاها هم مطبوع و شبیه غذاهای خودمان بود. عفت و بچه ها هم گفتند که در مراسم آن ها هم ساز و آواز و رقص خانم ها بوده.

-ساعت یازده صبح به فرودگاه عشق آباد رسیدیم. استقبال شان گرم و فوق العاده بود. بعد از یک مصاحبه کوتاه و مشاهده رقص دختران و پسران و شعارهای معمول انبوهی از ایرانیان که در فروشگاه جمع شده بودند به سوی اقامتگاه حرکت کردیم. ابراز احساسات و برداشتن عکس ما توسط خانم های نیمه عریان آرایش کرده برایمان تعحب آور بود .

روستای رفسنجانی در ترکمنستان

-از مرو به سوی روستای رفسنجانی که در گذشته به نام من نام گذاری کرده اند حرکت کردیم. همه جا در مسیر مواجه با امواج عظیم استقبال کنندگان پرشور بودیم . در روستای رفسنجانی مراسم خوبی داشتند. خیرمقدم گرم و صحبت چند پیرمرد به زبان فارسی خراسانی و اظهار شادمانی از فروریختن دیوار آهنی و ایجاد رابطه مجدد با مردم ایران و درخواست توسعه راه ها برای سهولت در رفت و آمد به ایران .

-برنامه کنسرتی گذاشته بودند که ما حذف کردیم و ناراضی اند. اصرار داشت که بدون رقص باله ولی با خوانندگان زن برگزار شود که نپذیرفتم

مخالفت با نامگذاری خیابانی به نام عشق آباد

16 دی

اول وقت به سعد آباد رفتیم. همراه میهمانان به خیابان آریای سابق رفتیم که به ترکمنستان نام گذاری شده است. از تابلوی خیابان پرده برداری کردیم. در مقابل خیابانی که به نام تهران در عشق آباد نام گذاری شده بود خودشان خواسته بودند که به نام عشق آباد بگذاریم اما ،عوام گری وزارت امور خارجه، خیال کرده کلمه عشق اسم مناسبی نیست .

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها