نظر غیرمسلمانان در خصوص حجاب چیست؟

کد خبر: 542413

مسئله حجاب در آیات و روایات بر آن تأکید بسیاری شده است و برای مسلمانان مسئله‌ای حل‌شده است اما دانستن نظر افرادی که مسلمان نیستند و یک‌بار آن را تجربه کرده‌اند می‌تواند جالب‌توجه باشد.

نظر غیرمسلمانان در خصوص حجاب چیست؟

فرهنگ نگار: مسئله عفاف و حجاب در اسلام بسیار مهم است و در نگاه قرآن و سیره پیامبر و اهل‌بیت پاکش جایگاه ویژه‌ای دارد. برای مثال در روایتی از نبی اکرم (ص) نقل شده است که فرمودند: زن در پیش برادر و فرزند خود اگر یک پیراهن بپوشد که تا زانوان یا ساق پای او مستور باشد کافی است ولی در نزد نامحرمان، زن باید چهار لباس داشته باشد: پیراهن، روسری یا مقنعه، چادر و شلوار. «تفسیر نور الثقلین، ج 3، ص 624» اما نگاه به این مسئله از دید غیرمسلمانان نیز بسیار جالب است؛ سال‌ها قبل مولانا جلال‌الدین در یکی از اشعار خود آورده است «خوش‌تر آن باشد که سر دلبران، گفته آید در حدیث دیگران»؛ حال با در نظر گرفتن این شعر زیبا به مسئله حجاب در دید برخی از غیرمسلمان می‌پردازیم. اوریانا: آزادی واقعی در حجاب است خانم اوریانا یک مسیحی از کشور ونزوئلا است. او پس‌ازاینکه نخستین بار موفق به گذاشتن روسری شد این‌گونه در خصوص آن سخن به میان می‌آورد: من یک معلم زبان هستم. من در مورد حجاب اطلاعاتی داشتم. اولین تجربه من در خصوص داشتن حجاب اسلامی به سال 2013 برمی‌گردد و برای من به عنوان یک مسیحی یک احساس شگفت‌انگیز را تجربه کردم. در واقع من شاید حدود دو هزار عکس داشته باشم اما این‌یکی از عکس‌های مورد علاقه من است. من احساس می‌کنم که آزادی واقعی در داشتن حجاب است و امیدوارم که خداوند مرا هدایت کرده و باز هم آن (روسری) را بپوشم.

اوریانا
جونز: رسانه‌های خبری برنامه‌ریزی می‌کنند تا ما نسبت به حجاب نادان باشیم

خانم سالی جونز که یک غیر مسلمان از کشور ایالات متحده آمریکا است نیز در خصوص حدود چهار سال قبل با یک زن و خانواده مهربان و خون گرم مسلمانش آشنا شدم. از آن زمان من به دنبال مطالعه و آشنایی بیشتر در خصوص اسلام واقعی هستم. من متوجه شدم که رسانه‌های خبری برنامه‌ریزی می‌کنند تا ما نسبت به حجاب نادان باشیم و هر زنی که حجاب داشت را سرکوب کنیم. می‌خواهند ما فکر کنیم که آنان به دنبال خشونت یا جنگ هستند اما در واقع مردمی آرام هستند. من برای همیشه آرزوی سلامتی و آرامش را برای فاطمه و خانواده‌اش دارم.

جونز
هسته: یک تجربه شگفت‌انگیز است

هانیگان هسته نیز یک زن مسیحی از ساکن ایالات متحده است. وی می‌گوید: یک روز من و همسرم اندرو، پس از پایان کار به خانه رفتیم. آن روز روی سرم روسری براق گذاشتم که این باعث شیفتگی خانواده‌ام شد؛ اشتیاق دخترم و اعتمادبه‌نفسی که همسرم به من داد باعث شد تا بتوانم با آن از خانه خارج و به فروشگاه برای خرید برویم.

هسته

عده‌ای به من خیره شده بودند و این فقط به خاطر کنجکاوی آن‌ها بود هر چند یک زن و شوهر از وجود من در آنجا کمی ناراحت شدند. زمانی که برای محاسبه خریدها به پیشخوان رسیدیم، کارمند مرد آن قسمت با لبخند به من کمک کرد تا خریدها را جابجا کنم و بعد آن را اسکن کرد. همانطور که ما آنجا را ترک می‌کردیم، یکی از کارمندان خانم فروشگاه که خودش نیز مسلمان بود به بدرقه ما آمد و از من قدردانی و با من چند دقیقه صحبت کرد. او در تمام مدت یک حجاب زیبا داشت و من اکنون آن را احساس می‌کردم. به طور کلی، آن روز یک تجربه شگفت‌انگیز بود و من خیلی خوشحالم که من این فرصت را داشتم که بخشی از این تجربه شگفت‌انگیز باشم. اسمیت: نگران بودم که نگاه دیگران به من منفی شود اما هیچ چیز منفی نبود کریستین اسمیت نیز یک زن مسیحی کانادایی است که از تجربه یک روز با حجاب بودنش چنین می‌گوید: این اولین دفعه‌ای بود که من از حجاب داشتم. من نگران بودم که اگر با آن وارد یک ساختمان شوم که در آن صدها نفر هستند که من را بدون پوشش می‌شناسند، با این حجاب من را چگونه قضاوت می‌کنند و آیا به من خیره می‌شوند و یا اینکه از انگیزه‌های من در این خصوص می‌پرسند. ولی آن مانند انتخاب لباس‌های دیگر بود، هیچ کس به من خیره نشد و هیچ چیز منفی نبود؛ اما اوضاع در اینترنت متفاوت بود و هر کس تصویر من را می‌دید پوشیدن حجاب را به چالش می‌کشید. این برای من ساده بود، من کار می‌کنم و در فضاهای مختلف زندگی می‌کنم اما در آن چند نظر من احساس غم و اندوه خواهران من که از روی تواضع یا ایمان خود حجاب دارند را احساس کردم و دیدم که آن‌ها را بلافاصله به عنوان افراد سرکوبگر در نظر می‌گیرند. ما همه یکسان هستیم و تنها رنگ پوست، جغرافیا و دینمان ما را تقسیم‌بندی کرده است. چیزی که ما را به هم متصل می‌کند صلح، احترام و تفاهم است.

اسمیت

به‌هرحال حجاب در درون خود یک احساس قوی دارد و هرکسی که نخستین بار آن را در غرب تجربه می‌کند، بر این موضوع تاکید می‌کند ولی متاسفانه جو رسانه‌ای عظیمی که در کشورهای غربی علیه اسلام و مسئله حجاب ایجادشده، سبب گردید که مسلمانان ساکن در کشورهای غربی با توجه به روحیه صلح طلبی و آرامشی که دارند، همواره در تیررس اتهامات باشند اما با این حال زنان و دختران مسلمان حتی در این کشورها نیز دست از آرمان‌ها و اعتقادات خود نمی‌کشند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها