هدایت «نافرم» تحصیلی!

کد خبر: 548258

نمایندگان مجلس و کارشناسان حوزه آموزش از اجرای طرح دیرهنگام آموزش و پرورش انتقاد کردند

روزنامه وطن امروز: عضو کمیسیون آموزش مجلس از گلایه مشاوران مدارس درباره اقدام دیرهنگام مدیران آموزش‌وپرورش در زمینه هدایت تحصیلی و تبدیل این موضوع به یک بحران خبر داد.
جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع «هدایت تحصیلی» دانش‌آموزان به یک بحران تبدیل شده است، عنوان کرد: هر سال این موضوع محقق شده است و وزارت آموزش‌وپرورش چندماه مانده به زمان هدایت تحصیلی با ارسال بخشنامه‌هایی، مسیرهایی را مشخص کرده است. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه امسال و بتازگی جلسه‌ای در آموزش‌وپرورش برگزار شده و این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است و تا بخشنامه این موضوع به مناطق ارسال شود، سال تحصیلی شروع خواهد شد. کوچکی‌نژاد از گلایه مشاوران مدارس درباره اقدام دیرهنگام مدیران آموزش‌وپرورش پیرامون هدایت تحصیلی خبر داد و افزود: این موضوع به صورت ناصحیح توسط مدیران آموزش‌وپرورش، هدایت شده و این در حالی است که باید دانش‌آموزان در تمام رشته‌های تحصیلی به صورت متوازن تحصیل کنند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هدایت تحصیلی را از سرنوشت‌ساز‌ترین انتخاب‌های یک فرد برشمرد و تصریح کرد: باید در تمام رشته‌ها، هدایت‌هایی انجام شود و متاسفانه به دلیل اجرایی نشدن این موضوع به خانواده‌ها و دانش‌آموزان و حتی مدارس کشور فشار وارد شده است.
کم‌توجهی آموزش‌وپرورش به یک موضوع مهم
همچنین معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش از شیوه اجرای نظام جامع هدایت تحصیلی در آموزش‌وپرورش انتقاد کرد. ابراهیم سحرخیز، معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش درباره هدایت تحصیلی اظهار داشت: در بحث مهم نظام جامع هدایت تحصیلی، باید یک نگاه یکپارچه و همه‌جانبه وجود داشته باشد که متأسفانه این نگاه در آموزش‌وپرورش و وزارت علوم دنبال نمی‌شود.
وی با بیان اینکه نظام جامع هدایت تحصیلی با اشراف شورایعالی انقلاب فرهنگی باید اجرا شود، افزود: در سند تحول آموزش‌وپرورش هم این سازوکار اندیشیده شده است که شورایعالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک دستگاه بالادستی باید بر چگونگی اجرای این سند نظارت داشته باشد.
نظام از هم گسیخته هدایت تحصیلی
سحرخیز عنوان کرد: پس از 3 سال، نظام یکپارچه هدایت تحصیلی را که بتواند آموزش‌وپرورش را از ابتدایی تا پایان متوسطه و بحث پذیرش دانشجو در وزارت علوم و آموزش عالی تحت پوشش قرار دهد، مشاهده نمی‌کنیم بنابراین شاهد یک نظام از هم گسیخته و روزمره هستیم. وی ادامه داد: در موضوع هدایت تحصیلی بحث توسعه متوازن پیش می‌آید و باید صف طویل ورود به دانشگاه را مهار کرد یعنی در آموزش‌وپرورش و آموزش عالی متناسب با نیاز بازار آینده کشور حرکت کرد و در این بین، علایق و نیازهای دانش‌آموزان نباید مغفول واقع شود؛ به عبارت دیگر هدایت دانش‌آموزان به سمت بازار و نیاز آینده اشتغال کشور باید براساس توانایی‌ها، استعدادها و علایق دانش‌آموزان شکل بگیرد.
هدایت یا اجبار آموزشی
«در برخی مناطق، مدیران تحمیل‌هایی انجام‌ می‌دهند که این موضوع باعث سرخوردگی و افت کیفیت تحصیل در دانش‌آموزان خواهد شد». حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب به فارس عنوان کرد: هدایت تحصیلی 2 بخش دارد؛ یک بخش اینکه وزارت آموزش‌وپرورش با توجه به سوابق تحصیلی، نظر معلمان و اولیا راهنمایی‌هایی به دانش‌‌آموزان در این زمینه ارائه می‌کند که موضوعی مطلوب و قابل دفاع است اما بخش دیگر که قابل دفاع نیست موضوع تحمیل وزارت آموزش‌وپرورش به دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای انتخاب رشته است که این موضوع باعث تلاطم و بروز مشکلات عدیده در خانواده‌ها شده است. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرفیت مدارس دولتی محدود است، تصریح کرد: تحمیل ناخواسته رشته‌ای خاص به دانش‌آموزان باعث گرایش خانواده‌ها به مدارس غیردولتی می‌شود که این موضوع باعث چالش‌های جدی خواهد شد.
رشته مورد علاقه فقط برای افراد مرفه

سلیمی افزود: نگرانی این است که تحصیل دانش‌آموزان در رشته مورد علاقه‌شان فقط ویژه افرادی با خانواده مرفه شود و خانواده‌های متوسط و ضعیف از نظر مالی، نتوانند به معنای واقعی وارد رشته مورد نظر و استعداد خودشان شوند. وی با بیان اینکه تا شروع سال تحصیلی جدید زمان چندانی باقی نمانده است، گفت: انتظار از مدیران آموزش‌وپرورش این است که هر چه سریع‌تر تدبیری در سیاست کنونی داشته باشند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها