کولاک راه ۷۰۰ روستای آذربایجان غربی را بست

کد خبر: 624237

بارش برف سنگین که از اواخر دیروز چهارشنبه در برخی از مناطق آذربایجان غربی آغاز شده، موجب وقوع کولاک سنگین و مسدود شدن راه‌های روستایی شده است.

خبرگزاری مهر: در حال حاضر بارش سنگین برف و کولاک در استان به خصوص شهرهای شمالی و مرکز استان ادامه دارد و باعث بروز مشکلات و اختلال در تردد مردم شده است، بر اساس اعلام کارشناسان بارش برف ارومیه در ۲۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

بر اثر برف و کولاک هم اکنون محورهای ارومیه سلماس و سلماس خوی و همه راههای روستایی سلماس مسدود شده است، بارش برف همچنین تردد در جاده‌های مواصلاتی سردشت و پیرانشهر واقع در جنوب آذربایجان غربی را با مشکل مواجه کرد.

بارش برف در ارومیه طی ۲۰ سال گذشته بی سابقه بوده و موجب بروز مشکل و اختلال در روند تردد مردم شده است پس از بارش برف سنگین و کولاک شب گذشته در شهرها و جاده‌های ارتباطی آذربایجان غربی، هم اکنون ۶۷ اکیپ راهداری با ۴۱۰ دستگاه خودروی سنگین در حال بازگشایی جاده‌ها هستند.

گردنه قره تپه و گردنه قوشچی در محور ارومیه به خوی به علت کولاک شدید وزش باد کاهش دید افقی و ریزش برف و اختلال در تردد تا اطلاع ثانوی مسدود است.

از چهارشنبه شب آذربایجان غربی شاهد بارش شدید برف زمستانی در سراسر استان شده، بارش برف که به بیش از یک متر می‌رسد همراه با کولاک و مه فراوان این استان را غافلگیر کرده است.

راه ۷۰۰ روستا در آذربایجان غربی مسدود است

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت راه‌های استان به دلیل بارش برف گفت: راه ۷۴۰ روستا در شهرستان‌های مختلف استان به ویژه در شهرستان‌های شمالی مسدود است و کار بازگشایی آنها با همه توان ادامه دارد.

ارسلان شکری با بیان اینکه بارش سنگین برف که از اواخر روز گذشته شدت یافته موجب بروز کولاک شدید شده که این امر موجب افزایش انسداد راههای روستایی شده است افزود: هم اکنون راه‌های روستایی ۷۴۰ روستا مسدود است.

وی ادامه داد: در حال حاضر همچنین سه راه اصلی در آذربایجان غربی نیز به دلیل بارش سنگین برف و کولاک مسدود شده است اظهارداشت: به علت بارش سنگین برف و کولاک شدید در مرکز و شمال استان آذربایجان غربی و با هماهنگی پلیس راه استان گردنه‌های قوشچی، قره تپه و سمت خوی به شهرستان چالدران تا اطلاع ثانویی مسدود شده است و تردد در آنها برقرار نیست.

بارش سنگین برف که از اواخر روز گذشته شدت یافته موجب بروز کولاک شدید و مسدود شدن راه ۷۴۰ روستای استان شده است معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی افزود: راهداران از شروع بارش برف در این گردنه‌ها و راهها حضور داشته و تلاش می‌کنند تا هر چه زودتر این جاده‌ها را بازگشایی کنند.

شکری ادامه داد: شهروندان علاوه بر اجتناب از سفرهای غیرضرور، در صورت لزوم ابزار و وسایل ایمنی را به همراه داشته باشند تا دچار مشکل نشوند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی افزود: شب گذشته ۱۵ نفر از مسافرانی که در گردنه قوشچی در راه مانده بودند، در نمازخانه راهدار خانه به صورت اضطراری اسکان داده شدند.

شکری گفت: همچنین شب گذشته چهار زن باردار در شهرستان‌های ارومیه، اشنویه و سلماس توسط راهداران به بیمارستان انتقال داده شدند.

ارتفاع برف در ارومیه به ۳۰ سانتی متر رسید

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی آذربایجان غربی نیز در خصوص بارش برف و وضعیت آب و هوایی استان گفت: بر اساس سامانه بارشی که از شب گذشته در آذربایجان غربی فعال شد ارتفاع برف در ارومیه به ۳۰ سانتی متر رسید.

مهدی صابری، به تشریح وضعیت جوی آذربایجان غربی پرداخت و اظهار داشت: بر اساس فعالیت سامانه بارشی در استان، ارتفاع برف در ارومیه به ۳۰ سانتی متر رسید.

وی با بیان اینکه بارندگی در استان سبب بروز برخی مشکلات ترافیک در محورهای مواصلاتی استان و مسدود شدن برخی از جاده‌ها شده است گفت: تصاویر ماهواره‌ای خروج تدریجی سامانه بارشی را از استان و حرکت آن به سمت شرق کشور را نشان می‌دهند.

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی آذربایجان غربی از نفوذ توده هوای سرد سیبری از اواخر وقت امروز به استان خبر داد و بیان کرد: چالدران با ۱۸ درجه زیر صفر سردترین شهر آذربایجان غربی گزارش شد.

صابری دمای هوای ارومیه را در سردترین ساعات منفی ۷ درجه و در گرمترین ساعات ۳ درجه بالای صفر عنوان کرد و گفت: بیشترین بارندگی در ۲۴ ساعت گذشته را مربوط به ارومیه به میزان ۱۵.۲ میلیمتر است.

وی گفت: با توجه به تشدید بارش برف از بعد از ظهر فردا در سطح استان، اختلال تردد در جاده‌ها، معابر شهری و کاهش دید ناشی از کولاک برف و مه در نواحی کوهستانی پیش بینی می‌شود.

محورهای مواصلاتی آذربایجان غربی لغزنده و برفی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان غربی نیز در پی بروز کولاک در ارومیه گفت: با توجه به بارش برف درسطح استان شهروندان ضمن رعایت نکات ایمنی از وقوع ترافیک جلوگیری کرده تا شاهد مسدود شدن خیابان‌ها نباشیم.

بر اساس اعلام مرکز مدیریت راههای آذربایجان غربی نیز محورهای ارتباطی شهرستانهای نقده، شاهین دژ، میاندوآب، بوکان، پیرانشهر، مهاباد، اشنویه، چالدران و سرو در ارومیه برفی همراه با کولاک است سرهنگ علی سعیدی به رانندگان توصیه کرد برای تردد در روزهای برفی روشن کردن چراغ‌ها برای دیده شدن و دید بهتر، رعایت سرعت مطمئنه، فاصله طولی و جانبی، کنترل سلامت برف پاکن ها، چراغ‌ها، بخاری، شیشه شور و وضعیت فنی خودرو پیش از حرکت، عدم تردد موتور سیکلت در شرایط لغزنده فعلی معابرو عدم تردد غیر ضروری خودروها در سطح شهر و استفاده از حمل و نقل عمومی در صورت نیاز مدنظر قرار دهند.

بر اساس اعلام مرکز مدیریت راههای آذربایجان غربی نیز محورهای ارتباطی شهرستانهای نقده، شاهین دژ، میاندوآب، بوکان، پیرانشهر، مهاباد، اشنویه، چالدران و سرو در ارومیه برفی همراه با کولاک است.

به گفته کارشناسان این مرکز عملیات برف روبی و نمک پاشی در محورهای استان انجام شده است، بر اساس اعلام هواشناسی آذربایجان غربی با با خروج تدریجی سامانه بارشی از اواخر وقت روز پنجشنبه از استان، دمای هوا به طور محسوس کاهش می‌یابد.

بهره مندی ۱۰۰۰ نفر از خدمات جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی در برف و کولاک

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی نیز در خصوص خدمات رسانی این جمعیت به دلیل بارش برف و کولاک در استان اظهارداشت: اکثر شهرستان‌های سطح استان درگیر برف و کولاک هستند، خدمات رسانی و امدادرسانی با سرعت بیشتر در حال انجام است.

محمودی گفت: با تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی و استفاده از تجهیزات زمستانی، بیش از هزار نفر از همشهریان گرفتار در برف توسط نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر آذربایجان غربی در سطح جاده‌های استان تاکنون امدادرسانی شدند.

وی در خصوص آمار عملکرد عملیات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان در ۲۴ ساعت گذشته گفت: شهرستان‌های ارومیه، سلماس، خوی، ماکو، چالدران، اشنویه، سردشت، منطقه سرو، گردنه قوشچی و روستاهای اطراف شهرهای نام برده شده درگیر برف و کولاک شدید هستند.

محمودی اضافه کرد: در این حادثه بیش از هزار نفر همراه با خودروهای خود در برف و بوران گرفتار شده که با کمک نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی رهاسازی شدند.

محمودی در ادامه افزود: از میان حادثه دیدگان تعدادی به مراکز درمانی انتقال داده و تاکنون به بیش از ۴۹۰ نفر اسکان داده شده در بین مصدومین انتقالی دو خانم باردار از روستاهای لولکان اشنویه و کانیان سلماس بودند که به سلامت به بیمارستان منتقل شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی اضافه کرد: مجموع کل تیم‌های عملیاتی اعزام‌شده به عملیات امداد و نجات ۱۸ تیم متشکل از ۱۳۷ نیروی عملیاتی بهمراه ۳۱ دستگاه خودروی امدادی و یک دستگاه آرگو بوده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها