ناکارآمدی دولت در حل مشکلات جوانان/ بیکاری، خانواده‌های تک نفره را زیاد کرد/ کشور در آستانه بحران سالمندی

کد خبر: 668483

وضعیت طلاق و ازدواج و فرزند آوری نیز در این سال‌ها نشان می‌دهد مسائل و مشکلات اجتماعی در این دولت بسیار نمود داشته است به طوری که در سال‌های گذشته تعداد افراد مجرد تا مرز بیشتر از ۱۴ میلیون هم رسیده است.

ناکارآمدی دولت در حل مشکلات جوانان/ بیکاری، خانواده‌های تک نفره را زیاد کرد/ کشور در آستانه بحران سالمندی
بحران سالمندی
سرویس اجتماعی فردا؛ ثمین سعادت: مجرد بودن آنقدر عادی شده که دیگر خبری از نگاه‌های بد همسایه‌ها به دختر و یا پسری مجرد که در یک آپارتمان ۷۰ متری به تنهایی زندگی می‌کند، نیست؛ این روز‌ها تقریبا در هر محله و هر مکانی از شهر تهران متقاضیان خانه‌های مسکونی یا دختران و پسران مجرد هستند که تنها زندگی می‌کنند و یا مردان و زنانی اند که شرایط زندگی آن‌ها را وادار به تنهایی زندگی کردن کرده و این شرایط هم به دلیل فوت همسر، ازدواج فرزاندان و یا مرگ آن‌ها و در نهایت به دلیل تجرد رقم خورده است.
رشد و افزایش درصد خانواده‌های تک نفره که طبق آمار‌ها به ۷ درصد رسیده نشان می‌دهد جدا از اینکه کشور ما در آستانه‌ی ورود به جمعیت سالمندی است، سن ازدواج افزایش پیدا کرده و از سوی آمار طلاق بالا رفته و ازدواج میانگین مناسبی ندارد. به علاوه افزایش مرگ و میر و کاهش فرزند آوری نیز در این موضوع دخیل بوده است کارشناسان بی توجهی دولت یازدهم به موضوعات اجتماعی و فرهنگی را مهم‌ترین عامل این موضوع می‌دانند.
کشور در آستانه بحران سالمندی
به گفته‌ی کارشناسان، دولت یازدهم در موضوعات اجتماعی که از جمله مهم‌ترین آن‌ها بحران سالمندی و افزایش خانواده‌های تک نفره است، راهکاری اساسی‌ای ارائه نداد.
وضعیت طلاق و ازدواج و فرزند آوری نیز در این سال‌ها نشان می‌دهد مسائل و مشکلات اجتماعی در این دولت بسیار نمود داشته است به طوری که در سال‌های گذشته تعداد افراد مجرد تا مرز بیشتر از ۱۴ میلیون هم رسیده است.
بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته ۱۶۵ هزار و ۹۸۱ مورد طلاق به وقوع پیوسته است که این رقم نسبت به میزان کل طلاق در سال ۹۴ یعنی ۱۶۳ هزار و ۷۶۵ مورد، درصدی افزایش داشته است از سوی دیگر میزان ازدواج در سال ۹۵ نیز نشان می‌دهد درصد ازدواج نسبت به سال قبل آن ۲. ۲ درصد کاهش یافته است. علاوه بر این کاهش جمعیت موالید در این سال‌ها نیز دلیل دیگری بر عملکرد نامساعد دولت و فقدان برنامه ریزی‌های لازم برای مهار مشکلات اجتماعی بوده است.

به این ترتیب آمارهای موجود جمعیت سالمند کشور در حالی رو به افزایش است که اگر متولدین سال‌های ۶۰ تا ۶۵ طی ۳۰ سال آینده به آن اضافه شوند در کشور ما بحران سالمندی به وجود خواهد آمد.

یک درآمد جوابگوی نیاز یک خانواده نیست
علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس و استاد دانشگاه در این رابطه با اشاره به موانع اجتماعی و اقتصادی‌ که بر سر راه ازدواج جوانان وجود دارد، توضیح می‌دهد: «مسائل اجتماعی برخلاف باور و تصور خیلی‌ها ارتباط تنگاتنگی با مسائل اقتصادی دارد. زمانی که خانواده‌ای چند نفره با درامد یک شخص به عنوان سرپرست خانوار نمی‌تواند نیاز‌های اساسی خود را تامین کند و یک درامد جوابگوی نیاز یک خانواده نیست افراد خانواده مجبور می‌شوند گاهی برای تامین این نیاز‌ها دور از هم باشند. برای مثال در شهرستان‌های کوچک مردم به دلیل نبود شغل فرزندانشان را به شهرهای بزرگ‌تر می‌فرستند و گاهی این مهاجرت‌ها البته نه به دلیل فشار خانواده بلکه خواسته‌ی خود فرد است که برای نیازهای مادی خود در خانواده راهی نمی‌بیند.»
مسئله‌ اشتغال در شهرهای کوچک حل نشد وی با اشاره به اینکه موضوع مهاجرت‌های شغلی بدون راهکاری و راه حل باقی مانده است، می‌گوید: «در طی سال‌های اخیر بسیاری از مردم به کلان شهر‌ها خصوصا تهران مهاجرت کرده اند دلیل عمده‌ی آن نیز مسائل مادی و خواسته‌های مالی بوده است، اما مسئولان و دولت هنوز نتوانسته اند برای حل این مشکل راهی بیابند. چرا که مسئله‌ی اشتغال جوانان به خصوص در شهرهای کوچک هنور حل نشده و مردم برخی شهر‌ها حتی درامد اولیه برای ادامه زندگی را ندارند چه برسد به اینکه انگیزه‌ای برای تشویق فرزندان خود به ازدواج و یا اضافه کردن فرزندی جدید به اعضای خانواده داشته باشند.»
مشکلات اقتصادی زندگی مجردی را تشویق کرد
این استاد دانشگاه می‌افزاید: «مشکلات اقتصادی خیلی‌ها را مجبور به تنهایی زندگی کردن کرده و مشوق خیلی‌ها برای زندگی مجردی بوده که موضوع اقتصادی یکی از مهم‌ترین علت‌های آن به شمار می‌آید.»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها