شرط حذف مدارس غیرایمن از کشور

کد خبر: 731042

معاون عمرانی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: با اختصاص اعتبار سه میلیار دلاری تا پایان برنامه ششم مدارس غیرایمن در آموزش‌وپرورش حذف می‌شود.

خبرگزاری تسنیم: 530 هزار کلاس درس در کشور وجود دارد که حدود 30 درصد از آنها به تعداد 120 هزار کلاس درس نیازمند تخریب،‌ بازسازی و مقاوم سازی هستند و 10 هزار میلیارد تومان یعنی سه میلیارد دلار برای تخریب، بازسازی و مقاوم سازی مدارس نیاز است.

استان‌های تهران و خراسان رضوی بیشترین مدارس فرسوده کشور را دارند و استان سیستان و بلوچستان به عنوان محروم‌ترین استان کشور در بحث فضای آموزشی شناخته می‌شود؛ 30 درصد ساختمان‌های مدارس شهر تهران که حدود 10 هزار کلاس درس را شامل می‌شود فرسوده است و نیاز به تخریب و نوسازی دارد.

در همین رابطه محمد تقی نظرپور رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در رابطه با وضعیت ایمنی مدارس اظهار کرد: مدارس جدید ایمنی لازم را دارند و از گرمایش آنها از طریق سیستم موتورخانه مرکزی تامین می‌شود، مدارس قدیمی را باید مورد توجه قرار دارد و تلاش می‌کنیم طی مدت سه سال، 83 هزار کلاس درس را به لحاظ ایمنی به سطح استاندارد برسانیم.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از اعتبارات ساخت مدارس توسط خیران تامین می‌شود به‌گونه‌ای که امسال 50 درصد مدارس توسط خیران ساخته شد، گفت:‌ تامین اعتبارات مربوط به استانداردسازی سرمایش و گرمایش مدارس باید از سوی دولت تامین شود و درخواست ما از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حمایت بیشتر است چرا که مهر ماه خط قرمز ماست و باید تعداد زیادی کلاس درس را به بهره برداری برسانیم.

معاون عمرانی وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: مهر امسال 5 هزار و 380کلاس درس شامل یک هزار و 178 پروژه را افتتاح کردیم اما اعتبار دریافتی ما 30 درصد بودو در صورت حمایت مالی پروژه‌های بیشتری ساخته می‌شود.

* پایان کلاس‌های خشتی و کانکسی تا سال 97

نظرپور در پاسخ به این پرسش که چه تعداد مدرسه در کشور نیاز به نوسازی دارد؟ گفت: 23 هزار پروژه در کل کشور در دست احداث داریم که عمدتا در مناطق محروم قرار دارند؛ استان‌هایی هستند که فضای آموزشی آنها از متوسط سرانه کشور پایین‌تر است و تلاش می‌کنیم این سرانه را افزایش دهیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: یک هزار کلاس درس خشتی و گلی و 1700 کلاس درس کانکسی در کشور داریم و اولویت نخست حذف مدارس خشتی و گلی است که تا پایان سال 97 تمام کلاس‌های خشت و گلی و کانکسی را جمع آوری خواهیم کرد.

* کلاس‌های کپری حذف شدنی نیست

وی درباره کلاس‌های درس کپری عنوان کرد: کپرها حذف شده‌اند اما به دلیل کوچ مردم آن منطقه، در برخی مواقع شاهد هستیم که برای آماده‌سازی سریع کلاس درس از کپر استفاده می‌کنند و اینگونه نیست که بتوانیم بگوییم کپر حذف می‌شود چرا که به دلیل کوچ خانواده‌ها اولین گام برای ایجاد کلاس درس استفاده از کپر است.

نظر پور ادامه داد: در قانون بودجه و برنامه ششم توسعه، برای تخریب و نوسازی مدارس ردیف بودجه اختصاص یافته است که در برنامه ششم توسعه این اعتبار حدود 3 میلیارد دلار است که اگر اختصاص یابد تا پایان برنامه ششم مدارس غیرایمن را در آموزش‌وپرورش حذف خواهیم کرد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: 83 هزار کلاس درس با استفاده از بخاری استاندارد یا سیستم تابشی برقی گرم می‌شوند و از نظر ما نیز ناایمن هستند و تا سه سال آینده مشکل این کلاس‌ها را حل خواهیم کرد.

وی درباره نگه داری مدارس گفت: فرهنگ نگه‌داری در کشور و در آموزش و پرورش و برخی مناطق ضعیف‌تر است. باید نگه داری مدارس را به معلمان، دانش‌آموزان و مدیران واگذار کنیم و این به ماندگاری مدارس کمک می‌کند. هم‌اکنون ماندگاری مدارس ما خوب نیست به‌گونه‌ای که مدارس با 30 سال قدمت نیاز به تخریب دارند.

انتهای پیام/

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها