صدور ویزای اربعین ۲ میلیونی شد

کد خبر: 743842

مهران در حالی روزهای شلوغ خود را سپری می‌کند که هنوز از بازگشایی خسروی خبری نیست، خوزستان روزهای غبارآلودی را می گذراند و آمار صدور ویزای عراق برای اربعین هم از ۲ میلیون گذشته است.

صدور ویزای اربعین ۲ میلیونی شد

خبرگزاری مهر: در بسته خبری اربعین آخرین رویدادهای مرتبط با پیاده‌روی اربعین را مرور خواهیم کرد، مواردی از قبیل روند صدور ویزا، آخرین اخبار بازگشایی مرز خسروی، ارائه خدمات به زائران، وضعیت تداوم روزهای غبارآلود ایلام و خوزستان و برخی از اخبار مرزهای چهارگانه کشور برای تردد در ایام اربعین.

گره خسروی باز می‌شود؟

روزهای شلوغ مهران و انسداد ادامه‌دار خسروی مهم‌ترین اتفاقات این روزهای مرزهای منتهی به عراق است، بازهم قول‌هایی از بازگشایی مرز خسروی شنیده شد، سخنگوی ستاد اربعین در این رابطه گفته است: از سوی عراق به‌صورت کتبی چیزی به ما ابلاغ نشده و صرفاً به‌صورت تلفنی یکسری بحث‌ها با مقامات محلی و استانی صورت گرفته و همچنین بعدازظهر چهارشنبه نیز در مرز خسروی جلسه‌ای با مقامات نظامی و امنیتی کشور عراق برگزار شد.

به گفته شهریار حیدری مقامات انتظامی عراق اعلام آمادگی کردند، منوط بر اینکه دولت مرکزی عراق با وضعیت فعلی و موجود هم اعلام آمادگی کرده و هم کتباً ابلاغ کند؛ مسئولان ایرانی نیز منتظر همین وضعیت هستند. در داخل کشور همه عوامل و مسائلی که موردنیاز بوده در مرز خسروی مستقر هستند و آمادگی لازم را دارند و هر ساعت که کشور عراق آمادگی خود را اعلام کند مرز خسروی آماده است.

مقامات انتظامی عراق اعلام آمادگی کردند، منوط بر اینکه دولت مرکزی عراق اعلام آمادگی کرده و کتباً ابلاغ کند دبیر ستاد مرکزی اربعین هم گفته است در رابطه با این مرز هماهنگی‌ها از سال قبل شروع شد و مجوزهای لازم اخذ شد و از قبل از پایان سال مذاکرات شروع و منتج شد به عقد تفاهم‌نامه که مسیر مرز خسروی آماده‌سازی شود و یک کمیته امنیتی مشترک نیز ایجاد و قرار شد زمان دقیق بازگشایی مرز را اعلام کند.

به گفته مجید آقا بابایی مرز خسروی از سمت ایران کاملاً آماده است، طرف عراق هم آمادگی لازم را برای کنترل مرز دارد، اتفاقی که افتاده مربوط به حاکمیت عراق است، عراق ملاحظات خاصی در استان دیاله دارد، وقتی زائر از مرز خروج کند همه مسئولیت‌های امنیتی آن به عهده عراق است و هنوز دولت عراق به آن نقطه نرسیده که مرز را ازلحاظ زمانی فعال کند اما ارتباطات گسترده و دائمی با دولت عراق داریم تا اگر احیاناً آسیب‌هایی در استان دیاله است را رفع کنند.

اجرای ۵ لایه حفاظتی از مرزها

به گفته وی به‌احتمال بسیار زیاد مرز خسروی بازگشایی می‌شود، در صورت بازگشایی مرز هم ازنظر تعداد زائران و هم ازنظر زمان تردد محدودیت خواهیم داشت و هرچه موردنظر عراق باشد را لحاظ می‌کنیم.

آقابابایی از زائران خواست تا زمانی که اعلام‌نشده، به‌سوی مرز خسروی حرکت نداشته باشند، موضوع بازگشایی مرز مربوط به وزارت کشور است و از طریق ما اطلاع‌رسانی می‌شود و در این رابطه به منابع محلی توجه نشود.

موضوع بازگشایی مرز مربوط به وزارت کشور است و از طریق ما اطلاع‌رسانی می‌شود وی در رابطه با شلوغی‌های مرز هم تأکید کرد: مشکلی که در سال قبل در حوزه بسته شدن مرز ایجاد شد به دلیل تراکم جمعیت نبود بلکه به دلیل ورود افراد غیرمجاز و بدون اسناد هویتی و مسافرتی بود، این امر موجب شد حق بقیه هم ضایع شود و دولت عراق را به‌اجبار به این سمت کشاند که مرز را ببندد اما امسال لایه‌های کنترلی و امنیتی را به نسب سال قبل افزایش کمی و کیفی داده‌ایم و در مرز مهران ۵ لایه کنترلی از خود مهران تا نقطه صفر مرزی داریم.

فرمانده مرزبانی کشور هم از امنیت کامل در مرزهای کشور برای تردد زوار اربعین گفته و اضافه کرده است: زائران مدت ۵ روز است مسیر راهپیمایی خود را برای شرکت در کنگره اربعین آغاز کرده‌اند و امنیت کاملی بر مرزها حاکم است، مرزبانی اقدامات خوبی درزمینهٔ تقویت امنیت مرزها داده و مرزی آرام شاهد هستیم.

روزهای شلوغ مهران

اما مرز مهران هر لحظه شلوغ‌تر می‌شود، آن‌طور که رئیس ستاد اربعین نیروهای مسلح گفته است: بازگشایی مرز خسروی یکی از تمهیدات برای تسهیل در خروج زائران بوده است اما درزمینهٔ بازگشایی مرز خسروی تأمین امنیت دولت عراق برای زائران یکی از مسائلی است که همواره به آن توجه شده است.

سردار سید مجید میراحمدی اما از تراکم جمعیت زائر در مرز مهران هم گفت و افزود: یکی از درخواست‌های ما از زائران گرامی این بوده که بدون داشتن مدارک لازم در مرزها حاضر نشوند زیرا این موضوع هم سبب ایجاد زحمت برای خود زائر شده و هم برای نیروهای کنترل و انتظامات و زائران داری مدارک قانونی مشکل ایجاد می‌کند، با توجه به حجم جمعیتی در مرز مهران، زائرانی که می‌توانند برای تردد از مرزهای جنوبی کشور اعم از شلمچه و چذابه استفاده کنند.

در پیک زمانی بعد از نماز صبح تا ساعت ۱۲ ظهر با حجم زیادی از مراجعه زائران به مرز مواجه هستیم آن‌طور که سردار محسن فتحی زاده رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد مرکزی اربعین هم گفته است در پیک زمانی بعد از نماز صبح تا ساعت ۱۲ ظهر با حجم زیادی از مراجعه زائران به مرز مواجه هستیم، از زائران خواسته‌شده اگر امکان تغییر این زمان وجود دارد در ساعت دیگر به مرز مراجعه کنند.

رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد مرکزی اربعین هم معتقد است که نیمه‌کاره ماندن عملیات عمرانی پروژه چهار خطه «ایلام- مهران»، مشکلاتی را برای تردد خودروها به وجود آورده است. زائرانی که از این جاده تردد می‌کنند باید توجه داشته باشند که با آرامش و احتیاط بیشتری رانندگی کنند زیرا در برخی از نقاط تراکم خودرو وجود دارد.

به گفته سردار محسن فتحی زاده نسبت به سایر مرزها، مرز مهران از حجم و تراکم بیشتری در ترددها برخوردار است و به دلیل ورود این حجم از زائر شاهد بار ترافیکی در مهران و مسیرهای منتهی به آن هستیم از طرفی جاده چهار خطه ایلام - مهران به طول ۳۶ کیلومتر هنوز بازگشایی نشده و با توجه به اینکه مسیر کشش و گنجایش عبور این میزان از خودرو را ندارد، رانندگان با صبر و حوصله رانندگی کنند و از هرگونه عجله و شتاب خودداری کنند تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

ترافیک در جاده‌های منتهی به مهران

کارشناس مرکز مدیریت راه‌های کشور با اشاره به ترافیک نیمه سنگین در برخی مقاطع از محور «ایلام - مهران»، گفت: در سایر محورهای مرزی ترافیک روان و تردد در حال انجام است.

حسین اعتضادی افزود: در سایر محورهای مرزی ترافیک روان و تردد در حال انجام است، در محورهای دو استان مهم ایلام و خوزستان طی دیروز ۷۹ درصد افزایش تردد نسبت به شرایط عادی و در استان کرمانشاه شاهد افزایش ۳۳ درصدی تردد نسبت به سال گذشته بوده‌ایم، در محورهای «ورودی» استان‌های ایلام و خوزستان نیز در روز گذشته نسبت به شرایط عادی به ترتیب ۱۳۶ و ۲۶ درصد افزایش ورودی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه زائران می‌تواند برای دریافت آخرین وضعیت ترافیکی محورها اپلیکیشن این مرکز را با مراجعه به آدرس www.۱۴۱.ir دریافت و همچنین می‌توانند از طریق شماره‌گیری۱۴۱ مشکلات و سؤالات خود را انتقال و پاسخ خود را دریافت کنند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین اما گفته است در مسیرهای تردد زائران به نسبت روزهای عادی افزایش ترافیک را شاهد هستیم، اما خوشبختانه گره ترافیکی نداریم.

به گفته مجید آقابابایی حرکت با تسهیل و سرعت خاصه در مرز مهران صورت می‌گیرد و خوشبختانه تاکنون حادثه و اتفاق ناگواری در این حوزه نداشتیم، ترافیک در مسیرهای تردد زوار مناسب است و به نسبت روزهای عادی افزایش ترافیک را شاهد هستیم اما خوشبختانه گره ترافیکی نداریم.

۲۲۹ حادثه ترافیکی

حوادث دو روز گذشته برای زائران اربعین اخباری بود که در بین همه رویدادهای روزهای گذشته کام مردم را تلخ کرد این حوادث ۴ نفر کشته و تعدادی مجروح برجای گذاشت، معاون فنی و عملیات اورژانس کشور روز چهارشنبه اما از وقوع ۲۲۹ حادثه ترافیکی در روزهای اخیر خبر داد که هیچ‌کدام از آن‌ها جدی نبوده‌اند.

حسن نوری از وضعیت بهداشت و درمان در مرزها و در خاک عراق ابراز رضایت کرد و افزود: از زائران می‌خواهیم در مسیری که با عشق و علاقه طی می‌کنند، مخاطرات پیش رو را در نظر بگیرند و فرهنگ ترافیکی را رعایت کنند، توجه به جلو به‌شدت تحت تأثیر استفاده از تلفن همراه است و از رانندگان می‌خواهیم با دقت تمام در مسیر تردد کنند و با سرعت مطمئنه حرکت کنند.

وی به توصیه‌های بهداشتی هم پرداخت و گفت: شست و شوی دقیق دست‌ها، استفاده از وسایل یک‌بارمصرف و عدم استفاده از بشقاب و قاشق مشترک را زائران مدنظر داشته باشند و استفاده از ماسک در حد قابل‌توجهی بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

صدور روادید از ۲ میلیون گذشت

«صدور روادید اربعین از مرز دو میلیون گذشت»، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین با اعلام این خبر، تأکید کرد: طی سه چهار روز گذشته به دلیل اینکه در فعالیت دفاتر حج و زیارت در تحویل مدارک مردم به دفاتر صدور ویزا خلأ افتاده بود، با مشکل مواجه شدیم.

شهریار حیدری افزود: دفاتر از سازمان حج و زیارت مجوز می‌گیرند و ما در این رابطه مستقیم حج و زیارت را متهم نمی‌کنیم، اما باید مدیریت می‌کردند، دیروز در ستاد اربعین رفع این مشکل را در دستور کار قرار دادیم و رئیس ستاد هم تأکید بر حل موضوع داشتند.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: صبح چهارشنبه صبح اعلام کردند که همه مدارک مردم در دفاتر زیارتی تحویل‌شده است و توقفی که در یکی دو روز گذشته داشتیم حل شده است، دفاتر ۱۲ گانه و کنسولی‌ها و شرکت‌ها کار صدور روادید را به حداقل زمان رسانده‌اند، از سوی اتباع افغانستان و عراق نیز ۱۳۹ هزار مورد درخواست داشتیم که از این تعداد ۴۰ هزار روادید صادرشده است، بقیه موارد نیز ظرف فردا و پس‌فردا تحویل می‌شوند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا از صدور میانگین روزانه ۳۶ هزار گذرنامه خبر داد و افزود: برای اتباع مقیم ایران که اسناد لازم را ندارند، سندی را تهیه می‌کنیم که بتوانند به مراسم اربعین مشرف شوند، اتباع بیگانه می‌توانند از طریق دفاتر کفالت اقدام کنند و سندی را دریافت کنند که بتوانند با استفاده از آن ویزای اربعین بگیرند.

به گفته سرهنگ علیرضا صمدی تمام فرایند کار اتباع بیگانه توسط دفاتر کفالت انجام می‌شود، از ۱۵ روز قبل، روزانه ۳۶ تا ۳۸ هزار جلد پاسپورت صادر کرده‌ایم و ارسال‌شده است، اما به‌صورت میانگین روزانه ۳۶ هزار گذرنامه صادر می‌شود، اکثر گذرنامه‌ها برای اولین بار است که صادر می‌شوند و موارد تمدید گذرنامه کمتر است.

سرکنسول ایران در عراق با اشاره به هشدار یک مقام عراقی در مورد ورود بدون مدارک قانونی، از احتمال ممنوع‌الورود شدن این افراد خبر داد. میر مسعود حسینیان با بیان اینکه دیشب در جلسه‌ای که داشتیم بار دیگر بر موضوع جلوگیری از ورود غیرقانونی تأکید شد، تصریح کرد: یکی از مقامات عراقی در این جلسه اظهار داشت که اگر کسی را بگیریم و مدارک قانونی ویزا و روادید نداشته باشد، ممکن است به‌طور دائم ممنوع‌الورود شود.

روند صدور روادید اتباع

رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه هم به روند صدور روادید اتباع خارجه اشاره و تأکید کرد: تاکنون برای اتباع غیر ایرانی ۵۰ هزار روادید صادرشده و روند صدور روادید این زائران در حال انجام است.

به گفته مجتبی کریمی کار دریافت روادید اتباع غیر ایرانی یک مقدار مشکل‌تر است چون باید حتماً برای آن‌ها دفترچه مسافرتی صادر شود اما تا روز شنبه کار صدور روادید برای اتباع افغانستانی ساکن در ایران به پایان می‌رسد.

به گفته دبیر ستاد مرکزی اربعین تاکنون ۱۳۰ هزار اتباع افغانستانی مقیم ایران در سامانه مربوطه که در این زمینه راه‌اندازی شده است، ثبت‌نام کرده‌اند، ۷۰ هزار نفر آن‌ها ثبت‌نام قطعی کرده‌اند و برای بیش از ۵۰ درصد این افراد روادید صادرشده است.

مجید آقا بابایی با بیان اینکه هزینه صدور روادید برای اتباع افغانستانی مقیم ایران با هزینه صدور روادید برای اتباع ایرانی یکسان است، افزود: اتباع افغانستانی مقیم ایران که دارای گذرنامه الکترونیکی هستند و دارای مجوز اقامت یک‌ساله معتبر در ایران هستند، می‌توانند به‌صورت مستقیم به کنسولگری‌ها و شرکت‌های معتبر مراجعه کنند و ویزای دولت عراق را دریافت کنند.

به گفته وی اتباع افغانستانی مقیم ایران برای شرکت در پیاده‌روی اربعین حسینی باید به دفاتر کفالت مشخص‌شده مراجعه کنند و دفترچه‌های لازم را که به‌نوعی نقش گذرنامه را برای آن‌ها ایفا می‌کند، دریافت کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها