صدور یک میلیون و ۴۰۰ هزار ویزای بدون بیمه زائران!

کد خبر: 745785

در جلسه ستاد مرکزی اربعین عنوان شد که پنج‌شنبه تا یکشنبه اوج بازگشت زائران با پیش بینی‌ ورود حداکثر ۳۰۰ هزار زائر در روز است به همین دلیل ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس در احتیاط برای تردد زائرین نگهداری شده تا در مواقع لزوم از آنها استفاده شود.

صدور یک میلیون و ۴۰۰ هزار ویزای بدون بیمه زائران!

خبرگزاری فارس: پانزدهمین جلسه ستاد مرکزی اربعین صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد.

در این جلسه که ریاست آن برعهده حسین ذوالفقاری بود، مجید آقابابایی دبیر این ستاد گفت: برخی رسانه‌های معاند خارج از کشور، درباره قاطعت توأم با آرامش نیروی انتظامی در برخورد با زائران غیرمجاز و بدون ویزا اخباری را منتشر و تلاش می‌کنند تا جوسازی ایجاد کنند.

پنج‌شنبه تا یکشنبه اوج بازگشت زائران با پیش بینی‌حداکثر 300 هزار در روز

وی گفت: پنج‌شنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه پیک بازگشت زائران است که به طور میانگین زیر 300 هزار زائر به کشور در طول هر 24 ساعت بازخواهند گشت، لذا باید تمهیدات خاصی برای آرامش و امنیت و پذیرایی از آنها درنظر گرفته شود.

وی گفت: براساس تصمیمات اتخاذ شده، صدور ویزای اربعین در دفاتر موقت به جز دفتر ایلام متوقف شده است و فقط سفارت عراق در ایران و کنسولگری‌های این کشور در زمینه صدور ویزا فعال خواهند بود.

آقابابایی خاطرنشان کرد: برای مراسم اربعین ۲ میلیون و 320 هزار روادید صادر شده و از اول ماه صفر، یک میلیون و 919 هزار و 938 نفر از کشور خارج شده‌اند

وی افزود: 49 درصد از مرز مهران، 26 درصد از مرز شلمچه، 19 درصد از مرز چذابه و شش درصد از مرزهای هوایی به عراق رفته‌اند. تا شب گذشته نیز 504 هزار نفر به کشور بازگشته‌اند که 45 درصد از مرز مهران برای ورود به کشور استفاده کرده‌اند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه روند ورود زائران به کشور بیشتر از روند خروجی زائران است گفت:‌ روز گذشته 107 هزار نفر به کشور وارد شده‌اند و 89 هزار نفر از کشور خارج شده‌اند.

در ادامه این نشست، حسین ذوالفقاری با اشاره به اینکه با اقدامات نیروی انتظامی و همچنین اقدامات اقناعی اجازه تجمع افراد غیرمجاز در مرزها را ندادیم، اظهار کرد: حدود 100 هزار نفر از افراد فاقد ویزا از مرز بازگردانده شدند البته در دو مورد 25 نفر و 11 نفر که قصد داشتند از مسیرهای غیرقانونی و از طریق رودخانه از کشور خارج شوند، توسط مرزبانی ایران و عراق دستگیر شدند و مرزبانان عراقی با همکاری که داشتند افراد دستگیر شده را به ما تحویل دادند.

وی خاطرنشان کرد: مسیر نجف و کربلا به لحاظ خدمات درمانی، اسکان و تغذیه در حال رصد است و عمده‌ترین مشکل ما ارتباط اینترنتی است که وزیر ارتباطات گفته طرف عراقی تجهیزات ما را ضبط کرده است.

ذوالفقاری با بیان اینکه از اول صفر تاکنون 550 هزار نفر از زائر اربعین به کشور بازگشته‌ است، گفت: تاکنون بیش از 2 میلیون و 300 هزار ویزا صادر شده است، ضمن اینکه براساس برآوردهای ما هم‌اکنون حداکثر یک میلیون و 800 هزار زائر ایرانی در عراق حضور دارند.

اتخاذ 1500 دستگاه اتوبوس در احتیاط برای تردد زائرین

وی افزود: امروز (سه‌شنبه) حداکثر 140 هزار زائر به ایران آمده و یا خواهند آمد و احتمالاً فردا (چهارشنبه) حداکثر تا 300 هزار زائر به کشور در طول 24 ساعت بازخواهند گشت.

دبیر ستاد مرکزی اربعین تأکید کرد: 840 دستگاه اتوبوس شهرداری و همچنین 700 دستگاه اتوبوس ستادکل نیروهای مسلح در احتیاط کامل قرار داده شده‌اند تا در مواقع لزوم جهت حمل و نقل زائرین اربعین از آنها استفاده شود.

ذوالفقاری گفت:‌در صورت شلوغ بودن جاده، هنگام بازگشت زائرین به کشورمان مقرر شده است در مسیر رفت به مرز مهران در روزهای آینده تغییراتی رخ دهد به طوری که خودروها و اتوبوس‌ها از طریق جاده ملک‌شاهی به مهران عزیمت خواهند کرد، همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط ستاد مرکزی اربعین و کمیته حمل و نقل، از روز یکشنبه هفته جاری که رفت و آمدها به مرز عادی شده است، قیمت‌های اتوبوس‌ها به روال قبل درآمده و راننده‌ها هزینه یکسر سفر را از مسافران دریافت می‌کنند.

لزوم نظارت بیشتر بر جاده‌ها و کالاها هنگام بازگشت زائرین

ذوالفقاری از اعضای ستاد مرکزی اربعین و به ویژه مجید آقابابایی به عنوان رئیس این ستاد خواست تا در نامه‌ای مکتوب به استانداران از آنها بخواهد که حداکثر ظرفیت نظارتی در استان‌های مرزی استفاده شود، به طوری که باید تلاش شود تا حضور فیزیکی عوامل تعزیرات در این مناطق ملموس‌تر از گذشته باشد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: با آنکه در طول سال شاهد کاهش تلفات و مصدومین در جاده‌های کشور هستیم، ولی در مسیر اربعین نباید حتی یک تصادف رخ دهد و یک تصادف هم زیاد است، لذا باید تلاش کنیم تا زیرساخت‌ها برای اربعین سال 97 کامل‌تر و بهتر از وضعیت سال جاری شود.

وی گفت: هر چند که طبق گزارشات اعلامی، حوادث جاده‌ای در عراق برای زائرین ایرانی بیشتر از سال قبل بوده است، اما باید در مسیرهای داخلی حداکثر نظارت‌ها بر جاده صورت گیرد.

لزوم لغو روادید به عنوان راهبرد اساسی اربعین

وی با بیان اینکه هلال احمر 190 تن دارو با هزینه 8 میلیارد و 400 میلیون تومان به داخل خاک عراق انتقال داده است، گفت: درباره هزینه‌هایی که برای اربعین انجام شده و همچنین دریافتی‌ها برای این سفر به مردم اطلاع‌رسانی شود. به طور مثال هلال‌احمر برای این سفر پنج هزار تومان از هر زائر دریافت کرده که این عدد در مجموع حدود پنج میلیارد تومان بوده است اما فقط برای انتقال دارو به عراق، بیش از ۸ میلیارد تومان هزینه کرده است.

ذوالفقاری تصریح کرد: از روز گذشته بازگشت زائرین اربعین به داخل کشور افزایش محسوسی پیدا کرده‌ است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: باید لغو روادید را به عنوان راهبرد اساسی اربعین در سال‌های آینده بین دول ایران و عراق در نظر گرفته شود، البته می‌توان این کار را با اتخاذ مدرک قانونی گذرنامه اعمال کرد،‌ ضمن اینکه هر چند که لغو روادید باید به کل سال و بین زائرین تعمیم داده شود، به شرط آماده‌سازی زیرساخت‌های موجود.

سفارت عراق اعلام کرده پنج‌شنبه آخرین مهلت خروج زائرین اربعین از ایران

در ادامه این نشست، حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات به عنوان مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه گفت: اوج پخت غذا در مرز مهران در طول شبانه‌روز 150 هزار پرس غذا بوده است که البته در اکثر روزها این میزان بسیار کمتر بود، ضمن اینکه سال گذشته برای اسکان زائرین اربعین تمهیداتی انجام شده بود که امسال هم همین تمهیدات برای اسکان حداکثر 30 هزار زائر در مرز مهران درنظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: کمبود آب در مرز چذابه هم با هماهنگی‌های انجام شده با مسئولان و متولیان حل شده است. همچنین برنامه‌ریزی‌ها برای توزیع غذا به میزان حداقل یک وعده بین زائرین مستقر در مرز انجام شده است.

در ادامه این نشست، محسن نظافتی مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت و نماینده این سازمان گفت: گفته می‌شود که سفارت عراق به ویزادهندگان اعلام کرده است که روز پنج‌شنبه آخرین مهلت برای خروج زائرین دارای ویزای اربعین از ایران است، لذا این با تفاهم‌نامه منعقده با دولت عراق مبنی بر مهلت 3 ماهه ویزای اربعین مغایرت دارد و می‌طلبد تا ستاد مرکزی اربعین در این خصوص اقدامات خاص خود را انجام دهد که ذوالفقاری در پاسخ گفت وزارت خارجه این موضوع را تکذیب کرده است و پنج‌شنبه آخرین روز خروج زائران نیست.

صدور فقط 900 هزار ویزا از یک میلیون و 400 هزار ویزا توسط سماح

نظافتی گفت: 900 هزار ویزا توسط سامانه سماح صادر شده است، ضمن اینکه بین یک میلیون و 300 هزار تا یک میلیون و 400 هزار ویزا هم خارج از این سامانه ویزا گرفتند.

وی با بیان اینکه آسیب‌های زیادی به زائرین بدون بیمه وارد شده است، گفت: از شنبه هفته گذشته با فشار ستاد مرکزی اربعین 100 هزار ویزا توسط دفاتر موقت با بیمه صادر شده است، همچنین ویزاهای بدون بیمه می‌تواند در سال‌های آینده مشکل‌زا باشد، به همین دلیل باید تلاش کنیم در این خصوص اقدامات مؤثری صورت گیرد.

نظافتی گفت: کل هزینه دریافتی هلال احمر بابت خدمات جانبی ویزاها از قبل صدور حداکثر یک میلیون ویزای همراه با بیمه 5 میلیارد تومان بوده است.

در ادامه این نشست، نفیسی از اعضای کمیته حمل و نقل ستاد مرکزی اربعین گفت: از سه پایانه مرزی مهران، شلمچه و چذابه تعداد ورودی‌ها و خروجی‌های زائرین نسبت به قبل 26 درصد افزایش پیدا کرده است.

افزایش استفاده زائرین اربعین از ناوگان عمومی

وی با بیان اینکه 2405 مینی‌بوس و همچنین 18 هزار و 315 سواری در این مدت به زائرین خدمات‌رسانی کرده‌اند، گفت: از 12 هزار اتوبوس موجود در کشور 8 هزار اتوبوس در مرزها به کار گرفته شده است، ضمن اینکه 464 اتوبوس هم به طور مستقیم به کربلا و نجف با دریافت مجوز کاپیتاژ رفته‌اند.

نفیسی گفت: 50 درصد زائرین با ناوگان عمومی تردد کرده‌اند که نسبت به سال گذشته شاهد رشد 5 درصدی در این زمینه هستیم و تلاش داریم که اتوبوس‌ها و حمل و نقل زائرین را بیشتر به سمت مرز مهران سوق دهیم.

وی گفت: به طور متوسط در سال گذشته حدود 26 هزار اتوبوس به مرزها در ایام اربعین عزیمت کرده‌اند.

ممانعت قاطع از ورود بدون ویزای زائرین اربعین به عراق

در ادامه این نشست، سردار میراحمدی رئیس ستاد اربعین نیروهای مسلح گفت: با اینکه پیش‌بینی افزایش تعداد زائرین اربعین در سال جاری به میزان 20 درصد داشتیم، اما با توجه به آمار فعلی به نظر می‌رسد که 10 درصد هم کاهش تعداد زوار داشته‌ایم، هر چند که ممانعت از ورود زائران بدون ویزا در این قضیه بسیار تأثیرگذار است، به طوری که در مجموع بین 300 تا 500 هزار زائر بدون ویزا در اربعین سال گذشته به عراق عزیمت کرده‌اند و با ممانعت به عمل آمده در سال جاری در این خصوص توانسته‌ایم مانع از سفر این افراد شویم که سردار حسین ذوالفقاری رئیس ستاد اربعین در پاسخ به اظهارات وی گفت: سال گذشته در مجموع 2 میلیون و 400 هزار زائر مجاز و غیرمجاز در ایام اربعین به کشورمان بازگشته‌اند، در حالی که فقط 2 میلیون و 50 هزار ویزا صادر شده بود، اما امسال این رقم به 2 میلیون و 320 هزار ویزا تاکنون رسیده است و بر این اساس به دلیل ورود زائرین غیرمجاز و بدون ویزا می‌توان گفت که تعداد زائرین سال جاری شبیه به سال گذشته است، البته همگی آنها ویزا داشته‌اند.

سردار میراحمدی به اظهارنظر سردار مهری به عنوان رئیس پلیس راهور کل کشور اشاره کرد و گفت: به نسبت سال قبل تا روز گذشته شاهد کاهش 40 درصد تلفات و شاهد کاهش 19 درصد مصدومیت در جاده‌های ایران در ایام اربعین تاکنون بوده‌ایم.

قطع نخاع یکی از پرستاران در سوسنگرد هنگام خدمات رسانی به زائرین

سردار میراحمدی افزود: 3 میلیارد تومان دارو توسط بهداری سپاه در ایام اربعین به عراق منتقل شده است، ضمن اینکه حجم زیادی از داروها هم توسط افراد خیر به عراق برده شده است.

در ادامه این نشست، پیرحسین کولیوند مسئول کمیته بهداشت ستاد مرکزی اربعین گفت: متأسفانه یکی از خودروهای امدادی در جاده سوسنگرد به دلیل وضعیت جاده و فاصله زیاد شانه خاکی با آسفالت واژگون شده که این واژگونی منجر به قطع نخاع یکی از پرستاران شده است، لذا باید به سازمان راهداری و پلیس راه برای نصب علائم و تذکرات جاده‌ای در ایام اربعین تذکر لازم داده شود، ضمن اینکه اکثر زائرینی که ویزا گرفته‌اند بدون بیمه بوده و برای همین هزینه‌های هنگفتی به دلیل خدمات ارائه شده اورژانس به آنها تحمیل شده است.

کولیوند اظهار داشت: 2 بیمارستان صحرایی توسط سپاه، 2 بیمارستان صحرایی توسط ارتش و یک بیمارستان صحرایی توسط سازمان بسیج جامعه پزشکی که همگی زیرمجموعه کمیته بهداشت و درمان هستند از روز دوم سفر در مرزها مستقر شده‌اند.

وی گفت: طبق تفاهم‌نامه منعقده بین وزارت بهداشت ایران و عراق و براساس بند 15 آن، کلیه زائرین اربعین در صورت بستری شدن در بیمارستان‌های عراقی به صورت رایگان درمان می‌شوند، لذا نباید هیچ‌گونه هزینه‌ای از زائرین دریافت شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها