در نخستین کنکور چه گذشت؟

کد خبر: 836839

چهل و هشتمین ماراتن ورود به آموزش عالی فردا آغاز می‌شود و این در حالی است که ۱۱ آزمون قبل از انقلاب فرهنگی در سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۸ و ۳۷ آزمون پس از انقلاب فرهنگی برگزار شده است.

در نخستین کنکور چه گذشت؟

خبرگزاری فارس: چهل و هشتمین آزمون داوطلبان ورود به آموزش عالی ایران فردا پنج‌شنبه هفتم تیرماه و جمعه هشتم تیرماه برگزار می‌شود.

داوطلبان برای ورود به آموزش عالی ایران باید در یک آزمون سراسری شرکت کنند که این آزمون سالانه یک بار برگزار می‌شود و به طور معمول هر ساله بیش از یک میلیون نفر برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام می‌کنند تا برای ورود به دانشگاه و رشته دلخواه خود به رقابت با دیگر داوطلبان بپردازند.

* کنکور چیست؟

کنکور یک آزمون تستی ۴ گزینه‌ای است که برای ورود به دانشگاه‌ها و سنجیدن دانش آموزان برگزار می‌شود و منابع آن سال‌های دوم و سوم و پیش دانشگاهی مقطع دبیرستان است.

در نخستین کنکور چه گذشت؟

* سابقه کنکور در ایران

کنکور در ایران از ابتدای تأسیس دانشگاه‌ها شروع وجود داشت، ولی تا سال ۱۳۴۲ هر دانشگاه برای جذب دانشجو مستقل عمل می‌کرد و دانشگاه‌ها با گرفتن امتحانات ورودی خاص خود، دانشجویانی را می‌پذیرفتند.

از اوایل دهه ۱۳۴۰ دانشگاه‌هایی از جمله صنعتی آریامهر، پلی‌تکنیک، ملی، فردوسی و جندی‌شاپور ساخته شدند که تا اوایل دهه ۱۳۵۰ تعداد آن‌ها به ۱۴ دانشگاه رسید. به مرور زمان، حجم متقاضیان ورود به دانشگاه بسیار زیادتر از گذشته شد و این موضوع مسئولان وقت را واداشت تا آموزش عالی را تأسیس کنند و از این طریق پاسخگوی جمعیت زیاد داوطلبان برای ورود به دانشگاه باشند.

پس از تأسیس وزارت علوم و راه‌اندازی مرکز آزمون‌شناسی در سال ۱۳۴۷، آزمون سراسری مجدداً به صورت متمرکز رایج شد و در نخستین آزمون، ۱۲ دانشگاه با ۳۰ رشته تحصیلی وجود داشت که داوطلبان می‌توانستند از این میان ۱۰ رشته را انتخاب کنند.

در سال ۱۳۵۴ سازمان سنجش آموزش کشور تشکیل شد و کنکور جایگاه سازمان‌یافته‌تری به خود گرفت.

در نخستین کنکور چه گذشت؟

تا این سال‌ها علاوه بر نتایج کنکور، معدل امتحانات نهایی ششم متوسطه و ضوابطی از جمله نوع مدرک، سهمیه منطقه، جنسیت و نظام وظیفه هم در قبولی داوطلبان تأثیر داشت؛ در سال ۱۳۵۷ قبولی تنها به نتایج کنکور محدود شد و پس از انقلاب اسلامی نخستین آزمون سراسری در سال ۱۳۵۸ برگزار شد و بعد از آن هم با انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها و به تبع آن کنکور ۳ سال تعطیل شد.

سال ۱۳۶۱ دوباره کنکور شکل گرفت و در این سال تنها برای رشته‌های پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی، الهیات و معارف اسلامی آزمون برگزار شد؛ این روند کنکور تا سال ۱۳۷۱ ادامه پیدا کرد و داوطلبان سه نوع سهمیه آزاد، منطقه‌ای و نهاد‌های انقلاب اسلامی داشتند.

به مرور زمان تحصیلات از نوع پیام‌نور، شبانه، مراکز تربیت معلم و غیرانتفاعی به وجود آمد.

روند درخواست داوطلبان برای شرکت در کنکور و پذیرش در دانشگاه‌ها صعودی بود و این امر باعث افزایش دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و ایجاد دانشگاه جامع‌علمی ـ. کاربردی شد.

پس از مدتی طرح سنجش و پذیرش دانشجو ـ. که بعد‌ها به طرح حذف کنکور معروف شد ـ. مطرح شد.

قرار است از سال‌های آینده کنکور به شکل دیگری برگزار شود تا داوطلبان این حجم از استرس را برای یک آزمون تجربه نکنند.

در نخستین کنکور چه گذشت؟

* نخستین کنکور

نخستین آزمون سراسری به منظور پذیرش دانشجو برای رشته‌های تحصیلی متنوع دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی توسط مرکز آزمون شناسی (سازمان سنجش آموزش کشور فعلی) در سال ۱۳۴۸ انجام شد.

داوطلبان با توجه به نوع دیپلم (ریاضی، طبیعی، ادبی)، رعایت شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو و رعایت ضوابط پذیرش در رشته‌های متنوع دانشگاه‌ها و موسسات بر حسب علاقه خود پنج رشته تحصیلی را به تقدم علاقه انتخاب می‌کردند.

در آن امتحان سراسری یا کنکور از سئوالات کوتاه جواب استفاده شده است.

با اینکه سئوالات در آن دوره بر اساس سئوالات امتحانات سال‌های قبل بود، اما شیوه مزبور عاری از عیب و نارسایی نبود. در این روش تحصیلات قبل داوطلب به صورت سئوالات کوتاه جواب که برایش ناآشنا بود مورد امتحان قرار می‌گرفت و پذیرفته شدگان بدون اینکه نتیجه آزمون خود را بدانند ضمن امتحان نسبت به انتخاب رشته مبادرت می‌کردند.

در نخستین کنکور چه گذشت؟

اجرای مسابقه ورودی دانشگاه‌ها در سال ۱۳۴۸، با حضور ۴۷ هزار و ۷۷۳ داوطلب به منظور پذیرش دانشجو در ۱۲ دانشجو و موسسه آموزش عالی و در ۷ حوزه امتحانی برگزار شد.

فردا چهل و هشتمین آزمون سراسری برگزار می‌شود که ۱۱ آزمون قبل از انقلاب فرهنگی در سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۸ برگزار شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها