اردوگاه کار اجباری در خانه‌های لوکس +تصاویر

کد خبر: 839979

تبلیغات در فضای مجازی با سواستفاده از حقوق کودکان پدیده‌ای نوینی که عده‌ای از والدین برای کسب درآمد از آن استفاده می‌کنند.

اردوگاه کار اجباری در خانه‌های لوکس +تصاویر
خبرگزاری فارس: تبلیغات در فضای مجازی با سواستفاده از حقوق کودکان پدیده‌ای نوینی که عده‌ای از والدین برای کسب درآمد از آن استفاده می‌کنند.
تلفن همراهت را دست می‌گیری، طبق عادت، ایستاگرام را باز می‌کنی و مشغول چرخیدن در صفحات آن می‌شوی، تازگی‌ها دست به لایکت هم خوب شده است، بی آنکه عکس‌ها فرصت باز شدن پیدا کنند و به اصطلاح لود شوند، شصتت را روی قلب پایین آن می‌فشاری و با حرکتی جهشی میروی سراغ بعدی و لایک! و بعدی و بعدی‌ها را به سرعت برق لایک می‌کنی، بدون آنکه حتی یکبار محتوای آن را ببینی یا اینکه بخوانی که در زیر این عکس چه نوشته شده است، گاهی هم ممکن است روی یک پست توقفی کنی و نگاهی سطحی به آن بیندازی، اما اصلا هم برایت مهم نیست که صفحه برای چه کسی است. تو فقط می‌خواهی لایک کنی!
دنبال و لایک کردن این پست‌های رنگارنگ شاید در ظاهر برای ما ارزش خاصی نداشته باشد و تنها برایمان جنبه سرگرمی داشته باشد، اما عده‌ای برای کسب همین اشاره انگشت ما بر روی دکمه قلب مانند اینستاگرام از هر روشی استفاده می‌کنند. یکی با تظاهرات زیبایی، عکس انداختن در مکان‌های مجلل، و دیگری با پوشیدن لباس‌های مارک‌دار و گا‌ها سوار بر اتومبیل‌های گران‌قیمت سعی می‌کند نظرات مخاطبان را به سوی خود جلب کند، اما نیت این افراد تنها جذب مخاطب نیست!
با جستجویی ساده در فضای شبکه‌های اجتماعی امروزه به وفور شاهد استفاده از کودکان برای جذب مخاطبان هستیم، مادرانی که با آرایش دختر بچه‌ها سعی در جمع‌کردن فالوور دارند و پدرانی که با استفاده از آمار بالای مخاطبان صفحه اجتماعی خود به دنبال جذب تبلیغات برند‌های مختلف و کسب در‌امد هستند. هرچند مشاغل الکترونیک و کار کردن از طریق شبکه‌های اجتماعی امروزه در سراسر دنیا برای بسیاری از افراد به منبعی برای کسب درآمد تبدیل شده است، اما در این بین عده‌ای با سواستفاده از حقوق کودکان سعی در جذب تبلیغات و کسب درآمد کرده و پس از مدت با جمع‌آوری صدهاهزار مخاطب این صفحات را با قیمت‌های گاهی نجومی به‌فروش می‌رسانند.
عکس بفرستید جایزه بگیرید مسابقات مجازی هم از دیگر اقدامات صفحات این والدین است که از کودکانشان برای تامین هزینه خانواده استفاده می‌کنند. کودکانی که باید مدام وقتشان را در آتلیه‌ها بگذرانند و از تمام لحظاتشان عکس و فیلم گرفته شود، چون قرار است لباس روی تن‌شان یا حتی کرم و شامپوی بدن خودشان را تبلیغ کنند؛ در این بین عده‌ای دیگر نیز با حضور درمکان‌های مجلل اقدام به گرفتن عکس‌های پر رنگ‌و لعاب کرده و با انتشار این تصاویر در فضای مجازی ظاهرسازی می‌کنند تا شاید بتوانند از طریق فریب مخاطبان فالوور‌های خود را افزایش دهند و برایشان هیچ اهمیتی ندارد که شاید همین خودنمایی باعث ایجاد آسیب‌های روحی و روانی در مخاطبان شود. در یک نمونه از این مسابقات مجازی، مادری را می‌بینیم که فرزندش را در آغوش گرفته و او را نوازش می‌کند، رنگ لباس و آرایش کودک به قدری به چشم می‌اید که در نگاه اول خواه ناخواه مخاطب به دنبال یافتن نام فروشگاه در توضیحات این پست می‌رود.
فروش اجناس بی کیفیت از طریق اینترنت در موردی دیگر شرکت مورد نظر از مادران می‌خواهد تا با با فرزندان خود عکس بگیرند، سپس آن را در صفحه خود قرار دهند و پیج شرکت را تگ کنند تا در مسابقه زیباترین مادر و کودک شرکت کنند تا در نهایت با برنده شدن در این مسابقه یک دست لباس کودک از این فروشگاه هدیه بگیرند! اما باید در نظر داشت همین‌گونه تبلیغات باعث افزایش مخاطب صفحه شرکت مورد نظر و افزایش روزشمار مخاطبان این صفحه خواهد شد. داستان زندگی این کودکان به همینجا ختم نمی‌شود به‌طوری که یافته‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد این شرکت‌های تبلیغاتی با برگزاری جشن تولد و مراسم‌ها برای این کودکان به دنبال فروش و تبلیغ محصولات خود بوده و همچنین در مواقعی هزینه‌های درمانی و دندانپزشکی بعضی از این بچه‌ها را نیز تأمین می‌کنند. از آنجا که نظارت دقیق و مشخصی بر این‌گونه آگهی‌ها صورت نمی‌گیرد بعضا می‌بینیم شرکت‌هایی به دنبال انتشار این مدل آگهی‌ها هستند که از محصولات با کیفیتی برخوردار نبوده با تبلیغاتی پر زرق و برق در شبکه‌های مجازی اجناس خود را به فروش می‌رسانند؛ اجناسی که به دلیل نامرغوب بود فروششان در بازار‌های عادی کار آسانی نیست، اما با تبلیغی غیرواقعی در این فضا به راحتی فروخته می‌شوند. همچنین برخی از این والدین که توانسته‌اند به واسطه استفاده ابزاری از فرزندشان تعداد فالوور قابل توجهی را جذب کنند طی اقدامی دروغین و تأمل برانگیز با دریافت هزینه‌هایی قابل توجه اقدام به معرفی سایر افراد به عنوان دوست یا آشنا در این صفحات می‌کنند تا بتوانند برای آن‌ها فالوور جذب کنند. جریمه ۱۰ هزار یورویی برای انتشار عکس کودکان توسط والدینشان درهمین راستا طی ماه‌های گذشته نیز از سوی دادگاهی واقع در منطقه «منتووا» ایتالیا حکمی مبنی بر اینکه پدر و مادر می‌توانند عکس‌های فرزندانشان را تنها در صورت کسب رضایت آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند، صادر شد. والدینی که عکس‌های کودکان زیر سن قانونی خود را بدون اجازه آنان در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند، ممکن است تا ۱۰ هزار یورو جریمه دریافت کنند. این حکم توسط دادگاهی در رم، پایتخت ایتالیا در ماه دسامبر ۲۰۱۷ صادر شد که به موجب آن قاضی می‌تواند با دریافت شکایت از فرزندان، حکم حذف عکس‌های منتشر شده و همینطور جریمه نقدی والدین به نفع فرزندان را صادر کند. این حکم در ابتدا برای والدین نوجوان ۱۶ ساله‌ای صادر شد که عکس‌های او را بدون اجازه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاشتند.
این تصمیم به ماده ۹۶ قانون حق مولف (کپی رایت) ایتالیا اشاره دارد که در آن به تصویر گذاشتن عکس از چهره افراد بدون گرفتن رضایت آنان، بجز در برخی موارد استثنایی، ممنوع است. همچنین به موجب ماده ۱۶ کنوانسیون ۱۹۸۹ حقوق کودک، حریم خصوصی کودکان نباید شکسته شود یا به خطر بیفتد و کودکان در این موارد حق شکایت و طلب حقوق خود را دارند. سو استفاده از حقوق کودکان با تبلیغات فریبنده در فضای مجازی هدی قاسمی متخصص اعصاب و روان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در ارتباط با تبلیغات برخی از برند‌های پوشاک با استفاده از برخی از کودکان خوش‌سیما اظهار داشت: این مسئله به نوعی ضایع کردن حقوق کودک به شمار می‌رود؛ چراکه بسیاری از این افراد زمانی که بزرگ‌تر شوند تمایلی به انتشار عکس‌های گذشته‌شان ندارند و از آنجایی که کودک نمی‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیرنده باشد و خواسته‌هایش را کانالیزه کند، انتشار عکس‌های آن ضایع کردن حق کودک به شمار می‌رود. وی با تأکید بر آنکه این مسئله نوعی سوءاستفاده از کودک محسوب می‌شود، عنوان کرد: این موضوع البته تعریف روتین کودک کار را نداشته، ولی به نوعی به آن شباهت دارد. این متخصص اعصاب و روان نسبت به تغییر نگرش خانواده‌ها و اجتماع نسبت به انتشار عکس‌های کودکان خود و فیزیک ظاهری آن هشدار داد و گفت: این مسئله به نوعی جابه‌جایی ارزش‌ها به حساب می‌آید و حجم بالای جراحی‌های زیبایی را می‌تواند به همراه داشته باشد. قاسمی گفت: کودکی که زیبایی او توسط یک شرکت به نمایش گذاشته می‌شود و لایک‌های زیادی هم به همراه دارد، بر روی دوستان کودک و اقوام نزدیک او نیز تأثیر گذاشته؛ چراکه احساس می‌کنند نازیبا هستند و یک حس سرخوردگی و خوب نبودن همیشه با آن‌ها همراه است و این مسئله حتی تا سال‌ها پس از بزرگ شدن آن‌ها ادامه دارد؛ لذا در آینده احتمالاً با افرادی مواجه هستیم که از لایک نخوردن عکس‌هایشان بسیار افسوس می‌خورند. وی خاطرنشان کرد: کودکان را نباید در مسائلی که نمی‌توانند تصمیم بگیرند اجبار کرد و این مسئله جزو حقوق کودک است و باید به آن احترام گذاشته شود. تغییر سبک زندگی با ترویج فرهنگ غربی نکته قابل تأمل آنجاست که بیشتر خانواده‌هایی که در فضای اینستاگرام اقدام به سو استفاده تبلیغاتی از کودکان می‌کنند و با حضور در فضا‌های مجلل تصاویر خود را برای کسب درآمد در فضای مجازی انتشار می‌دهند وضعیت مالی مناسبی نداشته، اما به دلیل برخی ویژگی‌ها نظیر زیبایی ظاهری کودک توسط برخی کمپانی‌ها جذب می‌شوند. انتشار این تصاویر در فضا‌های مجلل به مرور زمان باعث به فراموشی سپرده شدن فرهنگ اصیل ایرانی و تغییر سبک زندگی مردم خواهد شد؛ همچنین والدین این کودکان نیز با نادیده گرفتن حقوق کودکان به نوعی آن‌ها را وادار به کار کردن اجباری در این محیط کرده اند تا بتوانند از طریق معصومیت فرزندشان نظر مخاطبان را جلب کنند و کودکی که از ماجرا خبر ندارد همه تلاش خود را می‌کند که کالایی که به او داده‌اند را به خوبی تبلیغ کند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها