آمار پشت نوبتی حج تمتع

کد خبر: 858403

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برای سفر به حج تمتع در نوبت انتظار هستند که اعزام این تعداد متقاضی حدود ۱۳ سال طول می‌کشد.

آمار پشت نوبتی حج تمتع

خبرگزاری مهر: نشست تخصصی تحلیلی مقایسه‌ای خدمات جمهوری اسلامی ایران به حجاج با سایر کشور‌ها در هتل ویولت با حضور رئیس سازمان حج وزیارت و دست اندرکاران و جمعی از پژوهشگران برگزار شد.

حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت درباره این موضوع و خدمات ارائه شده اظهار داشت: ابتدا باید ببینیم که خدمات ارائه شده در دو دهه گذشته چگونه بوده است و خدمات آینده چگونه باید باشد.

وی افزود: این موضوع که حج ایران همیشه مورد زبانزد بوده و حتی مسئولان حج سعودی بر این مهم تاکید کرده اند، بسیار حائز اهمیت است.

رئیس سازمان حج وزیارت گفت: یکی از مشکلاتی که در گذشته وجود داشته بحث ثبت نام زائران در سال ۸۵ و ۸۶ بوده یعنی با وجود اعزام به اندازه تعیین شده زائران، در نوبت انتظار چیزی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر وجود دارند که چندین سال انتظار را بیشتر می‌کند.

محمدی افزود: اگر سالانه ۱۰۰ هزار نفر نیز عزیمت کنند، در حدود ۱۳ سال به طول می‌انجامد و حتی باید به علاقمندان سفر حج که تاکنون ثبت نام نکرده اند و اشتیاق به این موضوع دارند، توجه شود.

وی افزود: برخی کشور‌ها همانند مالزی رویکرد جالبی را دارد و برای کسانی که علاقه به این سفر دارند، از کودکی صندوق سپرده گذاری حج در اختیار دارند.

رئیس سازمان حج وز یارت افزود: حج جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نمونه باشد و حجاج باید به عملکرد مسئولان خود در حوزه اسکان و تغذیه توجه داشته باشند.

محمدی افزود: سازمان حج وزیارت بسته‌های کاملی را به حجاج ارائه می‌دهد، یعنی اینکه از ابتدا تا انتهای سفر با سازمان حج وزیارت است.

وی افزود: بسیاری کشور‌های دیگر این خدمات اعم از سیستم داشتن بسته‌های لازم برای حج اعلام نکرده اند.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در حمل و نقل نیز شاهد خدمات حمل و نقل درون شهری در نقل شهری، هستیم که هیچ کشوری به این ترتیب خدمات نمی‌دهد.

محمدی افزود: در بحث اسکان نیز ما مهمترین تلاش‌های خود را داشته ایم و هتل‌های مناسبی را اجاره کرده ایم؛ حتی بسیاری کشور‌های دیگر چنین خدمات وسیعی را در اسکان ارائه نمی‌دهند.

وی افزود: در حوزه تغذیه و تدارک و وجود آشپزخانه ها، می‌توان گفت که تقریبا کمتر کشوری همانند ایران به تدارکات و تغذیه به این ترتیب می‌پردازند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه آشپزخانه زائران ایرانی مناسب است، گفت: منظور بنده الافندیه است که به صورت متمرکز و با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها به خدمات پخت غذا می‌پردازد.

محمدی به موضوع راهنمایان اشاره کرد و گفت: راهنمایان نیز یکی از خدمات به حجاج ایرانی محسوب می‌شود که ما را با کشور‌های دیگر متفاوت و نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: پیشگامی ایران در نمونه بودن حج بر هیچ کس پوشیده نیست و امیدواریم با اجرای مناسب برنامه‌ها این جایگاه را حفظ کنیم.

محمدی تاکید کرد: تمامی خدمات ارائه شده در حوزه‌هایی مانند نقل، تغذیه، اسکان و. بوده است و شاید کشور‌های دیگر نتوانسته اند به طور کامل در این زمینه‌ها فعال باشد.

وی افزود: در حوزه فناوری و خدمات الکترونیکی نیز سازمان حج از جمله سازمان‌های برتر محسوب می‌شود، چرا که به عنوان نمونه تمام کار‌ها اعم از ثبت نام و ... به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها