وقتی یونیت دندانپزشکی به خانه‌تان می‌آید

کد خبر: 884416

اینجا دردل پایتخت، بانویی فارغ از همایش‌های پرطمطراقی که با عناوین مختلف «هفته سلامت زنان» برگزار می‌شود، خودش دست‌به‌کار شده و با کوله باری از تجربه به کمک زنان آسیب‌دیده جامعه آمده است.

وقتی یونیت دندانپزشکی به خانه‌تان می‌آید

مجله فارس پلاس:«سلامت زنان» نام هفته‌ای است که در روزهای ابتدایی آن قرار داریم بسیاری از ارگان‌های دولتی و خصوصی به دنبال برپایی همایش و برگزاری مراسم‌هایی هستند که اهمیت «سلامت زنان» را بازگو کنند اما اینجا در دل شهر تهران، بانویی است که جدای همه این همایش‌ها، چند سالی است برای حفظ سلامت زنان و فرزندان ویژه آن‌ها ابتدایی‌ترین وسایل دندانپزشکی را در کیف کارش می‌گذارد و داوطلبانه به مجتمع‌های خیریه معلولان سر می‌زند.

وقتی یونیت دندانپزشکی به خانه‌تان می‌آید

مادران را دریابید

«خانم زیبا حسینی نایه» در دهه هفتم زندگی‌اش قراردارد و از بهداشت کاران دهان و دندان است. او برای افزودن به تجربیاتش وخدمات رسانی به اقشار مختلف جامعه به کشورهای اروپایی سفر کرده و با کوله باری از تجربه و ایده‌های نو به کمک زنان و معلولان جامعه آمده است. بیش از ۴۰ سال از فارغ التحصیلی اش در دانشگاه تهران می‌گذرد و تجربه‌اش را به شکل عام المنفعه دراختیار مراکز خیریه گذاشته است. بانوحسینی سر پرسودایی دارد و به این فکر می‌کند که چطور می‌تواند امکانات پزشکی دهان و دندان را به مادرانی برساند که حمایت کننده ای در منزل ندارد وبرای رساندن خودشان به مطب دکتر دچار مشکل هستند.

وقتی یونیت دندانپزشکی به خانه‌تان می‌آید

مادرانی که درد دندان دارند

خانم حسینی طی این سال‌ها توانسته ارتباط خوبی با جامعه معلولان داشته باشد و هر هفته یک روز را به صورت رایگان به معاینه ودندان‌های معلولان اختصاص می‌دهد او به موسسه نگین واقع در پارک الغدیر تهران سرمی‌زند، دانش آموزان نابینا را ویزیت می‌کند و نحوه تمیز کردن دندانشان را با توجه به شرایط ویژه آن‌ها آموزش می‌دهد.

وقتی یونیت دندانپزشکی به خانه‌تان می‌آید

یکی از دغدغه‌های او حمایت از زنان جامعه است. او به اتفاقی که در مطب دندانپزشکی یکی از دوستانش رخ داد اشاره می‌کند ومی گوید: «خانم بارداری که کودک معلول داشت به ما مراجعه کرد. او علاوه بر درمان دندان‌های فرزند معلولش، خودش نیز تحت درمان بود اما بارداری خانم و قرار گرفتن او در ماه‌های آخر بارداری مشکل ساز شده بود. او قادر نبود فرزند معلولش را به کلینیک بیاورد آنجا بود که به این نتیجه رسیدم بسیاری از خانم‌ها به دلیل مشکلات عمده مثل نگهداری از نوزادی که نیاز به حمایت ویژه دارد قادر نیستند از منزل خود خارج شوند. بیشتر خانم‌ها بعد از زایمان تا بخواهند به شرایط عادی زندگی خود برگردند ممکن است دندانی که دچارمشکل شده را از دست بدهند. طی این سال‌ها شاهد بوده‌ام بیشتر خانم‌ها بعد از زایمان به دلیل توجه همه جانبه به نوزادشان خودشان را فراموش می‌کنند و گاهی حتی درد دندان را تحمل می‌کنند. دردهایی که با یک جرم گیری ساده حل شود. حتی خرابی دندان مادری که تازه زایمان کرده می‌تواند منجر به افسردگی و حتی پایین آمدن اعتماد به نفس آن‌ها شود. در واقع مشکلات جسمی باعث بروز مشکلات روحی نیز می‌شود.

از ایده پردازی تا مسواک زدن برای معلولان

«اطلاع رسانی جامع واجرای طرح‌های همگانی می‌تواند یک جامعه را درسلامت جسمی و روحی نگهدارد.» این را خانم حسینی می‌گوید، او برای این ادعایش چندین سال درحال مطالعه بوده و نمونه فعالیت‌های مشابه درکشورهای اروپایی را از نزدیک مشاهده و از تجربیات آن‌ها در ارائه طرح‌هایش استفاده کرده است. ایده او در حد مطالعه کتابخانه‌ای و دیدن کلینیک‌های پر زرق و برق نبوده، او برای اثبات ایده‌اش بیش از سه سال در مراکز خیریه به صورت رایگان کودکان معلول را معاینه کرده و خدماتی را در اختیارشان قرار داده است؛ ازجرم گیری دندان گرفته تا نخ دندان و مسواک کشیدن برای معلولان جسمی، حرکتی وهمچنین کم‌توانان ذهنی. حالا تجربیات و مطالعات خود را در یک کتاب جمع‌آوری کرده است. تجربیاتی از این قبیل که چطور می‌توان در خانه با چند تا بالش و متکا یونیت دندانپزشکی مختص به نوع معلولیت تعبیه کرد.

یونیت دندانپزشکی داخل منزل بیمار

خودش به عنوان اولین نفر داوطلب شده که بتواند امکانات اولیه بهداشت دهان و دندان را به خانه و اتاق خواب بیمارانی که قادر به حرکت نیستند برساند. می‌گوید: «این ایده وقتی به ذهنم رسید که در یک برنامه تلویزیونی و ورزشی شاهد بودم گروه فیزیوتراپ برای مداوای یک فوتبالیست جوان ومشهور خانه‌نشین به منزلش رفته و امکانات پزشکی را به اتاق خواب او رسانده بودند غافل از اینکه رسیدگی به دندان‌های آن فوتبالیست نیز یکی از ارکان مهم درحفظ سلامتی او به شمار می‌رفت اما تیم پزشکی نسبت به دندان‌های او بی‌تفاوت بود. همان موقع با خودم فکر کردم چه تعداد معلول حرکتی در خانه‌هایشان حبس شده‌اند و محکوم به تحمل درد دندان هستند. این برای من انگیزه‌ای شد تا طرحی را ارائه دهم که در آن خدمات و مراقبت از دهان و دندان بیمارانی باشد که شرایط مراجعه به کلینیک را ندارند. در کتابم نوشته‌ام که چطور می‌توان از امکانات داخل منزل به عنوان یونیت دندانپزشکی استفاده کرد و امیدوارم این طرح با حمایت دستگاه های دولتی اجرایی شود.»

وقتی یونیت دندانپزشکی به خانه‌تان می‌آید

اختراعی برای دهان کوچک‌ها

او تاکنون ۲ اختراع در زمینه تجهیزات جانبی دندان‌پزشکی در کشور خودمان و سوئد به ثبت رسانده است. حسینی نایه درباره نخستین ثبت اختراعش می‌گوید: «گیره نگهدارند موارد ترمیمی در دندان «ماتریس هولدر» است. چون فضای دهان بیمار برای درمان بسیار کوچک است، در این گیره و نوار تغییراتی ایجاد کرده‌ام که بیمار کمتر تحت‌فشار قرار بگیرد و در حین معالجه شرایط آسوده‌تری داشته باشد.»

یکی دیگر از اختراعات بانو حسینی ساخت میز کوچک جراحی است که قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه را دارد تا دندان‌پزشک مجبور نباشد وسایل کار خود را روی سینه بیمار قرار دهد. می‌گوید: «در سال‌هایی که خدمت کردم ارائه بهترین خدمات به بیماران برایم یک اصل بوده است؛ به‌ویژه خدمت به کسانی که از مشکلات دیگری مثل بیماری و معلولیت و کم‌توانی ذهنی رنج می‌برند. این اختراع برای ویلچر نشینانی استفاده می‌شود که مجبورند روی ویلچر غذایشان را بخورند.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها