تفاوت قیمت سفر به عتبات کاروان‌های آزادبر و دولتی

کد خبر: 898095

هزینه‌های سفر به عتبات در کاروان‌های حج و زیارت با هزینه‌های کاروان‌های آزاد و حتی برخی از دفاتر مجاز حج و زیارت متفاوت است. به طوری که در تماس با آژانس‌های مسافرتی مختلف، قیمت‌های متنوعی ارائه شده است.

تفاوت قیمت سفر به عتبات کاروان‌های آزادبر و دولتی

خبرگزاری فارس: پس از حدود دو هفته وقفه در نام‌نویسی از متقاضیان سفر به عتبات، ثبت‌نام کاروان‌های عتبات از سوی سازمان حج و زیارت چهارشنبه ۷ آذرماه آغاز شد.

با توجه به مشکلات ارزی و افزایش قیمت ارز در ماه‌های اخیر نسبت به سال گذشته، هزینه سفر به عتبات نیز افزایش یافت. به طوری که از اواخر تابستان سال جاری افزایش قیمت‌ها اعمال شد و کاروان‌های زمینی و هوایی به عتبات از شهریورماه سال جاری با قیمت‌های جدید زائران را به عتبات اعزام کردند.

بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، سفر‌های هوایی به عتبات به مدت هفت شب از ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان و هزینه سفر زمینی به عتبات نیز از یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شد. پس از مدت کوتاهی سقف هزینه سفر به عتبات به صورت هوایی به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

در روز‌های اخیر نیز با باز شدن سایت سازمان حج و زیارت برای اعزام کاروان‌ها به عتبات، هزینه‌های سفر به عتبات در کاروان‌های حج و زیارت با هزینه‌های کاروان‌های آزاد و حتی برخی از دفاتر دیگر متفاوت است. به طوری که در تماس با آژانس‌های مسافرتی مختلف، قیمت‌های متنوعی ارائه شده است.

تا جایی که دفتر مسافرتی پرسپولیس هزینه سفر به عتبات به صورت هوایی را ۳ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و هزینه سفر زمینی به عتبات را ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

دفتر مسافرتی شریف پرواز پارسیان نیز سفر زمینی به عتبات را به قیمت یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سفر هوایی به عتبات را به قیمت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای زائران عرضه می‌کند.

همچنین قیمت‌های عرضه‌شده برای تور عتبات در دفتر مسافرتی شکوه طلایه داران به صورت هوایی ۳ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان و به صورت زمینی از یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

البته برخی از دفاتر مسافرتی نیز با اعلام هزینه‌های کاروان‌های عتبات سازمان حج و زیارت به صورت زمینی از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و هوایی با قیمت ۳ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، برای کاهش هزینه‌های سفر زائران، آن‌ها را تشویق به نام نویسی در کاروان‌های غیردولتی یا همان آزادبر می‌کنند.

به طوری که یکی از دفاتر مسافرتی با بالا بودن هزینه سفر به عتبات در کاروان‌های حج و زیارت، قیمت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای سفر زمینی و ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برای سفر هوایی به عتبات را همراه با کاروان‌های آزادبر پیشنهاد داد.

این امر در حالی است که برخی از دفاتر مسافرتی هزینه‌های بالاتری را برای کاروان‌های آزادبر عنوان می‌کنند؛ به طوری که یکی از این دفاتر زائران را با هزینه ۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان به عتبات اعزام می‌کند که البته دلیل آن‌ها برای بالابودن هزینه‌ها عدم تخصیص ارز ثانویه به کاروان‌های آزادبر است.

به نظر می‌رسد با توجه به افزایش هزینه‌های سفر به عتبات که البته ارتباط مستقیمی با افزایش قیمت ارز دارد، کاروان‌های آزادبر با استفاده از شیوه‌های مختلف سعی در جذب زائران دارند. یکی از شیوه‌های این کاروان‌ها، کاهش زمان سفر از هفت شب به ۶ شب است که هزینه‌های سفر را نیز به مقدار محدودی کاهش می‌دهد.

امید است که با ساماندهی بیشتر مراکز ارائه دهنده تور‌های مسافرتی عتبات، هزینه‌های این سفر معنوی نیز تنظیم شود تا شاهد افزایش قیمت‌ها و نارضایتی زائران نباشیم چرا که با افزایش قیمت‌ها، کاروان‌های آزادبر نیز افزایش یافته و بیشتر برای جذب زائران تلاش می‌کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها