علت گردم شدن آب‌های زیرزمینی ثلاث باباجانی چیست؟

کد خبر: 905629

یک پژوهشگر زمین‌شناسی گفت: خبر‌های منتشر شده در پی عدم بررسی‌های کارشناسی شده برای علت‌یابی مساله گرم شدن آب‌های زیرزمینی در شهرستان زلزله‌زده ثلاث باباجانی کذب محض است.

علت گردم شدن آب‌های زیرزمینی ثلاث باباجانی چیست؟

خبرگزاری فارس: روز گذشته کلیپی در فضای مجازی با این عنوان که دمای آب‌های زیرزمینی شهرستان ثلاث باباجانی افزایش یافته است، منتشر شد؛ داستان از این قرار بود که روز گذشته صاحب یکی از چاه‌های شهرستان مذکور متوجه افزایش دما و داغ شدن آب چاه می‌شود.

به دنبال انتشار خبر افزایش دمای آب‌های زیرزمینی شهرستان ثلاث باباجانی و انعکاس این کلیپ در رسانه‌ها، شایعات مختلفی اعم از اینکه آزمایش‌های هسته‌ای یا اتمی می‌تواند لایه بیرونی زمین را گرم کند، پخش شد که البته موج‌سواری رسانه‌های ضدانقلاب برای به حاشیه راندن موضوع اصلی بر همگان روشن است، اما موضوع مهمی که مطرح می‌شود و سبب نگرانی خواهد شد، عملیات روانی و ایجاد اضطراب و استرس برای مردم منطقه است.

شانتاژ‌های خبری از این دست، تنها شامل این مورد نیست؛ بلکه به کرات، رسانه‌های معاند برای تخریب امنیت و آرامش مردم مساله زلزله و پس‌لرزه‌ها را به فعالیت‌های هسته‌ای و اتمی نسبت می‌دهند.

از نظر علم زمین‌شناسی و با توجه به اظهارات کارشناسان این حوزه و همچنین تحقیقات صورت گرفته، مساله زلزله‌های اخیر در کرمانشاه موضوعی طبیعی است و از آنجا که کشور ایران و مشخصا استان‌های غربی روی خط لرزه‌ای قرار دارند، مساله زلزله‌ها و پس‌لرزه‌ها به حوادث طبیعی برمی‌گردد، بنابراین دلایل واهی برای به حاشیه بردن امنیت خاطر شهروندان از سوی رسانه‌های معاند بی‌معنا و کاملا غیر‌علمی است، چراکه کشور ژاپن نیز به دفعات متعدد در طول روز دچار زلزله‌ها، پس‌لرزه‌ها و حوادث طبیعی این شکلی می‌شود.

علاوه بر این‌ها، شایعه‌هایی نیز مبنی بر تشدید زلزله و خبر احتمالی زلزله‌های شدید‌تر به گوش می‌رسد که دود این شایعه‌ها تنها به چشم مردم کرمانشاه خواهد رفت و زمینه‌های ضربه اقتصادی، امنیتی و سلامت روحی مردم را فراهم می‌کند.

خبرگزاری فارس به جهت رسالت خود برای جلوگیری از سوء‌استفاده رسانه‌های بیگانه و به حاشیه بردن امنیت و آرامش مردم، با کارشناسان مطرح این حوزه و مدیران مرتبط گفتگو کرده است.

دکتر مهدی کرد پژوهشگر زمین شناسی و عضو هیات علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه کردستان در خصوص گرم شدن آب‌های زیرزمینی در شهرستان ثلاث باباجانی و شایعات موجود قبل از اعلام نتایج نهایی، اظهار داشت: دلایل مختلفی برای افزایش دمای آب‌های زیرزمینی در این منطقه وجود دارد، اما اینکه قبل از بررسی‌های کارشناسی شده و تطبیق دادن داده‌های زمین شناسی، نتایج نهایی از گرم شدن این آب‌ها منتشر شود، مساله‌ای غیرعلمی و کاملا عوامانه است.

وی گفت: باید بررسی‌ها و تحقیقات میدانی برای پی بردن به علت گرم شدن آب‌های زیرزمینی در شهرستان ثلاث باباجانی صورت پذیرد و هر نتیجه‌ای قبل از بررسی داده‌های زمین شناسی و تطبیق آن داده‌ها با منطقه هدف، کاملا بی‌اساس است.

در ادامه با مسؤولان آب منطقه‌ای استان کرمانشاه نیز به گفتگو پرداختیم که این مدیران نیز اعلام کردند: کارشناسان و متخصصان حوزه زمین‌شناسی برای بررسی این مساله به تحقیقات میدانی پرداخته‌اند و تا روز‌های آینده، علت افزایش دمای آب‌های زیرزمینی این شهرستان را به اطلاع مردم کرمانشاه خواهیم رساند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها