آیا عزم دولت برای خصوصی سازی آموزش و پرورش جدی است؟

کد خبر: 908046

از مدت‌ها پیش بحث خصوصی‌سازی در آموزش‌وپرورش مطرح بود، ولی جدی نبود، اما برنامه بودجه سال آینده نشان می‌دهد که عزم جدی برای خصوصی‌سازی شکل‌گرفته و پررنگ‌تر است.

آیا عزم دولت برای خصوصی سازی آموزش و پرورش جدی است؟

آنا: هفته پیش رئیس جمهور لایحه بودجه سال ۹۸ را تقدیم مجلس تقدیم کرد؛ اما سخنانش در روز ارائه بودجه به مجلس انتقادات بسیاری از کارشناسان را به همراه داشت. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند با برنامه‌هایی که برای بخش آموزش و پرورش طرح‌ریزی شده است این سازمان به سمت خصوصی‌سازی حرکت می‌کند.

البته این موضوع جدیدی نیست و از مدت‌ها پیش بحث خصوصی‌سازی در آموزش‌وپرورش مطرح بود، اما این موضوع تنها در محافل و رسانه‌ها مطرح بوده و زیاد جدی گرفته نمی‌شد. اما برنامه بودجه سال آینده نشان می‌دهد که عزم جدی برای خصوصی‌سازی شکل‌گرفته و پررنگ‌تر شده است. وقتی رئیس‌جمهور در صحن علنی در زمان تقدیم بودجه به مجلس سخنرانی کرد در خصوص آموزش‌وپرورش گفت: برنامه‌های ما به‌گونه‌ای است که برای هر دانش‌آموز به‌طور متوسط بیش از ۴ میلیون تومان از بیت‌المال هزینه می‌کنیم. اما اگر دولت بخواهد این خدمت را از مردم بخرد و یا اینکه مردم خودشان این کار را انجام دهند این هزینه به یک میلیون تومان می‌رسد و به‌این‌ترتیب می‌توانیم از پول بیت‌المال کمتر هزینه کنیم.

اما نکته دیگری که در این میان وجود دارد این است که در قسمتی از لایحه بودجه در بخش آموزش‌وپرورش آمده است از سال تحصیلی آینده سالانه ۱۰ درصد از دانش‌آموزان را به‌صورت خرید خدمت از بخش غیردولتی واجد شرایط و ذی‌صلاح و به‌صورت آموزش رایگان، علاوه بر تعداد دانش‌آموزان مشمول فعلی اداره کنند، اما با این‌وجود برخی کارشناسان معتقدند طرح خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی پیش‌ازاین تنها برای مناطق محروم اجرا می‌شد، اما از سال آینده بنا است این طرح در کل کشور اجرایی شود. اما این موضوع از نگاه کارشناسان پنهان نمانده است و بسیاری از کارشناسان حوزه آموزش‌وپرورش بر روی این بند اعتراض دارد.

محمد نیک‌نژاد کارشناس حوزه آموزش‌وپرورش معتقد است این بند بودجه، آموزش‌وپرورش را به سمت خصوصی‌سازی می‌برد و این موضوع آموزش‌وپرورش را دچار بحران می‌کند.

کارشناس حوزه آموزش‌وپرورش در ادامه خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد یک معلم باید با حقوق ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به کار گرفته شود اتفاقی که دریکی دو سال گذشته به‌عنوان خرید خدمت رخ داد و ده‌ها هزار معلم به‌عنوان خرید خدمت به کار گرفته‌شده است.

وی با انتقاد از اینکه شأن معلم با این اتفاق کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: وقتی می‌گویند خرید خدمات آموزشی برای ۱۰ درصد از دانش‌آموزان به این معنی است که بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموزی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

نیک‌نژاد با تأکید بر اینکه در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش هزار جوان شرکت می‌کنند، اما در هر استان تعداد محدودی پذیرفته می‌شوند، ادامه داد: در کنار استخدام دو یا سه نفر در آموزش‌وپرورش ده‌ها نفر به‌صورت معلمان خرید خدمات در مدارس مشغول به کار می‌شوند و این اتفاق آرمان‌ها و شعار‌های آموزش‌وپرورش در ارتقای جایگاه معلم را زیر سؤال می‌برد. این موضوع که رئیس‌جمهور عنوان کردند که برای هر دانش‌آموز ۴ میلیون تومان خرج می‌شود و اگر طرح خرید خدمات انجام شود هزینه به یک‌میلیون تومان کاهش پیدا می‌کنند بحث درستی نیست، زیرا در حالت عادی باید بیش از ۵۶ میلیارد برای دانش‌آموزان در مدارس هزینه شود درحالی‌که کل بودجه آموزش‌وپرورش کمتر از این مقدار است.

این در حالی است که حاجی‌بابایی نیز پیش‌ازاین از خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش گله کرده و آن را درست نمی‌داند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در جمع فرهنگیان تأکید کرده بود که اگر بخواهیم کشور را بسازیم هیچ راهی به‌جز آموزش‌وپرورش در پیش نداریم، باید آموزش‌وپرورش در اولویت دولت قرار گیرد تا بتوانیم به سایر مؤلفه‌های توسعه دست یابیم.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش مسیر آینده برای توسعه هر کشور است عنوان کرد: در حال حاضر تفکر خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش جدی است و اگر به بهانه خصوصی‌سازی بودجه آموزش‌وپرورش را کم بگذارند، امیدی به حل بحران‌هایی که در کشور وجود دارد نیست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها